Jesus er Messias!
Set ud fra en profeti og ud fra de første 9 kapitler i mattæusevangeliet!
Af diakon Eskild Skov Særkjær
Vi skal begynde med at læse disse
vers om Messias, som det er beskrevet hos profeten Jeremias:
”Se,
dage skal komme, lyder det fra Herren, da jeg opvækker David en retfærdig
spire, og han skal herske som konge og handle viselig og øve ret og retfærd i
landet. I hans dage skal Juda frelses og Israel bo trygt. Og det navn, man skal
give ham er: Herren vor Retfærdighed. Se, derfor skal dage komme, lyder det fra
Herren, da det ikke mere hedder: Så sandt Herren lever, der førte israelitterne
op fra Ægypten! men: Så sandt Herren lever, der førte og bragte Israels hus’
afkom op fra nordens land og fra alle de lande, til hvilke han havde bortstødt
dem! Og de skal bo i deres land”, Jer. 23:5-8.
Dette er blot en af de utallige
profetier om Messias, som Gud har talt om ved sine mange profeter, som det er
beskrevet i GT. Som vi ved, vil disse alle blive opfyldt i guddomspersonen Yahshua ha Mashiach, som oversat
betyder Jesus den salvede, eller Jesus Kristus. Nogle går ud fra, at når vi
omtaler Jesus som Messias, dvs. Kristus, så er det hans efternavn, men det er
det ikke! Det er derimod hans titel, fordi det beskriver det, han er. Alene i
den ovenfornævnte profeti om Jesu omtales han fx her som en konge, som skal
handle viselig og øve retfærd i landet. Han vil altså være en god konge!
Dernæst beskrives han som ’spiren’, (på hebraisk Zemak),
og det sker, fordi han som sand Gud ’skal spire frem fra sin egen rod’, som der
står i både Zak. 6:12 og Es. 11:1 (på grundsproget).
Dette sker, fordi han på samme tid er ’Davids rodskud og ætling’, Åb. 22:16. Derfor kaldes han i den ovenfornævnte profeti
også for ’Herren, vor retfærdighed’, dvs. Gud, som kommer med retfærdighed for
at frelse sit folk.
Jøderne har da også i mange
århundreder – eller vel rettere årtusinder - forstået, at sådanne profetier
henviser til Messias, og i NT åbenbares det, at de alle henviser til og er
blevet opfyldt i vor frelser Jesus. For at begrænse mig skal vi her kun se på
dette ud fra de første ni kapitler i Mattæusevangeliet, og selvom apostlen ikke
direkte siger det, så går det en rød tråd gennem alle disse kapitler, at Jesus
er Messias.
Mattæusevangeliet begynder som
bekendt med en slægtstavle. For os vesterlændinge er den lidt mærkelig, fordi
den har udeladt flere generationer. Det sker i øvrigt ofte i gamle
slægtstavler, fordi deres opgave sjældent var at tage alle generationer med, for
deres primære opgave var at fremhæve de vigtigste personer i den og forbinde
disse med den første og den sidste. Det ser vi ofte i GT, og det ser vi altså
også her i Matt. 1. Den er også mærkelig på en anden måde. I Mattæusevangeliet
går slægtstavlen nemlig op i syvtallet, som i bibelen står for noget
fuldkomment eller guddommeligt. Slægtstavlen består således af 42 navne, og
disse er opdelt på følgende måde: Der er 14 generationer (2x7) fra Abraham til
David, 14 generationer fra David til eksilet og derfra så igen 14 generationer
fra eksilet til Jesus.
I antikken brugte man i både græsk-romersk og i jødisk
kultur en måde at kode sine budskaber på, fordi alle bogstaver på både græsk og
hebraisk har talværdi – og således kunne man gengive et navn med nogle få
bogstaver, og så kunne modtagerne selv regne ud, hvem der var tale om. For os
lyder det underligt, men det var meget almindeligt på den tid – og det har
givet mening for dem. David består fx af de tre konsonanter ’Dvd’, hvis
talværdi tilsammen give 14, og derfor kunne slægtsregisteret godt forstås som at
være en kode for David – og det er muligt, at Mattæus har haft det i tankerne,
når han inddeler slægtsregisteret i 14 x 3, som han gør det. Hans pointe her
fra begyndelsen er at indprente for læserne, at Jesus er Davids Søn, som han
også skriver det i det allerførste vers, hvor der om de tre vigtigste personer
i slægtstavlen står: ’Jesu Kristi, Davids søn, Abrahams søns stamtavle’. Han
vil altså, at Davids søn skal stå på lystavlen helt fra begyndelsen. Som vi
ved, var David jo konge, salvet af Gud, og dermed var han også på en måde
Messias, eller et forbillede på ham, vil vi nok sige. Og som dette forbillede
var han også ligesom Jesus en hyrde for sit folk. Og ligesom David skal han
også blive født i Betlehem.
Som førnævnt står syvtallet i bibelen for noget fuldkomment
eller guddommeligt, og på grundsproget er den bygget op på dette tal, og det er
tydeligt, at Gud herigennem vil bevidne, som der står i salme 12:7, at
”Herrens
ord er rene ord, det pure, (som) syvfold lutrede sølv”.
Vi skal se et eksempel på dette syvtalssystem ud fra det
ovenfornævnte slægtsregister: For ikke at gøre det for langt, tager jeg dog kun
den del med, der går fra Abraham til David. Denne del indeholder 49 ord (7x7).
Disse består af 266 bogstaver (38x7). Der findes 42 substantiver (6x7), og af
disse er 35 egennavne (5x7). Af de 35 egennavne er 28 mandlige (4x7). De øvrige
7 er kvindelige. Og sådan går syvtallet som en rød tråd gennem ikke bare
slægtsregisteret, men gennem hele bibelen.
Vi forlader nu slægtsregisteret, og ud fra profetien fra
Jeremias bevidner Mattæus, at Jesus som Messias først og fremmest er Israels
konge og Herren, der ved sit komme vil forløse (frelse) Israel. I den sidste
del af kapitel et er fokus rettet på, at han er Herren, og i det næste glider
teksten over til at beskrive ham som jødernes konge. Men nu først kap. 1: Læg
mærke til ordvalget i Matt. 1:20b-21, hvor der står, at Josef får budskabet fra
en Herrens engel om, ’det barn, Maria venter, er undfanget ved Helligånden..
(og) ham skal du give navnet Jesus; thi han skal frelse sit folk fra dets
synder’. Læg mærke til, at der står, at ’han skal frelse SIT folk’, hvilket
konkret betyder, at Jesus er Gud, som vil komme til Israel for at frelse sit
folk, jfr. den ovenfornævnte profeti.
Mattæus gør dog her også opmærksom på, at Jesus ikke er Gud
Fader, idet han i det sjette vers i kap. 2 citerer det kendte vers fra Mika
5.1, hvor Gud (Fader) i profetien først siger, hvor Messias skal fødes, og
dernæst, at ’af dig (altså Juda) skal der udgå en hersker (dvs. en konge), som
skal være en hyrde for MIT folk Israel”. Dette viser os, at Jesus ifølge kap.
1:21 er Gud, men i kap. 2:6, at han på den samme tid er en anden i den ene og
samme guddom. Vi forstår derfor, at Israels folk på samme tid tilhører og
omtales som Jesu folk og som Gud Faders folk, og det sker, fordi Faderen og
Sønnen er ét, som Jesus selv siger det. Samt, at ’den, der har set mig, har set
Faderen’, John. 10:30, 14:9. Det er, fordi han er Guds Søn og Gud selv, at det
gennem hele skriften, og hos Mattæus, som fx i kap. 2:8, at mennesker tilbeder
Jesus. Dette viser os derfor, at Jesus er undtagelsen, fordi han er det sande
gudsmenneske. Beviset på, at Jesus er Gud og dermed tilbedelsesværdigt, ser vi
ifølge skriften af det, der står i kapitel 4, og hvor Jesus overfor djævelens
fristelse siger til ham:
”Der
står skrevet: Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene”, Matt. 4:4.
Som vi læste, siger englen altså til Josef, at Jesus skal
frelse sit folk, altså jøderne! Men betyder det, at han så kun er
jødernes Gud? Nej, selvfølgelig ikke! for skrifterne taler jo også tydeligt om,
at han skal være hele jordens konge, og at han ud fra Zion skal være alle
menneskers Messias, og hvor der står, at den dag kommer, hvor ’alle jordens
konger skal prise dit (Herrens) navn’, jfr. salme 47:9, 148:11. Det stemmer med
det, der står i NT, hvor Paulus retorisk spørger – og selv svarer:
”Er Gud kun jøders Gud? Mon ikke også
hedningers? Jo, også hedningers”, Rom. 3:29.
I det samme afsnit, hvor vi har
profetien fra Mika om Jesu fødsel i Betlehem, får vi præsenteret kong Herodes.
Ifølge de historiske kilder var han en paranoid psykopat, som slog sine folk
ihjel, og endda også sin egen familie – og hos Mattæus bliver han modstillet
med ’jødernes nyfødte konge’ (eller ’jødernes konge, der er født’, som der står
i grundteksten), og det er som bekendt ham, som de vise mænd kommer og spørger
efter. Han skal altså være en konge, men han vil være en helt anden slags konge
end Herodes. Han skal nemlig være en konge som David, der herskede som den
bedste konge i den gamle pagt – og som Gud kaldte ’en mand efter mit hjerte,
som skal gøre min vilje i alle ting’, Apg 13:22. Og
således er han også her et forbillede på Jesus, som skal herske med ret og
retfærdighed, og som kalder sig selv for ’den gode hyrde, som sætter sit liv
til for fårene’, i John. 10:11.
Når vi ud fra historien om kong Herodes kan læse, at han
var en særdeles voldelig konge, så er det ikke underligt, at det også hurtigt
blev hans plan at slå Jesus ihjel, som det står i det samme kapitel, vers 13.
Han ville ikke have en eneste konkurrent til tronen. Men som bekendt lykkedes
det ikke! For, som vi læser i det samme vers, så viste en Herrens engel sig for
Josef i en drøm og advarede ham om Herodes’ planer, hvorefter han tog sin
hustru og Jesu-barnet med sig og flygtede til Ægypten. Denne flugt minder om en
lignende flugt i GT, nemlig om Moses, der også måtte flygte, da en konge ville
slå ham ihjel, og Jesus bliver da også forstået som værende en ny Moses. Vi
skal undervejs i denne gennemgang se på andre eksempler på, at jøderne så Jesus
i lyset af det, der står skrevet om Moses i GT.
Det vigtigste er dog ikke de historiske sammenligninger,
men derimod, om Jesus i hans samtid skulle forstås som en sand og stor profet
som Moses. Derfor blev alt, hvad Jesus sagde, da også vejet, tolket og
sammenlignet med ham. Derfor handler det meste af alt det, der står om jødernes
konflikt med Jesus i evangelierne, samt alt det, han direkte eller indirekte
siger med en henvisning til Moses, som fx i bjergprædiken, til det, der står i
mosebøgerne. Det er fx med denne baggrund, at Jesus fx siger dette i sin
bjergprædiken:
”Tro ikke, jeg er kommen for at nedbryde
loven eller profeterne; jeg er ikke kommen for at nedbryde, men for at
fuldkomme. Thi sandelig siger jeg jer: før himmelen og jorden forgår, skal end
ikke det mindste bogstav eller en tøddel af loven forgå – før det er sket alt
sammen”, Matt. 5:17-18.
Som nævnt blev alt det, Jesus sagde eller gjorde, tolket i
lyset af det, der står skrevet i loven, og her er det på plads et øjeblik at
se, hvad der står om Jesus i mosebøgerne, og hvilken sammenligning der i disse
er mellem ham og Moses. Forud for eksemplet fremgår det, at Gud er vred på de
mange blandt folket, der ringeagter det, Moses har talt, og i sit svar
fremhæver han ham og siger:
”Når der er en profet iblandt jer, giver
jeg mig til kende for ham i syner eller taler med ham i drømme. Anderledes er
det med min tjener Moses: han er tro i hele mit hus; med ham taler jeg ansigt
til ansigt, ikke i syner eller gåder, han skuer Herrens skikkelse; hvor tør I
da tage til orde mod min tjener Moses. Og Herrens vrede blussede op imod
dem..?” 4. Mos. 16:6-9.
Dette var om Moses! Men hør nu,
hvordan Gud derefter med lignende ord sammenligner Moses med Jesus, idet han
siger til ham:
”Jeg vil lade en profet som dig fremstå for
dem af deres brødre og lægge mine ord i hans mund, og han skal sige dem alt,
hvad jeg byder ham. Og enhver, der ikke vil høre mine ord, som han taler i mit
navn, ham vil jeg kræve til regnskab”, 5. Mos. 18:19-20.
Jesus skulle altså være en profet
som Moses, og ham skal folket adlyde, som de skulle adlyde Moses. Jøderne har
altid erkendt, at den profet, der er nævnt ovenfor, ville være Messias, og da
Jesus så kom og virkede iblandt sit folk, stillede de sig selv og andre
spørgsmålet: Er Jesus mon denne profet, og som er Messias, eller er han det
ikke? Når vi læser evangelierne, ser vi, at dette spørgsmål gentagne gange
dukkede op iblandt hans tilhørere.
Efter dette skriftvidnesbyrd fra mosebøgerne og fra
bjergprædikenen, der taler om, hvem Jesus er, går vi nu til kap. 3, hvor den
sidste del handler om, at Jesus kom til Jordanfloden, som Moses gjorde det, og
blev der døbt af Johannes Døber. Moses døde, da han kom dertil, og i NT bliver
Jesu dåb (og vor dåb i ham) også omtalt som en dåb til døden, Rom. 6:4. Det var
jo her, Jesus begyndte sit virke, der som bekendt endte med hans død. Moses’
død ved Jordanfloden blev ved dette også et modbillede på Jesus - for mens
Moses døde pga. sin egen synd, så døde Jesus pga. verdens synd, for at vi og
alle kunne komme ind i det forjættede land. Han kunne gøre dette, fordi han er
Herren. Lige forud citerer Johannes Døber, hvad profeten Esajas har sagt om ham
selv og om det budskab, han skal bringe folket:
”Der
er en røst af en, der råber i ørkenen: Ban Herrens vej, gør hans sti jævne”.
Når Mattæus placerer citatet her, så er det hans pointe, at
Jesus er den befrier, der skal bane en vej i ørkenen, som Moses som folkets
befrier førte dem gennem ørkenen. Moses gjorde det, for at de kunne komme til
og ind i det forjættede land dengang, men Jesus gjorde det, for at både de og
vi kan komme til og ind i det forjættede land, der stadig ligger forude, og
hvor Herren Jesus, altså Gud, skal være deres og vores konge. Ifølge bibelen
viser dette forjættede land både hen til 1000-årsriget, og til det,
hebræerbrevets forfatter taler om, når han i et modsætningsforhold til Moses og
hans folk ved bjerget Sinaj siger:
”Men I er kommet til Zions bjerg og til den
levende Guds stad, til det himmelske Jerusalem, og til en højtidsskare af engle
i tusindtal, og til en menighed af førstefødte, som er indskrevne i Himlene..”,
Hebr. 12:22-23a.
Vi går nu videre til kap. 4, som indledes med disse ord:
”Derefter blev Jesus af Ånden ført op i
ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet 40 dage og 40
nætter, led han til sidst sult”, v. 1-2.
Tallet 40 minder os igen om Moses, der som folkets befrier
førte sit folk i ørkenen, og som Jesus blev også de fristet – men i modsætning
til de førstnævnte sejrede Jesus over fristelsen. Jeg tror ikke, at tallet 40
er et tilfældigt tal, for netop dette tal fik en klokke til at ringe for
jøderne, som var skarpe i deres egen historie – og jeg tror derfor også, at de
som en selvfølge sammenlignede disse begivenheder. Senere i kap. 4 hører vi, at
Jesus prædikede og underviste, og gjorde store gerninger, og at store
folkeskarer fulgte ham. Dette er profetens opgave! Det stemmer med det, Gud
sagde til Moses, og som jeg allerede har citeret, men som jeg lige vil gøre
igen:
”Jeg vil lade en profet som dig fremstå for
dem af deres brødre og lægge mine ord i hans mund, og han skal sige dem alt,
hvad jeg byder ham. Og enhver, der ikke vil høre mine ord, som han taler i mit
navn, ham vil jeg kræve til regnskab”, 5. Mos. 18:19-20.
I kap. 5-7 har vi som bekendt Jesu bjergprædiken, som jeg
allerede har citeret fra. Her læser vi, at Jesus gik op i et af bjergene for
der at undervise sine disciple, såvel som de mange andre, der efterhånden kom
til. I GT læser vi som førnævnt om en anden, der også gik op på et bjerg, og
det var Moses, og han bragte det videre, som Herren Gud havde indprentet ham.
Folket skulle derfor høre ham, og således skulle de også høre alt det, den nye
Moses havde at sige, for han ville ligesom ham også kun sige det, han havde
hørt Herren Gud (dvs. Faderen) sige. Det stemmer med det, Jesus også selv
gentagne gange har vidnet om, som fx i dette citat:
”Jeg har ikke talt af mig selv, men
Faderen, som har sendt mig, han har givet mig befaling om, hvad jeg skal sige
og hvad jeg skal tale. Og jeg ved, at hans befaling er evigt liv. Derfor, hvad
jeg taler, taler jeg således, som Faderen har sagt mig”, John. 12:49-50.
Sådan taler Gud! Og sådan taler profeten Jesus. Det er hans
opgave! Det er altså også her ganske tydeligt, at Moses var det store
forbillede på ham, der skulle komme som en ny Moses, der som profet ville
udlægge Guds vilje for folket – for, som der stod i citatet, er det hans vilje
at give evigt liv. Og det næste er afsløringen af, at denne nye Moses er Guds
Søn og Gud selv. Ja, allerede i GT havde Gud vidnet om dette, idet Herren Gud
sagde dette til Moses, og dermed også til folket:
”Se, jeg sender en engel foran dig for at vogte
dig undervejs og føre dig til det sted, jeg har beredt. Tag dig vel i vare for
ham og adlyd ham; vær ikke genstridig imod ham, thi han skal ikke tilgive jeres
overtrædelser, efterdi mit navn er i ham..”, 2. Mos. 23:20-21.
Den engel, der er omtalt, er andre
steder nævnt som ’Herrens engel’ (i bestemt artikel), og det er tydeligt, at
den, der fx hører eller ser denne engel, hører eller ser Gud selv. Som et
eksempel på dette kan vi tænke på beretningen i 1. Mos. 16, hvor vi læser, at
Hagar ser og taler med Herrens engel, men alligevel forstår hun, at hun har set
og talt med Herren Gud, og gav ham derfor navnet: ’Du er en Gud, som ser’, v.
13.
Utallige eksempler i GT viser på
samme måde, at Herrens engel er ét med Gud (altså Faderen), men som alligevel
er en anden end ham. For han har jo sagt: ’Intet menneske kan se mig og leve’,
2. Mos. 33:20. Han er altså ikke Gud Fader, men en anden, der i beretningen i
1. Mos. 16 og utallige andre steder i GT både omtales som Herrens engel og som
Herren. Senere blev det åbenbaret, at denne guddomsperson er Guds Søn, som fx
det kendte vers i Es. 9:6, hvor han bl.a. kaldes Vældig Gud, Evighedsfader,
Fredsfyrste.
Det vi skal bemærke, er altså, at Jesus som profet og den
nye Moses er Guds Søn og Gud selv, og at han er den samme, som havde åbenbaret
sig i den gamle pagt. De fleste på Jesu tid forstod det dog ikke, men de blev
dog ’slået af forundring af hans lære’, som der står sidst i bjergprædikenen,
for han talte med en myndighed, som deres egne ledere ikke var i besiddelse af.
Det er let at forstå, at de var slået af forundring og sikkert også ærefrygt.
Jeg tror, at nogle også tænkte: ’Han er måske den profet, Moses havde talt om?’
Og så taler han desuden som om, han er mere end en profet? Alle andre profeter
i den gamle pagt talte i Herrens navn og sagde: ’Så siger Herren’, men i
bjergprædiken talte Jesus som om, han selv er det. Igen og igen talte han her
først om det, de havde hørt og læst, men som de vel havde forstået til kun at
gælde i den bogstavelig betydning - men så siger Jesus med myndighed: ’Men jeg
siger jer..!’ Et eksempel:
”I har hørt, at der er sagt: Du må ikke
bedrive hor. Men jeg siger jer, at enhver, som ser på en andens hustru, så han
begærer hende, har allerede bedrevet hor med hende i sit hjerte”, 5:27-28.
Jesus taler altså i sit eget navn,
der som vi ved, er det samme som Guds navn. Dette havde været enormt
provokerende, men mon ikke, det også har fået en del til at grunde over
betydningen af det, han på den måde indirekte og dog indforstået siger om sig selv?
Måske var det ved at sige dette, at han overfor sine disciple begyndte at give
til kende, hvem han var, nemlig Herren, som havde været med sit folk i den
gamle pagt, og talt til dem ved profeterne. Vi har allerede i de kapitler, vi
har foran os set, at Jesus er Herren, og det samme ser vi gennem hele NT. Her
er det nok at tænke på det vers, jeg allerede har citeret, og hvor Johannes
Døber med tanke på Jesus citerer Esajas og siger: ’Ban Herrens vej, gør hans
stier jævne’.
At Jesus talte med den omtalte
myndighed, viser med al tydelighed, at han er Messias, og på samme tid altså
også Herren. At folket burde se og erkende dette, kunne de jo bare slå op i GT
og læse sig til, som fx i den føromtalte profeti fra Jer. 23, hvor den kommende
Messias kaldes for Herren.
I de sidste to kapitler, vi skal se
på i denne gennemgang, skal vi gennem hans gerninger se, at han er det – og jeg
tror, at han med dette også ville bevise det for sit folk, og for alle, som
siden læser det, Mattæus har nedskrevet.
Kap. 8 begynder med, at Jesus erklærer en spedalsk mand for
rask, men læser vi GT, fremgår det, at det var præstens opgave. Jesus påtager
sig altså rollen som præst, selvom han ikke kommer fra Levi stamme. I den
forbindelse vil jeg citere et par vers fra Hebr. 7,
hvor der først tales om Jesus som en præst af en anden slags (vers 15) og
derefter:
”Og mens de andre præster havde været flere
efter hverandre, fordi døden hindrede dem i at fortsætte, så har han et
uforgængeligt præstedømme, fordi han bliver evindelig. Derfor kan han også helt
og fuldt frelse dem, som kommer til Gud ved ham, fordi han altid lever, så han
kan gå i forbøn for dem”, v. 23-25.
Når Jesus i beretningen i Matt. 8
derefter sender den nu helbredte mand hen til den levitiske præst, dog ikke som
en patient, for han er jo allerede blevet rask, så er det som et vidnesbyrd om,
at der med Jesus nu er kommet en præst og med ham et præstedømme af en hel
anden art.
Det er dermed også et vidnesbyrd til folket om, at han
virkelig er Messias. Det jødiske råd havde nemlig lang tid tidligere talt om -
og som en betingelse vedtaget, at de ville kunne kende den sande Messias på, at
han bl.a. vil kunne gøre undere, som ingen andre kunne gøre. Det første af
disse var netop helbredelse af en spedalsk - og jeg tror derfor ikke, at det er
tilfældigt, at Mattæus nævner denne helbredelse først. Ifølge det jødiske råd
var han altså Messias! Men i stedet for at bøje sig for det, de selv havde sat
op som et genkendelseskrav på Messias, så anerkendte de ham alligevel ikke. På
listen, som det jødiske råd havde opstillet som genkendelseskrav på Messias
udover det allerede nævnte, og som alle blev opfyldt af Jesus, men som
alligevel blev ignoreret, var:
1. Kontrol over
naturkræfterne, jfr. ’stormen på søen’ (Matt. 8:23-27). Jfr. også Jesus
vandring på søen (John. 6:16-21).
2. Udfrielse af en
ond ånd, hvor en person ikke kan tale, Matt. 9:37f.
3. helbredelse af
en blindfødt, jfr. John. 9.
4. Opvækkelse af
en, der har været død i mere end tre døgn, jfr. John. 11.
5. Madundere, jfr.
Matt. 14:20 og 16:37.
Så jo: ’Hvis der kom en, der kunne det, der stod på listen,
så ville han være Messias’, havde de sagt! Og så kom han, men i stedet for at
tage imod ham, fik de travlt med at bortforklare, at han alligevel ikke var
det. Som fx i eksemplet ovenfor under punkt 2:
”Da den onde ånd var drevet ud, talte den
stumme. Og folkeskaren undrede sig og sagde: Noget sådant er aldrig før sket i
Israel. Men farisæerne sagde (i deres bortforklaring): Det er ved de onde
ånders fyrste, han driver de onde ånder ud”, 9:33-34.
Som vi ser, så anerkendte de ikke Jesus som Messias på
trods af deres egne vedtagne tegn på, at han måtte være det. Derfor var de
blinde for, at Jesus er Herren, som er kommet til dem. Et eksempel på dette er
nedskrevet i kap. 9, hvor vi har beretningen om helbredelsen af en lam mand,
men forinden siger Jesus til ham: ’Dine synder forlades dig’, v. 2. Det var et
bevis på, at Jesus måtte være Gud, for som før citeret, må et menneske ikke
tilbede andre end Gud. Hvis man isolerede dette udsagn, så kunne Jesu udsagn
selvfølgelig godt være ’bare en påstand’, og det var netop det, hans
modstandere straks hævdede. Som vi læser i vers 3, påstod de, at Jesus talte
gudsbespottelig, når han tilgav den lamme mands synder. De mente de, ja! Men
den bagvedliggende årsag til deres beskyldning var, at de ikke ville se, eller
ville i det mindste ikke grunde over det, eller ud fra skriften undersøge, om
han var det, han sagde. Og her er det så, at vi læser fortsættelsen på
beretningen:
”Da Jesus
kendte deres tanker, sagde han; Hvorfor tænker I ondt i jeres hjerter? Thi hvad
er lettest at sige: ’Dine synder forlades dig’, eller at sige: ’Stå op og gå’?
Men for at I skal vide, at Menneskesønnen har magt på jorden til at forlade
synder – så siger han til den lamme: Stå op, tag din båre og gå hjem! Og han
stod op og gik hjem”, 9:4-7.
Hvad er lettest? Det ene eller det
andet? Nu kan man jo ikke se syndernes tilgivelse, så derfor synliggjorde Jesus
dette ved, at manden blev helbredt. I stedet for at tænke ondt, så burde Jesu
modstandere havde tænkt: Hvis det kun er Gud, der kan tilgive synder, kunne det
så ikke tænkes, at Jesus ved at vise det i denne synlige handling, også er det?
Som vi har set, tegnes der gennem
kapitlerne et tydeligt billede af, hvem Jesus er. Han er den profet, som det er
beskrevet i mosebøgerne, og dermed også Messias. Han er derfor også jødernes
konge og præst af en anden slags end det levitiske præstedømme. Vi har også
set, at han ifølge profetien skal frelse sit folk fra deres synder, hvilket
betyder, at han er Herren, som måtte komme til jorden for at kunne gøre dette.
Derfor kaldes Jesus da også næsten overalt i NT for Herren – det sker faktisk
ca. 400 gange - og dette kan da både forstås af det, han siger, og af hans
gerninger. Det sidste, jeg vil fremhæve er, at han derfor også er den hyrde,
som han ifølge profetien om ham i kap. 2:6 vil være. Det er altså den samme,
som David skriver om, når han i Salme 23 taler om ham og siger: ’Herren er min
hyrde’.
Det er om denne hyrde, som har omsorg for de svage og
fremmede, der er omtalt gennem hele bibelen, og selvfølgelig også her i de
sidste to kapitler, som vi er ved at se på i denne gennemgang. I disse er fx
beskrevet hans omsorg for Peters syge svigermor, en officer i den romerske hær,
besatte mennesker, og det endda uden for Israel, og for en kvinde, der har lidt
af blødninger i 12 år, og som gjorde hende rituel uren - og dertil også hans
omsorg overfor de lamme og blinde. Han havde omsorg for alle disse, fordi han
er den gode hyrde, som endda var villig til at sætte sit liv til for fårene.
Her til sidst vil jeg citere et vers fra slutningen af kap. 9, der tydeligt
beskriver denne hans hyrdeomsorg. I vers 36 læser vi følgende:
”Da han så folkeskaren, ynkedes han
inderligt over dem, thi de var vanrøgtede og forkomne som får, der ingen hyrde
har”.
Sådan var han
dengang – og sådan er han stadig -
for, som der
står skrevet:
’Jesus Kristus
er den samme i går og i dag, ja, til evig tid’.
AMEN