Jesu ypperstepræstelige bøn
John 17 - del 2
Af Eskild Skov Særkjær
Vi skal igen se på nogle ord fra John. 17, som kaldes Jesu
ypperstepræstelige bøn. I denne gennemgang skal vi se på flere af de kerneord, som
vi støder på undervejs i kapitlet.
Sidste gang
så vi især på ordet herliggøre, som fx i det første vers, hvor der står, at
Jesus opløftede sine øjne mod Himmelen og sagde:
"Fader,
timen er kommet; herliggør din Søn, så Sønnen kan herliggøre dig".
Jesus er
på vej ind i det allersværeste i sit liv, og det første han gør er, som vi kan
læse i indledningen til selve bønnen: 'Han opløftede sine øjne mod Himmelen'. Det
er det vigtigste af alt, og det samme må vi gøre. I alle ting må vi se op mod vor
Fader i Himmelen for at få hjælp i rette tid. Når vi vender os imod ham, så
bliver alt anderledes. Der ligger en fantastisk hjælp i at gøre dét. Hvad end
du kæmper med, så lær af Jesu eksempel: 'Han opløftede sine øjne mod himmelen'.
Et vers,
jeg ofte vender tilbage til, er salme 121, som salmisten indleder den med disse
ord: 'Jeg løfter mine øjne til bjergene. Hvorfra kommer min hjælp?' Ja,
hvorfra? Kan der komme nogen hjælp fra bjergene? Nej! Bjerge kan ikke hjælpe,
og de kan endda kaste skygge for den hjælp, der måtte være på vej. Også i
åndelig betydning.
Jeg
forestiller mig, at salmisten står på et sted, der kunne minde om det, Moses og
folket oplevede, da de var på vej ud af Egypten. I 2. Mos. 14 beskrives der, at
Farao satte efter Israels folk, som var draget af sted for at komme væk fra
deres slaveri, og de kom hastigt nærmere. Og vi vers 10 læser vi, at
"Da
nu Farao nærmede sig, så israelitterne op og fik øje på ægypterne, der drog
efter dem, og de grebes af stor angst, da råbte israelitterne til Herren".
Med til
beretningen hører, at de var klemt inde af bjerge på begge sider, og da Det
Røde Hav lå forude, var den eneste mulighed for flugt menneskeligt set den, de
kom fra - men derfra kom ægypterne. De kunne altså ikke flygte, og alt så
derfor temmelig sort ud. Det var da også derfor, at de blev grebet af angst,
som der står. Men Moses, som på mange måder er et GT-forbillede på Jesus, og
som levede Gud nær, opmuntrede dem sagde:
"Frygt
ikke! Hold blot stand, så skal I se Herrens frelse, som han i dag vil hjælpe
jer til, thi som i ser ægypterne i dag, skal I aldrig i evighed se dem
mere", 2. Mos. 14:13.
Beretningen
ender som bekendt med, at Herren Gud frelste dem ved at skabe en vej gennem Det
Røde Hav. Det begyndte med, at de så op mod bjergene, og indså, at de ikke kunne
flygte fra problemet. Men Moses så længere op: Han så op mod Himmelen, mod Himmelens
Gud, som ville give dem den hjælp, de havde brug for. Det var helt det samme,
som vi kan læse om i salme 121. Salmisten vidste, at der var håb, hvis han så
længere op, og det vidner han om lige efter, idet han siger:
"Fra Herren kommer min hjælp, fra himlens
og jordens skaber", v. 2.
Det
samme vidste Jesus. Selv i denne svære time vidste han, hvem han skulle bede
til for at få styrke til at gå korsets vej. En mægtig byrde blev lagt på ham,
men hans himmelske Fader kom og styrkede ham. Han blev ikke befriet fra dødens
gru, men som der står i Hebr. 5:17, så blev han bønhørt og udfriet fra sin
angst. Derfor var der heller ingen frygt eller angst at spore i den bøn, vi har
i kapitlet. Derfor bad han heller ikke til sin Fader om at blive fri for at gå den
tunge vej til korset for der at dø i synderes sted.
Og her
er vi så kommet til de næste ord i Jesu bøn: 'Fader! Timen er kommet!' Det
betyder konkret, at ’nu’ er den tid kommet, hvor alt det, der var blevet forudsagt
om hans lidelse og død, skulle gå i opfyldelse. Det var jo det, han har stilet
imod i hele sit jordeliv; ja, det var jo derfor, han blev født og kom til
verden. Allerede før det første menneske blev skabt, vidste Gud, at der ville
komme et syndefald, og at det enkelte menneske kun kunne reddes ved, at Jesus, hans
enbårne Søn, sagde ja til at blive som dem, for at kunne dø i deres sted. Det
er denne begivenhed, Paulus henviser til med disse få ord:
"Da
tidens fylde kom, udsendte Gud sin Søn, født af en kvinde, født under loven,
for at han skulle løskøbe dem, der var under loven, for at vi skulle få
barnekår", Gal. 4:4-5.
Af samme
grund nævnes det igen og igen, at 'dette skete, for at skrifterne skulle gå i
opfyldelse'. Det skete ikke på tilfældige tidspunkter, for de var planlagt, før
verdens grundvold blev lagt, og de tid hører derfor med til nedtællingen til Jesu
lidelse og død, som kom stadig nærmere. Det var denne tid, Jesus nu henviser
til i sin bøn.
Sådan er
der også bestemte tider og tid for os. Bibelen taler fx klart om, at der er en
time, eller dag, hvor mennesker på en særlig måde kan komme til tro på Jesus. Selvom
vi ikke kan udgrunde det, taler bibelen flere gange om, at bestemte tider er
tilmålt det enkelte menneske, både fysisk og åndeligt. Det sidste er da også
baggrunden for, at hebræerbrevets forfatter skriver, at Helligånden taler til
den enkelte og siger:
"I
dag, når I hører hans røst, så forhærd ikke jeres hjerter som i forbitrelsen på
fristelsens dag i ørkenen, hvor jeres fædre fristede mig og satte mig på prøve,
skønt de havde set mine gerninger i 40 år", Hebr. 3:7-9.
I
bibelen er der over 500 henvisninger til hændelser, som Gud siger, skal ske på
bestemte dage eller tidspunkter, og som hans folk derfor på en særlig måde skal
være opmærksomme på. Vi har allerede set på det i Hebr. 3, hvor Helligånden
siger: 'I dag, når I hører hans røst, så forhærd ikke jeres hjerter'. Lad os se
på et par andre eksempler fra bibelen, hvor der i princippet tales om det samme:
1.
"Adlyd
omhyggeligt alle disse bud, som jeg i
dag pålægger dig, for at det kan gå dig og dine børn efter dig vel til evig
tid, idet du gør, hvad der er godt og ret i Herren, din Guds øjne", 5.
Mos. 12:28.
2.
"Se, jeg
forelægger dig i dag (valget mellem)
livet og lykken, døden og ulykken. Hvis du lyder Herren din Guds bud, som jeg i
dag pålægger dig, så at du elsker Herren din Gud og vandrer på hans veje og
holder hans bud.., så skal du leve.., og Herren din Gud vil velsigne
dig..", 5. Mos. 30:15-16.
Gennem skriften
lyder det igen og igen: I dag! Nu er tiden kommet! Det betyder konkret, at det,
der opfordres til, ikke kan udsættes til i morgen! For Jesus betød det, at han,
som flere gange tidligere havde sagt: Min time er endnu ikke kommet, nu siger,
at den er kommet. Denne time var forfærdelig, og dog var den også noget ganske
vidunderligt. For der tales jo i denne time, hvor Faderen vil herliggøre sin
Søn, og det gjorde han ved at dø i alles sted, og således vil også Faderen blive
herliggjort. Det er det, der står så stærkt i v. 4:
"Jeg
har herliggjort dig på jorden ved at fuldføre den gerning, du har givet mig at
gøre".
Det var
det, der skete, da Jesus udråbte disse vidunderlige ord på korset: DET ER
FULDBRAGT! Dermed gik det i opfyldelse, at han tidligere har vidnet om og sagt:
"Og
jeg, når jeg er blevet ophøjet fra jorden, vil jeg drage alle til mig",
John. 12:32.
Det
betyder konkret: I Jesu fornedrelse på korset blev han ophøjet, og Gud med ham.
Det lyder som en modsætning, men også dette er forudsagt. Som et eksempel kan
nævnes profetien om Jesu lidelse og død i Es. 53, men som begynder med denne
proklamation:
"Se, min tjener.. stiger, løftes og
ophøjes såre", Es. 52:13.
Det
første trin i denne profeti gik i opfyldelse, da Jesus blev ophøjet på korset
og fuldførte frelsesværket på Golgatas kors! At fuldføre har to betydninger i
NT. Det ene er, at Jesus har gjort alt for vor frelse på Golgata! Det er
fuldført! Det er fuldbragt! Det andet er, at han også vil gøre det i os. Vi
skal se et eksempel på det sidste:
"Jeg
er overbevist om, at han, som har begyndt sin gode gerning i jer, (også) vil
fuldføre den indtil Jesu Kristi dag", Fil. 1:6.
I
evangeliets lys hænger disse to betydninger dog nøje sammen. For han, der vil
fuldføre værket i os, gør det jo i kraft af sit frelsesværk, som afsluttedes på
korset med ordene 'DET ER FULDBRAGT! Derfor kan der ikke lægges noget til, for
det ER gjort! Skal der så ikke gøres mere? Nej! for hvis det var tilfældet, så ville
det jo ikke være fuldført! Min frelse blev fuldført, da Jesus døde for mine
synder på Golgata, og med dette er Jesus blevet herliggjort. Her kan enhver
kristen hvile. Jesus har gjort alt for dig: DET ER FULDBRAGT!
Det
næste ord, vi skal se på i denne gennemgang, taler om Jesu præeksistens: I vers
5 læser vi, at Jesus siger:
"Og
nu, Fader! Herliggør du mig hos dig selv med den herlighed, jeg havde hos dig, før
verden blev til".
I den
kristne tro bekender vi, at Jesus er fra evighed. Her kan vi fx bare tænke på
de ord, som Johannes indleder sit evangelium med, hvor han taler om Jesus som
Ordet, som fra begyndelsen var hos Gud og var Gud. Det er baggrunden for, at
Jesus et sted vidner og siger, at 'før Abraham blev til, er jeg', John. 8:58. Og
et andet sted: 'Det sagde Esajas, fordi han så hans (altså Jesu) herlighed og
talte om ham', John. 12:41. Skriften vidner atter og atter om, at allerede fra
begyndelsen var Faderens herlighed over Sønnen, og derfor er det, at han (her i
vers 5) beder til Faderen om, at denne herlighed må blive åbenbaret, for at han
i sin lidelse og død måtte herliggøre ham med den samme herlighed, han havde,
før verden blev til.
Denne herlighed
over Jesus har som nævnt altid været der, selvom mennesker ikke har set den - vi
læser jo, at han havde den fra evighed af. Det betyder, at selvom han fysisk
døde langfredag for verdens synd, så var han allerede blevet erklæret for at
være verdens frelser. Fra hvornår? Det er, som han siger: Før verden blev til,
altså fra tidernes begyndelse. Derfor beskrives han også i GT med ord som Frelser,
hyrde, konge og Gud, som han også gør det i NT. Det sætter ikke Jesu fuldbragte
frelsesværk på Golgata til side, tværtimod! For dér skete forsoningen, som var
beredt fra evighed af. Når skriften så alligevel kalder ham med hans
frelsesnavn, og -navne, før han kom til jorden, og før synden kom ind i verden,
så tror jeg, det skal forstås på den måde, at Gud Fader på en måde allerede
Sønnens gerning som fuldført. For, i ham smelter fortid, nutid og fremtid
sammen, og derfor har han da også åbenbaret sig som 'den, der ER'. Derfor
bliver livets bog da også kaldt for 'det slagtede lams bog'.
Det betyder
konkret, at enhver, der var kommet til tro på Guds frelse i den gamle pagt, og
kommer til tro i den nye, er blevet optegnet i det slagtede lams bog, som er
livets bog. Det er altså ikke et tilnavn til livets bog, som først kom til i
den nye pagt, da Jesus sonede verdens synd, men er et tilnavn på livets bog,
som altid har været. Det betyder konkret, at når fx jøderne blev indskrevet i
livets bog i den gamle pagt, da de kom til tro, så blev de automatisk også
indskrevet i det slagtede lams bog. Det er nemlig ét og det samme.
Vi skal
nu se på det næste vers i Jesu ypperstepræstelige bøn, hvor der står:
"Jeg
har åbenbaret dit navn for de mennesker, du tog ud af verden og gav mig; de var
dine, og du har givet mig dem, og de har holdt fast ved DIT ORD", v. 6.
Jesus
har åbenbaret Guds navn for os! Det er så fantastisk og så stort, og man skulle
tro, at Jesus derefter ville fortsætte og sige, at de har holdt fast ved dette
navn. Og således står det da også andre steder. Men her ligestiller han
tilsyneladende Guds navn og hans ord, idet han siger: 'Jeg har åbenbaret dit
navn..., og de har holdt fast ved dit ord!' På en måde er det altså det samme,
og i skriften er navnet på en person og det, denne person er og siger, da også
næsten altid forbundne. Det betyder, at hvis vi holder fast ved Guds ord, så
vil han også åbenbare sit navn for os. Det samme er tilfældet, hvad enten vi fx
siger, at vi tror på Jesus, eller på hans ord. Det ene kan altså ikke lade sig
gøre uden også at sige og mene det andet. Lad os se et par eksempler på dette.
Her siger Jesus:
"Om
I elsker mig, vil han også holde fast ved mit ord", John. 14:23.
Og, et
andet sted:
"Se,
jeg har stillet dig foran en åben dør, som ingen kan lukke, thi vel er din
kraft kun liden, men du har holdt fast ved mit ord og ikke fornægtet mit
navn", Åb. 3:8.
I navnet
Jesus og i ordet og er der en mægtig kraft til frelse, fordi vi ved dette kommer
i berøring med hans person. Det er det, der ligger bag ordene, som siger:
"Thi enhver, der påkalder Herrens navn,
skal frelses", Joel, 3:5. Rom. 10:13.
Lige efter,
at Paulus har citeret dette skriftord fra GT, skriver han følgende:
"Så
kommer da troen af det, som høres, og det, som høres, kommer i kraft af Kristi
ord", Rom. 10:17.
Det
betyder, at han, som er Ordet, giver os sit selv i dette ord, som er mægtig til
både at frelse og forvandle. Igen ser vi, at Kristus ikke kan adskilles fra
det, han har sagt. Det samme er selvfølgelig også tilfældet med Gud Fader og
Helligånd, for Gud Fader, Søn og Helligånd er ét.
Vi skal
nu se på vers 8, der også taler om ordet. Her læser vi, at Jesus siger:
"De
ord, du har givet mig, har jeg givet dem, og de har taget imod dem, og de har i
sandhed erkendt, at jeg er udgået fra dig, og de er kommet til tro på, at du
har sendt mig", v. 8.
I dette
vers er der tre udtryk for, hvordan vi som troende skal eller bør forholde os
til ordet:
1.
Vi må høre det og
tage imod dét, der rækkes til os: At gøre dette er en aktiv handling. Vi rækker
hånden ud og modtager det, Gud giver os.
2.
Men, for at kunne
gøre det, må vi erkende, at ordet er sandt, og at Jesus virkelig er den, han
siger, at han er. Gør vi det, kommer vi automatisk også frem til, at
3.
vi både erkender og
bekender, at Jesus er sendt af Faderen for at gøre hans vilje. Det betyder
konkret, at vi tager imod dette ord, og lever ved dette ord. Det er det,
bibelen taler om, når den beder os om at tilegne os det, Gud har sagt, i tro. Ordet
'tilegne' er et gammelt ord, som betyder, at vi tager imod dette ord, og regner
det for gældende.
Der er
en iboende kraft i ordet, fordi det er Guds levende ord, som ved Jesus Kristus er
givet os af hans Ånd. Derfor er det ikke tilfældigt, at Jesus taler så meget om
hans ords betydning, også her i sin ypperstepræstelige bøn. Det sker fx også i vers
14, hvor han siger:
"Jeg
har givet dem dit ord; og verden har hadet dem, fordi de ikke er af verden,
ligesom jeg ikke er af verden".
I begge
vers taler Jesus om, at han har givet os Guds ord, dog med den forskel, at han
i vers 8 taler om dem, der kommer til tro på ham, mens han i vers 14 taler om
det, han vil give dem, efter at de er kommet til tro. Derfor siger Jesus da
også, at 'de ikke er af verden, ligesom jeg ikke er af verden'. Disse ord
betyder, at selvom de lever i verden, som han har sagt i vers 11, så har Jesus
på en måde alligevel på en måde taget dem ud af verden. Vi er altså på samme
tid både i verden og taget ud af verden. Det betyder, at fysisk lever vi i
verden - det er der vist ingen, der er i tvivl om - men åndeligt set er vi
taget ud af verden og lever for Gud. Et andet ord for det sidste er, at vi
lader os forvandle, og lever i vort liv i hellighed. På både hebraisk og græsk
har henvisningen til 'et helligt liv' en dobbelt betydning, nemlig, at jeg er reserveret
til et bestemt højere formål, og at jeg er adskilt fra at leve, som verden' gør
det. Det er da også det, han beder om i vers 17, hvor vi har denne bøn:
"Hellige dem ved sandheden! Dit ord
er sandhed".
Det er
et forunderligt udsagn! Dit ord ER sandhed! Jeg har dog hørt nogle sige, at
'dét, Gud har sagt i sit ord, ikke er ligeså vigtigt som at erfare hans nærvær'.
Engang hørte jeg én, som understregede denne holdning med ordene: 'Det kan godt
være, at I har læren, men vi har livet!' Hvad er vigtigst? Kan man stille det
sådan op? Nej! Selvfølgelig ikke, for læren eller sandheden, som Gud har givet,
og livet med ham er lige vigtige, dog måske undtagen i begyndelsen, hvor den
enkelte lige er kommet til tro, og jubler over frelsen uden helt at forstå,
hvad det egentlig betyder eller indebærer. Men skal den enkelte vokse i livet
med ham, der har frelst os, så må vi hver især tilegne sig det, Gud fortæller
os i sit ord.
Det, der
her er sagt, betyder selvfølgelig ikke, at man så kun skal fokusere på læren i
fx en forkyndelse, for hvis den ikke er indblæst af Guds Ånd, så bliver det en
lære uden liv. Og modsat: Hvis kristne bliver så optaget af deres erfaringer og
livet med Gud, men glemmer eller nedtoner læren, så er det let for dem at glide
ud på et sidespor. Det sker fx, når nogle i nidkærhed for at nå flere mennesker
med evangeliet, taler om Guds kærlighed og nåde, men undlader at tale med dem
om fx korset og synden, der adskiller mennesker fra Gud. Når dette sker, får de
nok flere til at komme til deres gudstjenester, men så er det bare ikke længere
det sande evangelium, der forkyndes. Korset står nemlig altid i centrum af det
sande evangelium, og det kan enhver tale prøves på. Det er dét, Paulus også
taler om, når han siger:
"Ordet
om korset er vel for dem, som fortabes, en dårskab, men for os, som frelses, er
det en Guds kraft", 1. Kor. 1:18.
Vi er måske
så vant til at høre sådanne ord, at vi slet ikke tænker over den store
modstand, Paulus mødte, når han fremhævede korset så meget, som han gjorde. Der
har garanteret været nogle, som er kommet til ham og sagt: 'Hvad med, om du
taler lidt mindre om korset, og lidt mere om det, der kan begejstre?' Så vil
der ikke være så mange, der blev forargede over det, du siger?' Men, gjorde han
det, ville han jo forråde evangeliet. Derfor siger han da også et sted:
"Det
være langt fra mig at rose mig af noget andet end Jesu Kristi kors, ved hvem
verden er blevet korsfæstet for mig, og jeg for verden", Gal. 6:14.
Alligevel
er der nogle kirkeretninger, som i dag direkte nedtoner netop dette budskab. Søren
Kirkegård skriver et sted ligefrem, at 'Kirken er kommet for langt væk fra
Kristus!' Han så allerede dengang en kirke, der var mere optaget af verden end
af Kristus og hans budskab. Og han spørger: 'Hvornår ser man, at verden hader
den (altså kirken)? Viser det ikke, at den er af verden?' Dette spørgsmål kan
vi også stille os selv. Heldigvis er alle kirker og menigheder ikke sådan, som
Kirkegård tegner et billede af, men alvoren i det, han taler om, er klar: Er vi
som kristne optaget af Kristus og hans kors? Eller er det noget andet i
skriften, vi lægger mere vægt på?
Vi har
set, at det at være hellig betyder, er at vi holder os til Gud og hans ord, for
hans ord er sandhed, som Jesus sagde. Vi har også set, at det er ved dette ord,
vi ved Ånden tilegner os evangeliet om korset, og hvorved vi kan leve et
helligt liv. Det stemmer med det, Paulus skriver om et andet sted, når han
siger, at som kristne skal vi være 'sandheden tro', og 'i kærlighed i et og alt
vokse op til ham, som er hovedet, Kristus selv', Ef. 4:15. At vokse op og blive
mere lig ham, kan ikke ske på nogen anden måde, end at elske sandheden, for det
er kun på den måde, at Guds Ånd kan virke i os.
Vi skal
i den forbindelse også læse vers 20, hvor Jesus i sin bøn til sin Fader igen
taler om dette ord:
"Ikke
alene for disse beder jeg, men også for dem, som ved deres ord kommer
til tro på mig"
Som i
dette vers, er der overalt i bibelen en dyb sammenhæng mellem ordene 'ord' og
'tro'. Det betyder fx, at når vi taler Guds ord til mennesker, så vil han virke
gennem dette ord ved sin Ånd. Det måske stærkeste vidnesbyrd herom finder vi Rom.
10. Her beskriver Paulus først, hvor vigtigt det er, at budskabet om Jesus
kommer ud til alle mennesker, og så spørger han retorisk:
"Hvorledes skulle nogen kunne
prædike, hvis ingen sendes ud?"
Enhver
læser, både dengang og nu, vil bekræfte det selvfølgelig heri. Evangeliet kan selvfølgelig
ikke komme ud til de mange folk og folkeslag, hvis der ikke er nogen, som
sendes ud for at forkynde det. Og det, der forkyndes, er selvfølgelig budskabet
om Jesus, siger han i vers 17, som jeg har citeret, og gentage igen:
"Så kommer da troen af det, som høres, og
det, som høres, kommer i kraft af Kristi ord".
Paulus siger
altså, omend med andre ord, netop dét, Jesus bad om i sin bøn: 'Jeg beder ikke
alene for dem, der er kommet til tro på mig, men jeg beder også for dem, som
ved deres ord (dvs. ved deres vidnesbyrd og forkyndelse på et tidspunkt) kommer
til tro på mig'.
At tro
på Jesus er det samme som at kende ham i hjertet. Det var jo det, han tidligere
i bønnen talte om, da han sagde, at: 'Dette er det evige liv, at de kender dig,
den eneste sande Gud, og ham, som du har sendt, Jesus Kristus'. Det er gennem
troen, at Gud giver os alt, og uden troen på Jesus som frelser har vi intet. Nogle
tror fejlagtigt, at når skriften lægger vægt på troen, så gælder det om at
opøve sig i at have en stærk tro, og siger, at kun derved kan vi få det, Gud
har lovet os. I den forbindelse har jeg hørt kristne ledere tale om, at det
gælder om at gentage nogle bestemte tros-ord igen og igen, for gør vi det, så
skal troen nok komme. Men det er slet ikke det, troen handler om. Troen er
nemlig ikke noget, vi kan præstere, men er en gave fra Gud, og en hvile, så vi
i den kan tro på ham, som troen er rettet imod, og det er Jesus. Der er således
ikke troen som sådan, der frelser, for troen er et genstandsled, og det er
derfor også ham, som troen er rettet imod, der frelser. Det er denne sandhed,
Peter taler om, når han siger:
"Der
er ikke frelse i nogen anden; thi der er ikke under himmelen givet mennesker
noget andet navn, hvorved vi kan frelses", Apg 4:12.
Vi skal
til at slutte for denne gang. Jeg håber, at I er blevet velsignet af det, vi
har set på i denne gennemgang fra Jesu ypperstepræstelige bøn, og fornemmet
dens dybde og rigdom, som er så stort, at vi slet ikke kan bliver færdige med
at udgrunde det, han siger. Og derfor er der da også mere at sige om Jesu dybe
og dyrebare bøn til sin Fader, og det skal vi se nærmere på næste gang, vi
dykker ned i kapitlet.