Jesus Kristus er opstanden!
Af diakon Eskild Skov Særkjær
Jeg vil indlede med de første 10 vers i Mattæusevangeliet,
kap. 28. Her læser vi følgende:
”Efter sabbatten, da det gryede ad
den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til
graven. Og se, da blev der et stort jordskælv; thi en Herrens engel steg ned
fra Himmelen og gik frem og væltede stenen bort (fra åbningen) og satte sig på
den. Hans udseende var som lynild, og hans klædning hvid som sne. Og de, der
holdt vagt, skælvede af frygt for ham og blev som døde. Men engelen
tog til orde og sagde til kvinderne: Frygt ikke! Thi jeg ved, at det er Jesus,
den korsfæstede, I søger efter. Han er ikke her; thi han er opstanden fra de
døde; og se, han går forud for jer til Galilæa; dér skal I se ham. Se, nu har
jeg sagt jer det. Så skyndte de sig bort fra graven med frygt og stor glæde og
løb hen for at fortælle hans disciple det. Men se, da kom Jesus dem i møde og
sagde: Vær hilset! Og de gik hen til ham og omfavnede
hans fødder og tilbad ham. Da siger Jesus til dem: Frygt ikke! Gå hen og fortæl
mine brødre, at de skal gå til Galilæa; dér skal de se mig”.
Som vi ser, begynder beretningen
med, at da det gryede den første dag i ugen, dvs. søndag morgen, kom de omtalte
kvinder ud for at se til graven. Men ifølge de øvrige evangelier kom de også af
en anden grund. Markus skriver, at kvinderne havde købt velduftende salver for
at salve Jesus, hvilket betyder, at dét de kom for at gøre, var velovervejet.
Eller var det nu det? For, mens de stadig var på vej, begyndte de at tale
sammen om, hvorvidt der var nogen, der kunne hjælpe dem med at vælte stenen
fra, når de nåede frem. Vagtmandskabet måske? Helt sikkert nej! – for selvom de
teoretisk kunne hjælpe, så ville det ikke ske! For det første åbner man ikke
bare en grav, og for det andet var den desuden beseglet. Det, de kom for at
gøre, så altså allerede fra start til at blive en fiasko.
Men da de kommer frem, skete der
noget ganske uventet. Vi læser, at der kom et stort jordskælv, og de så en
Herrens engel, som var steget ned fra Himmelen, gå frem for at vælte stenen fra
gravåbningen. Vagtmandskabet, der holdt vagt så det også, men de skælvede af
frygt for ham og blev som døde, som der står vers 4. I kapitel 27 er det
beskrevet, hvorfor de var der. Her læser vi, at ypperstepræsterne havde hørt,
at Jesus efter eget udsagn ville opstå efter tre dage. Men selvom de mente, at
det selvfølgelig ikke kunne ske, kunne hans disciple så mon finde på at stjæle
hans lig for så at foregive, at han er opstået fra de døde. Derfor, for at være
sikre på, at Jesu legeme forblev i graven, gav de vagtmandskabet besked på at
vogte graven.
Vagtmandskabet var altså på en måde
også blevet øjenvidner – dog, ligesom kvinderne ikke på, at Jesus opstod fra de
døde, for det var han jo allerede, før stenen blev væltet fra, men de kunne
alle bevidne, at graven var tom. Senere, nemlig fra vers 11, kan vi læse, at
nogle fra vagtmandskabet gik ind i byen efter hændelsen for der at fortælle
ypperstepræsterne om alt det, der var sket. Blev de glade for at høre verdens
bedste nyhed? Nej! ikke ligefrem! I stedet tror jeg, de spurgte hverandre:
’Hvordan skal vi bortforklare det, vi har hørt, og som viser, at stenen er
væltet fra graven, og at den er tom?’ I vers 13 læser vi, at de efter grundig
overvejelse bestak vagtmandskabet med ’en større sum penge’ for at lyve om det,
det har set, og til at sige, at hans disciple stjal ham, mens de sov. Men,
hvordan de kunne vide, hvad der var sket, mens de sov? – ja, det er et godt
spørgsmål! Desuden, så var forklaringen gennemskuelig tynd: For hvis de
virkelig havde sovet i deres vagt - og det endda alle som en - så ville de med
garanti blive dømt for det og fængslet – og måske noget, der var værre end det.
Vi skal tilbage til beretningen om
kvinderne – som selvfølgelig var rystet over det, de havde set, og så var det,
de hørte englen sige: Frygt ikke! Disse to ord bliver brugt 48 gange i NT, og
vist de fleste gange af Jesus selv. Englens ’frygt ikke’ peger tilbage på det,
kvinderne lige havde set og hørt i forbindelse med jordskælvet, og nok også
frem på det, han sagde lige efter: ’’I søger efter Jesus; han er opstanden, som
han har sagt!’ I søger efter Jesus..!, jo det var sandt. Englen kendte altså
deres tanker. Og det var også sandt, at Jesus havde sagt, at han skulle opstå
fra de døde - men de havde ikke forstået det! De havde sikkert troet, at han
ligesom alle andre ville opstå på den yderste dag – men ikke, at han ville
genopstå fra de døde efter kun tre dage.
Englen, som kunne se deres frygt, og
nok også deres forvirring, understregede derfor Jesu opstandelse ved at pege på
den tomme grav, idet han fortsatte og sagde: Se, dér er stedet, hvor de lagde
ham. Der står ikke, at kvinderne gik hen til indgangen for ved selvsyn at se,
at graven virkelig var tom, men det gjorde de sikkert. For den tomme grav er jo
netop det ultimative bevis på, at den korsfæstede Jesus, som døde for verdens
synd, ikke længere er død, men er opstået fra de døde. At graven virkelig var
tom, blev senere på dagen også bevidnet af både Johannes og Peter, John.
20:3-8.
Vi får ikke at vide, hvem der
væltede stenen væk fra gravåbningen. Kan det tænkes, at det skete, for at Jesus
kunne komme ud af graven? Svaret er ’nej!’ For da stenen blev rullet fra, da
var han allerede opstået fra de døde. At han kunne gå ud af graven med stenen
rullet for, var selvfølgelig ikke umuligt for ham, der så let som ingenting
kunne gå gennem lukkede døre.
Hvorfor blev stenen så væltet fra? Det var først og
fremmest for at vise kvinderne, og senere alle andre, at graven er tom. Disse
øjenvidner er vigtige, for ellers kunne enhver både dengang og til alle tider
jo bare påstå, at Jesus ikke var opstået fra de døde – og da slet ikke med et
fysisk legeme, som mange lærde fx hævder det i dag. Stenen blev altså væltet
fra graven som et mægtigt vidnesbyrd i al fremtid på, at Jesus fysisk er
opstået fra de døde, samt, at han som Guds Søn har magt over døden. Dette havde
han da også flere gange selv talt om, som fx i John. 10, hvor han siger:
”Derfor elsker Faderen mig,
fordi jeg sætter mit liv til, for at tage det igen. Ingen tager det fra mig,
men jeg sætter det til af mig selv. Jeg har magt til at sætte det til, og jeg
har magt til at tage det igen. Dette bud fik jeg af min Fader”, John. 10:17-18.
Hvornår opstod Jesus da? Det er der
ingen af de fire evangelister, der direkte fortæller, for der var ingen, som så
det ske. Ingen kvinder, ingen disciple, og heller ikke
vagtmandskabet, som ellers havde bevogtet graven i de tre dage, der var gået,
efter at Jesus blev gravlagt. I en af vore dejlige påskesalmer står der, at ’Krist stod op af døde i påskemorgenrøde’. Men gjorde han nu
også det? Eller er det om Jesu opstandelse ’søndag morgen’ en forkert
forståelse af det, der står skrevet? Lad os se, hvad der egentlig står i
bibelen om dette.
Som allerede nævnt, så var Jesus
allerede stået op, da kvinderne kom ud til graven, men ikke, at han opstod på
dette tidspunkt. Tværtimod er der meget, der tyder på, at han var opstået
næsten 12 timer tidligere. Men vi ved da, at Jesus opstod søndag morgen! vil de
fleste måske sige – og henviser så måske til Mark. 16:9, hvor vi i den danske
bibel står:
”Da han var opstanden tidlig om
morgenen på den første dag i ugen, viste han sig…”.
Ifølge denne tekst var det altså tidlig om morgenen! Men
oversættelsen er ikke korrekt! At man alligevel har valgt at oversætte
grundteksten forkert, skyldes sandsynligvis, at den passer med traditionen. De
to ord: ’om morgenen’ findes nemlig ikke på grundsproget. Direkte oversat står
der nemlig kun, at ’han var opstanden tidlig den første dag i ugen'. Er det
ikke det samme som at sige, at det skete om morgenen? Ifølge bibelen er svaret
nej! For når der står, at Jesus opstod tidlig søndag, så betyder det ifølge den
jødiske døgninddeling, at det skete, så snart sabbatten, altså lørdag aften,
blev afløst af ’tidlig’ søndag. I denne døgninddeling begynder alle dage
nemlig, både dengang og i dag - ligesom i skabelsesberetningen – med, at det
(først) blev aften og det (derefter) blev morgen’ – i den rækkefølge.
Hvis vi derfor for et øjeblik antager, at Jesus døde langfredag,
så ville han kun være i graven én nat, nemlig natten til lørdag – og selv, hvis
Jesus ifølge traditionen opstod søndag morgen, så ville han kun have været i
graven to nætter. Det stemmer bare slet ikke med det, han tidligere har sagt
om, hvor længe han skulle være i graven. Her læser vi:
”Ligesom Jonas var tre dage og
tre nætter i havdyrets bug, således skal Menneskesønnen være tre dage og tre
nætter i jordens skød”, Matt. 12:40.
Det er en meget præcis
tidsangivelse. Læg mærke til, at Jesus understreger, at der skulle gå ’tre dage
og tre nætter’ mellem hans død og opstandelse. Da dette tegn var det eneste
tegn, han ville give dem, var det selvfølgelig uhyre vigtigt, at det var præcist
angivet. Det betyder konkret, at der ifølge Jesu udsagn bogstaveligt ville gå
tre døgn fra hans død til hans opstandelse.
Vi skal altså gå tre døgn tilbage
fra den tid, da lørdag aften blev til søndag – og så kommer vi til onsdag for
Jesu dødsdag, som i det år var beredelsesdagen til påsken. Når der i
evangelierne står, at Jesus blev korsfæstet og døde dagen før sabbatten, må vi
derfor være klar over, at der her ikke er tale ugesabbatten, men derimod
påskesabbatten. Der var altså flere helligdage lige efter hinanden! Faktisk var
der i alt tre! I GT 23:3-6 nævnes først påskesabbatten, og derefter ’de usyrede
brøds fest’. Det år, Jesus døde, faldt disse to dage torsdag og fredag, og
derefter kom så ugesabbatten, som jo er lørdag. Det stemmer med, at Jesus døde
før påsken, som faldt den 14. nisan i den jødiske
kalender, og opstod igen den 17. nisan, da
ugesabbatten var ovre.
Og således gik der, som Jesus havde
forudsagt, tre dage og tre nætter mellem hans død og opstandelse. Men betyder
det så meget, hvornår Jesus døde? Nej, selvfølgelig ikke! - for det vigtigste
er jo, at det skete. Men da der er nogle, der ud fra de omtalte tre døgn
kritisk påstår, at Jesus tog fejl, da han talte derom – så er det godt for os
at vide, og kan sige til dem, at det gjorde han ikke. Det er derimod
traditionen, der tager fejl.
Vi skal nu tilbage til teksten i
Matt. 28, og er kommet til vers 7, hvor vi læser, at englen giver kvinderne
denne befaling: ’Skynd jer hen og sig til hans disciple, at han er opstanden’.
Det, de havde set og hørt, skulle de selvfølgelig ikke beholde for sig selv. De
havde dog nok skyndt sig alligevel, men jeg kan forestille mig, at de gerne
ville være blevet på stedet lidt længere. Det var jo her, de havde set det
underfulde, og hørt englen sige, at
”han er ikke her; thi han er opstanden, som
han har sagt. Kom og se stedet, hvor han lå”.
Men dér skulle de ikke
blive, for Jesus var jo netop ikke længere i graven. Derfor var det, at englen
sagde til dem: ’Skynd jer hen og fortæl det til hans disciple, at han er
opstanden’. Det minder os om, at også vi er vidner. Vi har ganske vist ikke set
den tomme grav - men ved Helligånden tror vi på englens budskab og på
øjenvidnernes beretninger, og derfor ved vi også, at graven er tom.
Og netop fordi også vi er
vidner, skal vi som de også fortælle budskabet videre, dog ikke kun til Jesu
disciple, dvs. vore medbrødre og -søstre – selvom det altid er godt at minde
hverandre om det store, der er sket - men vi må også fortælle det videre til
andre, som vi møder. I den forbindelse tænkte jeg på den gamle kristne sang,
der begynder således:
”Fortæl det gamle budskab, det bedste, som
jeg véd, om Jesu magt og nåde, om Jesu kærlighed”.
Ja! Dét er det bedste, som vi ved,
og derfor må vi fortælle det videre til alle dem, som endnu ikke forstår, at
det virkelig er verdens bedste budskab. Og må vi, som apostlen Peter og
Johannes gjorde det, da de som fanger stod for Rådet, som forbød dem at tale i
Jesu navn, sige det samme som de, idet de svarede:
”Vi
kan ikke lade være med at tale om det, vi har set og hørt”, Apg
4:20.
Det, de her siger, er da også
bevæggrunden for at følge Jesu missionsbefaling, som vi kan læse om i de sidste
vers i kapitlet. Her medtager jeg dog kun den første del af denne befaling, og
hvor Jesus siger:
”Gå
derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple!, vers 19.
I vers 8 læser vi, at kvinderne
skyndte sig bort fra graven, som de havde fået befaling om – og som der står
’med frygt og stor glæde’. Men kan man da på den samme tid både have frygt og
glæde i sig? Står disse ikke som hinandens modsætninger? Det skulle man tro,
men jeg tror, at det også kan forstås på den måde, at de tænkte: Er det
virkelig sandt, at Jesus er opstået fra de døde? Altså på samme tid glæde sig
over, at det, de havde set og hørt, er sandt, men så alligevel også have en
lille frygt i sig, at det måske alligevel ikke er det. Altså næsten som i vers
17, hvor der om de 11 disciple står:
”Da
de så ham, tilbad de ham. Men der var nogle, som tvivlede”.
Jeg tror, at dette betyder, at de
midt i glæden tænkte: Er det, vi ser, mon virkeligt? Eller, er det et syn,
eller måske en drøm? Dette har også noget at sige til os i dag, som måske
indimellem kan tvivle, som de gjorde! Derfor er det godt at vide, og minde os
selv og hinanden om, at Jesus er opstanden, og lever i dag – og siger: ’frygt
ikke!’, når vi slås med tvivl af forskellig art. Fx er der en del kristne, som
midt i glæden over at være frelst, alligevel indimellem godt kan være med tvivl
og frygte, at der er et eller andet, der mangler? Og det, selvom de på samme
tid egentlig godt ved, at hverken fromhed, gode gerninger, eller anstrengelser
af anden art, har noget med frelsen at gøre. Jesus har jo gjort alt!
Men, er der da intet, vi skal eller
kan gøre? Jo da! Vi skal først og fremmest tro på hans død og sejrrige
opstandelse, og takke ham for den dyrtkøbte frelse,
og dernæst tilbede ham, som kvinderne og disciplene gjorde det – og gennem hele
livet lade hans hellige liv virke i os - og så ellers gøre som kvinderne, der
skyndte sig afsted for at fortælle det, de har set og hørt, videre til hans
disciple, og dernæst til alle, de mødte.
Men inden de nåede frem, kom Jesus
dem i møde. Et sådant møde betyder alt, og er det mest vidunderlige, der findes.
Ligesom kvinderne kan også vi høre om ham, fx gennem de vidnesbyrd, vi har i
bibelen, eller gennem kirkehistorien, eller fra vore medkristne, men det er dog
først i mødet med Jesus, at hjerterne bliver forvandlet. Ind imellem hører vi
mennesker vidne om, at de har taget imod Jesus, og selvom det vel godt kan
siges på den måde, så er det dog altid ham, der først kommer dem i møde. Der er
nemlig intet menneske, der af sig selv kan beslutte sig til at komme til Jesus
og tro på ham. Det sker nemlig altid først, når Jesus kommer mennesker i møde
og giver dem en mulighed for at kunne tro. Det er det, der henvises til, når
der i hebræerbrevet om Jesus står, at han er ’frelsens banebryder’, og ’troens
banebryder’, Hebr. 2:10, 12:2. Derfor; når vi siger,
at vi tror, så er det dog altid Jesus, der først har ’åbnet troens dør’, for
os, jfr. Apg 14:27.
Jesus møder dem, som vi har set med et: Vær hilset! Det var en højtidelig hilsen, og er den samme, som
disciplene hilste Jesus med. I de græske ord ligger der desuden, at han er
’overstrømmende glad’ for at se dem. I 992-oversættelsen er Jesu hilsen
desværre forfladiget til, at han blot siger ’god morgen!’ Hvorfor har de mon
gjort det?
Tidligere samme dag var de i sorg,
og mon ikke de havde tænkt det samme, som de to disciple, vi senere samme dag
hører om på deres vej til Emmaus. Som det fremgår
der, fulgte Jesus med dem, men dog uden, de vidste, det var ham - og da han
spurgte dem om årsagen til, at de var bedrøvet, svarede de:
”Vi
havde håbet, at han var den, der skulle forløse (dvs. frelse) Israel”, Luk.
24:21.
Vi havde håbet det, og i dette svar
ligger, at dette håb åbenbart var forkert. Som nævnt er det tænkeligt, at de
kvinder, vi følger i beretningen, havde haft nogle af de samme tanker på vej
til graven. Men nu, hvor de først hørte budskabet om, at Jesus er opstanden, og
nu også møder ham og erfarer, at han virkelig er opstået fra de døde, ja, så
blev deres sorg vendt til glæde, og ’de gik hen til ham og omfavnede hans
fødder og tilbad ham’, som der står i den sidste del af vers 9.
Det samme skete jo også for de to på
vej til Emmaus, da han, der havde fulgt dem på vejen,
åbenbarede sig for dem som den opstandne og udlagde skrifterne for dem. Jo!
også de fik et vidunderligt møde med Jesus, som også kvinderne fik det – og det
samme kan selvfølgelig også siges om alle dem, han har åbenbaret sig for siden
dengang. Derfor ved vi også, at det er sandt, når han siger:
”Jeg er opstandelsen og livet; og den, som
tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig,
skal i al evighed ikke dø”, John. 11:25-26.
Jo! der er grund til at tilbede
Jesus, som kvinderne og disciplene gjorde det, da de så Jesus som den opstandne
frelser. Vi ser ham dog ikke som de med vore fysiske øjne, men vi ser ham med
den tro i hjerterne, som han har skænket os. Som vi husker, så havde disciplen
Tomas ikke troet på de andre disciple, da de fortalte ham, at de havde set den
opstandne, og han sagde derfor:
”Hvis jeg ikke får set naglemærkerne og
stikker min hånd i hans side, tror jeg det ikke!, John. 20:25.
Som vi ved, skete det en uge senere,
og hvorefter han udbryder: Min herre og min Gud. Og da er det, at Jesus siger
dette til ham:
”Fordi du har set mig, tror du; salige er
de, som ikke har set og dog tror”, John. 20:29.
Ja, derfor er vi salige, siger
Jesus, fordi vi ikke har set og dog tror! Det betyder konkret, at selvom vi
ikke har set ham med vore fysiske øjne, så ser vi ham med ’troens øjne’, og
derfor siger vi ligesom Tomas også til ham: ’Min herre og min Gud’, og derfor
vil vi også tilbede ham, som han og alle de andre, vi læser om, gjorde det.
Vi er nu kommet til det
sidste vers i beretningen om Jesu opstandelse, jeg har taget med her. Her giver
Jesus kvinderne befalingen om at gå hen og fortælle hans brødre, dvs. hans
disciple, at de skal gå til Galilæa, hvor han har sat dem stævne. Dog, før de
drager afsted, siger han som i vers 5: ’Frygt ikke!’ Det er let at forstå, at
de nu frygter for at fortælle hans disciple om Jesu opstandelse, for vil de
blive troet? Ifølge evangelisten Lukas læser vi da også, at deres frygt blev
til virkelighed. Han skriver nemlig, at de mente, at det, de fortalte, var ’løs
tale’, og mødte dem derfor med vantro, Luk. 24:11.
Men alligevel siger Jesus
beroligende til kvinderne, at de ikke skal frygte, og det samme siger han også
til os, når vi vil fortælle det, vi har set og hørt, videre til de mennesker,
vi møder. Frygten er ofte det, der ligger os nærmest, men så er det godt at
høre Jesus sige: Frygt ikke! Apostlen Peter taler om det samme, som når han i
sit første brev skriver: ’Nær ingen frygt for dem, og forfærdes ikke”, 1. Pet.
3:14. Hebræerbrevets forfatter skriver om det samme med disse ord:
”Herren er min hjælper, jeg vil ikke frygte; hvad kan et
menneske gøre mig”? 13:5.
Som førnævnt siger Jesus til
kvinderne, at de skal fortælle hans brødre, at ’de skal gå til Galilæa; der
skal de se mig’. I vers 7 sagde han det samme til kvinderne. Vi ved ikke,
hvorfor det lige var Galilæa, Jesus havde sat dem stævne. Men pointen er dog,
at han i begge vers taler om, hvor han går hen og hvor de igen kan møde ham. På
samme måde har Jesus også fortalt os, hvor vi skal gå hen for at være sammen
med ham. Han har endda vist os vejen dertil, for at vi ikke skal gå forkert.
Det er det, Jesus taler om, når han kort før sin tilfangetagelse og død siger:
”I min Faders hus er der mange boliger. Hvis
ikke, havde jeg sagt jer det; thi jeg går bort for at gøre en plads rede for
jer. Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg
igen og tager jer til mig, for at hvor jeg er, dér skal også I være. Og hvor
jeg går hen, derhen kender I vejen. Tomas siger til ham: Herre! vi ved ikke,
hvor du går hen; hvordan kan vi så kende vejen? Jesus siger: Jeg er Vejen,
Sandheden og Livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig”, John. 14:2-6.
Ja, han er vejen, sandheden og livet! Det betyder konkret,
at når vi tror, at han døde for vore synder, og ved sin opstandelse beviste, at
han har gennembrudt dødens magt til evig sejr, så ved vi også, at vi skal se
ham igen. For der, hvor han er, nemlig hos sin Himmelske Fader, dér har han sat
os stævne. Derfor skal vi slutte med den lovprisning til Gud, som apostlen
Peter gør det i sit første brev, med ordene:
”Lovet være Gud, vor Herres Jesu Kristi
Fader, som i sin store barmhjertighed har genfødt os til et levende håb ved
Jesu Kristi opstandelse fra de døde, til en uforkrænkelig og ubesmittelig og uvisnelig arv, gemt i himlene til jer, som
i Guds kraft bliver bevaret ved tro til en frelse, der er beredt til at
åbenbares i den sidste tid”, 1. Pet. 1:3-5.
Amen