Beseglet, som pant på vor arv
Af Eskild Skov Særkjær
I denne
gennemgang skal vi se på den besegling, som vi fik, da vi kom til tro på Jesus,
og som er et pant på den arv, Gud har lovet og som også kaldes ‘hans (altså
Jesu) arv iblandt de hellige’. Lad os begynde med at læse, hvad der står om
dette i brevet til Efesus:
“I ham blev
også I, da I hørte sandhedens ord, evangeliet om jeres frelse - ja, i ham blev
også I, da I kom til troen, beseglet med Helligånden, som var forjættet os, og
som er pant på vor arv, så hans ejendomsfolk kan blive forløst, hans herlighed
til lov og pris. Derfor kan jeg, siden jeg har hørt om jeres tro på Herren
Jesus og jeres kærlighed til alle de hellige, ikke holde op med at takke for
jer, når jeg nævner jer i mine bønner. Og jeg beder om, at vor Herres Jesu
Kristi Gud, herlighedens Fader, vil give jer visdoms og åbenbarings Ånd i jeres
erkendelse af ham, og at han vil oplyse jeres hjertes øjne, så I forstår,
hvilket håb han kaldte jer til, hvor rig på herlighed hans arv er iblandt de
hellige, og hvor overvældende stor hans magt er i os, som tror. Det er den
samme vældige styrkes indgriben, hvormed han virkede i Kristus, da han opvakte
ham fra de døde og satte ham ved sin højre side i den himmelske verden”, Ef.
1:13-20.
Ud fra
Apg 19-20 ved vi, at det var Paulus, som førte menigheden i Efesus til tro, og
underviste dem herefter i tre år. Denne undervisning i Guds ord har været meget
grundig, for i sin afskedsprædiken siger han, at han havde forkyndt dem ‘hele
Guds råd’, Apg 20:31. Kort efter kom han til Jerusalem, hvor han, som vi ved,
blev taget til fange og ført til Kæsarea, og derfra videre til Rom - og det er
herfra, at han i år 61 skriver brevet til sine medkristne i Efesus.
Som det
fremgår af brevet, var han bekymret for de enkelte kristnes ve og vel dér, men
blev glad og opmuntret, da han hørte, at de er vokset i troen, og han kunne herefter
ikke holde op med at takke Gud for dem, når han nævnte dem i sine bønner. Han
skriver altså ikke til kristne, der er nybegyndere i troen, men underviser dem i
de mange dybere åndelige sandheder, der kun kan forstås af dem, som er vokset i
troen og lever Gud nær. Her skal vi dog kun se på det ovenfornævnte afsnit, der
handler om den besegling af Helligånden i vore hjerter, der er givet os og alle
ved troen på Jesus, og hvor det fremgår, hvor rig på herlighed denne arv er
iblandt de hellige.
Dog
begynder han med i vers 13 at henvise til, hvad der skete dengang, 'I hørte
sandhedens ord, evangeliet om jeres frelse’, og kom til tro på Jesus. Dette ord
kaldes for ‘sandhedens ord’, fordi det er Guds ord, som ved Helligånden bliver
levende i de mennesker, der modtager det. Det er det, der ligger i versets
sidste del, hvor der står, at de i denne tro blev 'beseglet med Helligånden,
der var forjættet'.
Når der
står, at de blev beseglet med Helligånden, så betyder det helt det samme som at
være født af Ånden, som hvor Jesus siger, at 'skal blive hos jer og skal være I
jer til evig tid', John. 14:16-17.
At være
beseglet med Guds Ånd betyder altså, at han altid vil være med os, og at hans
besegling ikke skal brydes før den dag, før vi er hjemme hos Gud i herligheden.
At være 'beseglet med Helligånden' betyder desuden, at Gud ikke er en
fraværende Gud, men at han derimod er en nærværende Gud.
Som det
fremgår, vil han heller ikke bare bo i os som en midlertidig gæst, som måske
ikke længere vil være der i morgen, for han har jo sagt, at han vil være der
‘indtil forløsningens dag'. Helligåndens besegling i vore hjerter er Guds
garanti eller pant på, at han holder ord.
Jo! Vi
har en nærværende Gud. Han ved, hvordan vi har det, og ved Guds Ånd og ord
fortæller han os, hvor meget han elsker os, og bedrøves, hvis vi vælger at gøre
noget, der er imod hans vilje og vej. Desuden tilgiver han os, hver gang vi
kommer til ham med vore synder, og helliger os, så vi bliver mere og mere
himmelsindet, alt imens han leder os af rette veje for sit skyld. I GT får Guds
Ånd bl.a. dette vidnesbyrd af Nehemias:
"Du..
lyste for dem på vejen, de skulle vandre. Du gav dem din gode Ånd for at give
dem indsigt", Neh. 9:19b-20a.
Ja, alt
dette gør Helligånden i os og for os, som vi er beseglet med til forløsningens
dag. Beseglingen i vore hjerter er dermed et vidnesbyrd om, og et levende
billede på, hvem der ejer os og hvem vi tilhører. Et konkret eksempel på, hvad
der menes med en besegling, kan vi læse om i Jer. 32. Her befaler Gud Jeremias
at købe et bestemt stykke jord, selvom tiden for at købe på dette tidspunkt
ikke ligefrem var gunstig. Efter dette står der, at han tog 'købsbrevet’ (dvs.
skødet), der åbenbart både bestod af ét, der var forseglet, og et, der var
åbent.
Efterfølgende
sagde Gud nemlig dette til ham:
"Tag disse
skøder, både det forseglede og det åbne, og læg dem i et lerkar, så de kan
holde sig i lange tid", v. 8-14.
Dette
skødebrev i to dele var altså et bevis på, at det stykke
jord, Jeremias havde købt i vidners nærvær, var hans retmæssige ejendom. Det
åbne henviser muligvis til det, der ligger lige for, nemlig at alle umiddelbart
kunne se, at handlen var gået retsmæssigt til. Men senere, når vidnerne er
borte, og hvor nogle kunne finde på at hævde, at det ikke er hans jord - dette
henviser indirekte til Israel - så kan alle se, at jorden tilhører Jeremias'
efterkommere. Så vidt jeg kan se, så kan det åbne skødebrev henvise til, at
alle rent historisk kan se Israels ret til landet, hvis de altså vil - mens det
forseglede skødebrev, som kun kan læses og forstås af de troende, kan henvise
til Guds profetiske ord og løfter til Israel, og dermed indirekte også på hans
løfter til os. At det er forseglet betyder altså, at det er skjult for de vise
i denne verden.
Ja! Gud
har jo også købt os og prisen betalt, som der står i 1. Kor. 6:20. Vi er hans,
ja, faktisk er vi 'et åbent brev fra Kristus', skriver Paulus. Det betyder, at
man 'åbent' kan se, hvem vi tilhører. Og dog kan mennesker omkring os alligevel
ikke se, hvad det vil sige, fordi det er skjult for dem. Men for os, som ved
Guds nåde kan se, er det et vidnesbyrd i vore hjerter om, at vi tilhører ham,
og kan, som der står i salme 90:14 'fryde og glæde os alle vore dage'.
Pga. den
nævnte besegling af Helligånden ved vi nemlig, at prisen er betalt og at vi er
Guds ejendomsfolk. Som nævnt ser mennesker omkring os ikke denne besegling, men
jeg tror, at magterne og myndigheder i den åndelige verden gør det, og derfor
raser de og forsøger at frarøve os troen på Guds ord og hans mange løfter deri.
For,
ligesom de med al kraft bekæmper jødernes ret til staten Israel, så vil de også
med al kraft forsøge at bilde os ind, at dét, at vi er beseglet med
Helligånden, bare er noget, vi føler og tror, og er derfor ikke virkeligt. Og
her er det så, at vi må stå ham imod, så vi kan holde stand mod djævelens
snigløb og mod ondskabens åndemagter i himmelrummet, Ef. 6:11-12, jfr. 2:2.
I Esters
bog kan vi læse om en anden besegling. Haman, rigets øverste, lagde planer om
at myrde alle jøder i riget. Med svig og løgn lykkedes det for ham at få kongen
over på sin side, og han gav ham sin seglring til i hans navn til at udsende en
skrivelse, som Haman havde forfattet, til alle i riget. Heri var der et påbud
om, at man på en bestemt dag skulle slå alle jøder i riget ihjel, 3:13. Da
Mordokaj, dronning Esters onkel og fortrolige, hørte om denne plan, bad han
hende om at gå til kongen for at få hans hjælp til, for at dette ikke måtte
ske. Kongen var lydhør, men sagde, at han ikke kunne trække den ovenfornævnte
skrivelse tilbage, for, som der står:
“en skrivelse,
der én gang er udgået i kongens navn, og forseglet med det kongelige segl, kan
ikke kaldes tilbage”, 8:8.
Kongen
gav dem da i stedet sin seglring, for at dronning Ester og Mordokaj med hans
autoritet kunne forfatte en ny skrivelse til alle jøder i riget, og som gav dem
ret til overalt at forsvare sig. Som vi ved, skete det med Guds velsignelse, og
som der står, kunne 'ingen holde stand imod dem, thi frygt for dem, var faldet
over alle folkene', 9:2.
Hos
profeten Daniel læser vi om en anden besegling. I kap. 6 læser vi, at på
kongens befaling var Daniel blevet kastet ned i en løvekule, hvorefter der blev
lagt en sten over åbningen – og som derefter blev beseglet med kongens og hans
stormænds signetring, for 'at der ingen ændring skulle ske i Daniels sag', som
der står, v. 18, jfr. 8:8. Dog ved vi, at der skete en ændring, for de havde
ikke regnet med Gud, som havde en anden plan med Daniel,
Det samme
var tilfældet, da Jesus blev gravlagt, og hvor vi læser, at ypperstepræsterne
og farisæerne fik Pilatus til at forsegle stenen og sætte soldater til at holde
vagt. Dette gjorde de for at være sikre på, at Jesus blev i graven, og for at
hans disciplene ikke skulle vælte stenen fra og stjæle liget, og så sige, at
Jesus var opstået fra de døde. Hvordan det så skulle kunne lade sig gøre, når
soldaterne holdt vagt, er et godt spørgsmål. Men så skete der noget, de ikke
havde regnet med, og som de heller ikke kunne forhindre, nemlig, at Jesus
opstod fra de døde og gik ud af graven. Ingen jordisk besegling kunne forhindre
det, der skete.
Da Jesus
tog tilbage til sin Fader efter sit fuldbragte frelsesværk, efterlod han sig
sin dyrt købte ejendom i verden - og som sikkerhed mod, at hans fjender skulle
stjæle denne ejendom, havde han sagt sit segl på den. Dette segl kan ligesom
seglet på Jesu grav ikke brydes af nogen jordisk eller åndelig magt eller
myndighed. Det er nemlig et hjertesegl, der er beseglet med guddommelig magt og
myndighed af Guds Hellige Ånd.
Som vi
har set, så viser den nævnte hjertebesegling, at Helligånden bor i os, og at vi
derfor tilhører Gud, som har gjort os retfærdige og hellige - men der er meget
mere at sige om den. Den er nemlig også givet os som en beskyttelse mod den
kommende dom. Et billede på denne dom er beskrevet i kapitel 9 hos profeten
Ezekiel. Kapitlet handler om, at Gud sendte en engel (vistnok en kerub) til
Jerusalem for at udrydde den florerende afgudsdyrkelse dér, thi, som han siger:
“Israels og
Judas hus’ brøde er såre, såre stor, thi landet er fuldt af blodskyld og byen
af retsbrud; thi de siger, at Herren har forladt byen, og at Herren intet ser”,
v. 9.
Men før
englen kunne straffe Israel for det, de havde gjort, gav Gud ham denne
befaling: “Sæt et mærke på de mænds pander, der sukker og jamrer over alle de
vederstyggeligheder, som øves i dets midte! Og til de andre engle, der fulgte
lige efter, sagde Gud:
“Gå efter ham
ud gennem byen og hug ned. Vis ingen medynk eller skånsel..! Men ingen af dem,
der bærer mærket, må I røre! Begynd ved min helligdom!”, v. 6.
Et
lignende eksempel har vi i Åb. 7:2-3, og hvor Johannes skriver:
“Og jeg så en
anden engel stige op fra solens opgang med den levende Guds segl; og han råbte
med høj røst til de fire engle, hvem det var givet at skade jorden og havet, og
sagde: Gør hverken jord eller hav eller træer nogen skade, før vi har beseglet
vor Guds tjenere på deres pander”.
Som vi
ved, så betyder denne besegling, at de omtalte Guds tjenere går fri fra den dom
over jorden, der er beskrevet. På lignende måde er det med os. At vi er
beseglet med Guds Hellige Ånd betyder, at vi går fri, når Jesus kommer for at
dømme hele jorden. Så dyrebart og vigtigt er seglet, vi har fået - og da vi
ved, at seglet også er en pant på vor arv, så ved vi så også, at vi tilhører
Gud i al evighed.
Hvad
ligger der egentlig i ordet pant? I dag betyder en pant lidt andet, end den gør
i bibelen. Ifølge GT er et pant fx den første udbetaling på en købt ejendom, og
den gør dermed handlen bindende for begge parter - og er en sikkerhed for, at
restbeløbet også vil blive indbetalt. Og selvom et menneske måske kunne finde
på at bryde en sådan aftale, så vil Gud aldrig gøre det med sine. Pantet på vor
arv i vore hjerter betyder altså, at selvom vi endnu ikke har taget arven i
besiddelse, så har Gud stillet sig selv som sikkerhed for, at vi vil få den ved
opstandelsen fra de døde.
Ja! Da
får vi vor arv, som vi allerede nu har fået hans pant på. Når der i bibelen
tales om arv, så er der især fire udsagn, som går igen, og det er, at de
troende
1.
skal arve 'evigt
liv', jfr. Matt. 19:29.
2.
skal arve 'Guds
rige’, jfr. 1. Kor. 6:9-10.
3.
skal arve ‘jorden’,
jfr. Matt. 5:5.
4.
skal arve sammen med
Jesus, jfr. Ef. 3:6.
Ofte
flettes disse udsagn mere eller mindre sammen, som de da også gør her i Ef. 1 -
og de hænger da også uløseligt sammen i den fulde forløsning, der er omtalt.
Hvilken herlig dag, det bliver for os, og for Gud, for det bliver, som der
står, 'hans herlighed til lov og pris'.
Hvad
arven består af, kommer teksten i Åb. 21 lidt mere ind på. Her taler Jesus
først om den hellige stad, som er beredt til os - og videre, at han vil føre os
til kilderne med livets vand, og at Gud selv skal bo hos os og være hos os.
Hans løfter til os afsluttes dér med, at ‘den, der sejrer, skal arve dette’ -
eller mere korrekt ‘alle ting’.
Når der
står, at vi skal ‘arve alle ting’, henviser det til alt dét, der er nævnt
ovenfor, nemlig, at vi skal arve sammen med Jesus. Det stemmer helt med, at
hebræerbrevets forfatter skriver, at det er Kristus, Gud ‘har indsat som arving
OVER alle ting’, Hebr. 1:2. Når vi så alligevel er inkluderet i denne arv,
skyldes det alene, at han har gjort os til hans medarvinger. Det stemmer da
også helt med det, der står forud for afsnittet i efeserbrevet, og hvor der i
vers 11 står, at ‘I ham har vi også fået vor arvelod’.
Alt det
ligger der i den besegling med Helligånden, og som er en pant på vor arv - og
ja, der ligger endda endnu mere i det. For det er jo grunden til, at vi som
Paulus i afsnittet beder om, at Gud ved hans Ånd vil oplyse vore hjerters øjne,
så vi forstår, hvilket håb han kaldte os til, og hvor rig på herlighed, hans
arv er iblandt os, som overalt også kaldes de hellige. Her har vi en anden
betydning af ordet arv: Her tales der jo om 'hans arv', altså om Jesu arv, og
som er hans alene. Når bibelen taler om denne arv, så handler det oftest om
alle dem, Jesus ved sin lidelse og død har vundet sig gennem tiden, og som er
kommet til tro på ham. Det fremgår da også tydeligt i kapitlet, hvor Paulus
taler om, at dét, Jesus kom for at gøre, det gjorde han, for at vi, som der
står i vers 14, ‘skal være hans herlighed til lov og pris’.
Kan vi
virkelig være hans herlighed? Er vi virkelig så dyrebare for ham? Ja, så sandt,
at vi er hans børn. De fleste kristne er ikke vant til at se sig selv som en
dyrebar skat for Jesus, men det er faktisk sådan, han ser på dem! Tænk her et
øjeblik på, at Gud sendte sin Søn til jorden for at dø for os, for at vi og
alle kan gå fri og blive frelst. Hvorfor gjorde han det? Det gjorde han, fordi
han elskede og elsker os. Som der står skrevet:
"Deri
består kærligheden: ikke i, at vi har elsket Gud, men i, at han elskede os og
sendte sin Søn til soning for vore synder", 1. John. 4:10.
Det er på
dette grundlag, at Jesus i sin ypperstepræstelige bøn til sin Fader siger:
"Jeg har
herliggjort dig på jorden ved at fuldføre den gerning, du har givet mig at
gøre", og kort efter: "Jeg ER herliggjort i dem", John. 17:5,
10.
Man kan
sammenligne det, han her siger, med en kunstner, der bliver æret gennem sit
værk, og således bliver vor Herre Jesus Kristus også æret og beundret gennem
sit mesterstykke, som er alle hans hellige, og som også indimellem også kaldes
‘de herlige’, fx i salme 16:3.
At han
virkelig mener det, han siger, kommer ofte til udtryk i skriften. I en af Jesu
lignelser taler han fx om en købmand (som er et billede på sig selv), der leder
efter og finder en kostbar perle, som er skjult i en mark. Men han vil ikke
nøjes med denne ene perle, for han sælger alt, hvad han har og køber hele
marken - et billede på, at han giver sit liv for at få hele jorderig i eje. Da
dette er sket, har han nu retten til at grave i marken og samle alle perler
(dvs. mennesker) til sig, som billedligt talt vil lade sig samle op. Nede i
jorden har perlerne ingen værdi, og er snavsede (et billede på synd), men han
ser deres værdi, og forsøger at samle så mange op som muligt og derefter rense
dem. Jo! Hver eneste af dem er dyrebare for ham.
Det
stemmer med skriften, der bruger udsagn som, at ‘vi er hans dyrt købte ejendom’
(1. Kor. 6:20, 1. Pet. 1:18-19), ‘hans mesterværk’ (Ef. 2:10), Faderens gave
til Sønnen (John. 17:10), ‘lemmer på hans legeme’ (Ef. 5:30)), ‘hans brud’ (Åb.
19:7), osv. Fordi vi er hans dyrt købte perler, så skal vi snart, som der står
i Ef. 5:27, fremstilles for ham ‘som herlig, uden plet og rynke eller andet
sådant’. Alt dette ligger der i den rigdom ‘på herlighed, hans arv er iblandt
de hellige’.
Der er
nogle, som siger, at vi blot er arme syndere, men faktisk fortæller bibelen os,
at sådan skal vi ikke se på os selv. Ifølge bibelen er det sandt nok, at vi er
syndere, men på samme tid er vi benådede og retfærdiggjorte syndere. Det
betyder, at når Gud ser os gennem sin Søns sejr på korset, så ser han os hver
især som noget uhyre værdifuld, ja, som skønne perler, for at blive i billedet
fra før.
Det
stemmer med vers 4 i kapitlet, hvor der står, at Gud har 'udvalgt os i ham til
at være hellige og uden dadel for hans åsyn'. Dette ser vi med troens øjne, for
uden tro ser vi måske kun vor egen mangelfuldhed, skrøbelighed og synd, og
forstår ikke, at Gud kan se os som hellige og dvs. uden synd og dadel. Men
heldigvis handler det ikke om, hvad vi ser i os selv, eller føler, men om, hvad
Gud siger i sit ord, og ved Helligånden, vi har fået som pant og arv i vore
hjerter.
Disse ord
stemmer da også helt med skriftens øvrige vidnesbyrd om os. Som fx, når
hebræerbrevets forfatter skriver dette om Jesus, og om os:
"med et eneste offer har han for
bestandig ført dem, der helliges til fuldendelse", Hebr. 10:14.
Det
græske ord for fuldendelse betyder egentlig perfektion, og derfor kan verset
også oversættes på denne måde:
"Med
et eneste offer har han for bestandig ført dem, der helliges, til
perfektion".
Læg
desuden også mærke til, at han med ordene 'har ført' ikke taler om
noget, der skal ske engang, men om, at det allerede ER sket. Det er da også
det, hebræerbrevets forfatter taler om et andet sted, hvor han (på
grundsproget) skriver om Jesus, at ‘han har ført de mange til herlighed’
(Hebr. 2:10), og betyder helt det samme, som jeg før citerede fra Jesus bøn til
sin Fader, og hvor han siger: ‘Jeg ER herliggjort i dem’.
Jo!
Åndelig set er vi allerede ført ind i den herlighed, som engang fuldt ud skal
åbenbares for os, og dér indsat som Kristi medarvinger. Det skete ved Jesu
Kristi opstandelse fra de døde, hvor vi blev oprejst med ham, og hvor vi blev
ført over fra mørket til lyset i Guds rige. Det betyder konkret, at vi ved ham
har den samme adgang til Faderen, som han selv har.
Alt dette
er vigtigt at få fat på, og derfor beder Paulus om, at Gud ved Helligånden, som
i teksten kaldes visdoms og åbenbarings Ånd, vil oplyse vore hjertets øjne i
vor erkendelse af ham, dvs. forstå, hvem Gud er, og hvad han har gjort og vil
gøre for os, så vi forstår, hvilket håb kan kaldte os til.
Bibelen
taler meget om dette håb. Troen og håbet hænger simpelthen så nøje sammen, og
man egentlig godt kan sige, at troen er håbets grundvold - og at håbet er at
tro det, Gud har sagt i sit ord om fx Jesu komme, de helliges opstandelse og
det evige liv. Apostlen Peter kalder dette vort håb ‘et levende håb ved Jesu
Kristi opstandelse fra de døde’, 1. Pet. 1:3. Det er et levende håb, fordi
Helligånden, som bor i os, og som har givet os troen på Jesus, er en levende
pant og garant, som har gjort håbet levende for os. I troen og håbet har vi den
samme overjordiske kraft, som virkede i Kristus, da han opstod fra de døde. Det
betyder konkret, at vi, som Paulus skriver i brevet til romerne, er
“fuldt forvisset om, at det, Gud har sagt,
har han også magt til at gøre”, Rom. 4:21.
Alt det,
vi har set på i denne gennemgang, er en virkelighed, som vi fik en pant på, da
vi kom til tro på Jesus og beseglet med Helligånden. I ham har vi fået den
rigdom, der er beskrevet i kapitlet. En rigdom, som for os begyndte med det,
der er beskrevet i vers 7, hvor der står: ‘I ham har vi syndernes forladelse
ved hans blod, så rig som Guds nåde er’ (sidste del kan også oversættes
således: ‘Så rig er Guds nåde'!), og som afsluttes med, at vi en dag
bogstaveligt og synligt vil komme til at se, ‘hvor rig på herlighed, hans arv
er iblandt de hellige’.
Hvor
meget mere der ligger i arven, får vi en lille fornemmelse af det, Peter
begejstret priser Gud for i sit første brev:
“Lovet være
Gud, vor Jesu Kristi Fader, som i sin store barmhjertighed har genfødt os til
et levende håb ved Jesu Kristi opstandelse fra de døde, til en uforkrænkelig og
ubesmittelig og uvisnelig arv, gemt i Himlene til jer, som i Guds kraft bliver
bevaret ved en tro til en frelse, der er beredt til at åbenbares i den sidste
tid”, 1. Pet. 1:3-5.
Peters
lovprisning af alt det, Gud har beredt til os, fortsætter. I det følgende ser
han først på vores nuværende situation, og afslutter så med dette udsagn:
“Ham elsker I
uden at have set ham; på ham tror I UDEN NU at se ham, og over ham SKAL I fryde
jer med en usigelig og forherliget glæde, idet I når troens mål, jeres sjæles
frelse”, v. 8-9.
Ja, alt
dette og meget mere skal vi se, og bogstaveligt komme ind i, når den
vidunderlige dag kommer, hvor alt det, Gud har sagt i sit ord, bliver opfyldt
for vore øjne. Men det største og bedste er dog, at vi skal se Gud Fader og Søn
i al deres herlighed, og for evigt juble over den frelse, der er blevet givet
os, da Jesus døde på korset for vore synder. Her til slut vil jeg læse et
enkelt vers af apostlen Johannes, der skriver dette til alle, som har taget
imod Jesus som deres frelser:
“I elskede, nu
er vi Guds børn, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi skal blive. Men vi
ved, at når Han åbenbares, skal vi blive ham lige, thi vi skal se ham, som han
er”, 1. John. 3:2.
Amen!