Salme 22:
En salme om Jesu lidelse, død og opstandelse, og om den
velsignelse, som følger
Eskild Særkjær
Salmen
begynder med dette fortvivlede spørgsmål: 'Min Gud, min Gud, hvorfor har du
forladt mig..? Med disse ord begynder Helligånden at udpensle Jesu lidelser, både
for David - og for os. Det fortælles, at Luther var så grebet af denne salme,
at han ikke kunne rive sig løs af den. Derfor ville han ikke forstyrres af
nogen, mens han 'grundede over den for at forstå den'. Dét måtte selv de gamle
profeter gøre. De grundede og grublede over at forstå det, de havde skrevet -
specielt i sammenhæng med Kristi lidelser og al den herlighed, som skulle følge
derefter - for dét var nemlig ikke deres egne ord, men Guds ord, som blev givet
dem af Helligånden, står der i 1. Pet. 1:11-12.
Det er
frem for alt Jesu lidelser, langfredagssalmen, vi har foran os. Det er den ikke
blot, fordi Jesus citerede den ved slutningen af de sidste tre mørke timer på
korset (Matt. 27:45f.), men også fordi, det er den mest intense beskrivelse af
Kristi lidelser, der findes i bibelen. Ikke engang Es. 53 går så intens i
dybden af det, denne salme indeholder.
De
fleste salmer, som er skrevet af David, beskriver næsten alle i større elle
mindre grad noget fra hans eget liv, men det gælder vistnok ikke denne salme.
Den betragtes da også for at være en helt igennem messiansk salme, hvor Ånden
har ført David, og dermed også os - ind til Jesu lidelse, korsfæstelse og død
på Golgatas kors.
Som vi
ved, kom det, der skete den dag, ikke som en overraskelse for Jesus, for det
var beredt og forudset længe før, synden kom ind i verden. Jesus talte da også flere
gange om dette overfor sine disciple, men de forstod ikke, hvad han mente! Heller
ikke, da han lige før sin lidelse og død for vore synder, sagde: 'En dåb skal
jeg døbes med, og hvor knuger det mig, indtil den er fuldbragt', Luk. 12:50.
Under
hele sit jordeliv havde Jesus dette mål for øje; lige fra den dag, da han blev
døbt i Jordanfloden, hvor han begyndte sin gerning, til den sidste dåb, hvor
han gennem sin lidelse og død tog syndens straf på sig, og døde for alle.
Salme 22
beskriver denne lidelse. Den første del af salmen beskriver hans legemlige
lidelser, og dernæst den åndelige. Salmen begynder med et skrig mod himmelen
fra en sjæl, der er i nød.
"Min Gud,
min Gud, hvorfor har du forladt mig? Mit skrig til trods er frelsen mig fjern.
Min Gud, jeg råber om dagen, du svarer ikke, om natten, men finder ej hvile',
v. 2-3.
Jesus
råber dette på korset efter, at der i tre timer har været mørke over hele
landet, som dog intet at regne mod hans indre sjælsmørke. Da de greb ham i
Getsemane havde han sagt: 'Nu er det jeres time, og mørket har magten' (Luk.
22.53), og denne magt blev nu brugt til sit yderste, i mørkets had mod Jesu og
hans frelsesværk.
Det
viser denne salme til fulde. Det er netop dette, der presser nødråbet frem over
Jesu læber: 'Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig'. Han havde taget vor
skyld og straf på sig, og vi kan slet ikke fatte den byrde, det er at gøre netop
dette.
Der kan
også komme tider i et kristenliv, hvor den ene prøvelse afløses af den næste,
og hvor vi også må skrige til Gud, som vi læser det i disse vers. Mange kristne
har oplevet en så dyb indre smerte, at de føler sig forladt af Gud, og på denne
baggrund tror de så, at han aldrig vil vise sig for dem igen; at de aldrig mere
skal opleve Guds nåde og kærlighed, såvel som frelsens vished. De oplevede den
gamle pagts troende også. I salme 89:47 spørger salmisten:
'Hvor længe vil
du skjule dig, Herre, for evigt? Hvor længe skal din vrede lue som ild?'
Og, et
andet sted:
"Mit håb til Herren er ude (dvs.
borte)", Klages. 3:18.
Det er forfærdeligt
at være i sådanne situationer, og vi kan da heller ikke give et ret eller
fyldestgørende svar på lidelsens problem, for det kan kun Gud. Men, ud fra
skriften ved vi, at i modsætning til Jesus på korset er vi ikke forladt af Gud,
selvom vi måske nok kan føle det. Nogen kan fortvivlet spørge: 'Hvorfor
tillader Gud, at det sker?' Vi ved det ikke! Vi er ikke Gud, så vi kan sige det.
Men nogle gange løfter Gud dog sløret en lille smule, som vi skal se i de næste
par eksempler:
Fx læste jeg engang
læste om en kristen, som var så fokuseret på de store ting, der er sket i hans kristenliv,
at Jesus gled i baggrunden. Så skete der det, at Gud fjernede al hans sikkerhed
og glæde, og blev i stedet ført ind i nød og elendighed. Til sidst følte han
sig fortabt, og da alt håb var ude, råbte han på Jesus. Og han løftede ham op
og satte igen hans fødder på klippen. Da indså han, at det var Jesus, det hele
handlede om, og ikke om egne oplevelser.
Et andet
eksempel har jeg hentet fra heftet: 'Hvorfor forfølger du mig'? skrevet af Jan
Vermeer. I den beskrives nogle sande beretninger fra den forfulgte kirke. På
side 30 handler en af disse om to kristne kvinder. Den ene, som bliver kaldt
Amira, blev fængslet i Iran, fordi hun troede på Jesus, og efter en tid fortalte
vagterne hende:
'at hun var helt
glemt af verden udenfor, og at hun ville komme til at dø alene. Hun begyndte at
tro på det', s. 30.
Så var
der en anden kristen kvinde, Hamided, som var kommet ud af Iran, og havde endda
købt en billet til England, hvor hun ønskede at søge om asyl. Men så skete der
noget, som fik hende på andre tanker:
"Pludselig
blev hun overbevidst om, at hun ikke skulle rejse. Hun skulle tilbage til sit
land og tjene Herren dér. Hamided rev billetten i stykker og vendte tilbage til
sit Iran. Det varede ikke længe, før hun blev arresteret under en gudstjeneste.
Det forvirrede hende. Havde Gud kaldt hende tilbage til dette? At gå direkte i
fængsel? Havde hun ikke bedt Gud vise hende, hvorvidt hun skulle deltage i
denne gudstjeneste? Hun havde den klare overbevisning, at Gud ønskede, at hun
skulle møde andre kristne (dér). Men, i fængslet opdagede Hamided, hvorfor Gud
havde tilladt dette at ske med hende. Ved en fejltagelse satte vagterne hende i
den samme celle som Amira. Hun blev straks klar over, hvem Amira var. Der var
jo blevet bedt så meget for hende i kirkerne. Forsigtigt fik Hamided kontakt
med Amira og fortalte hende, hvordan kirken stod ved hendes side i bøn.
Virkelig? sagde Amira. Jeg troede, at alle havde glemt mig! Priset være Herren,
at han sendte dig til mig...".
Hvor er
det godt, at selvom vi kan være i den dybeste nød, så ved vi, at Gud har styr
på det, og hvem vi kan råbe på for at få hjælp. Her i disse vers fra salme 22
kan vi lære, at ligesom Jesus kan også vi klynge os til Gud, i al vor nød og
svaghed. For han er hos os for at føre os igennem mørket, også selvom vi ikke
kan se ham pga. mørket. Derfor kan vi sige: Du er min Gud, også selvom jeg ikke
kan se dig lige nu.
Men,
selvom vi kan have sådanne, eller lignende anfægtelser, som ovenfor beskrevet, kan
vi alligevel ikke forstå dybden af, hvad Jesu råb på korset betyder. I Es.
53:12 står der om Jesus, at 'han udtømte sin sjæl til døden'. Dét skete, da han
tog vor synd og straf på sig på Golgata. Mange mener, at Jesus muligvis har
citeret hele salme 22, da han hang på korset - og han har i alle faldt haft den
i sine tanker, og har sikkert også derigennem fået hjælp til at stå igennem
sine lidelser, efterhånden som det, som er beskrevet i den, kom til at ske, som
vi fx kan læse det i vers 8-9:
"Alle, der
ser mig, håner mig, vrænger mund og ryster på hovedet (og siger): Han har
væltet sin sag på Herren; han fri ham og frelse ham, han har jo behag i
ham".
Det er
netop det, Jesus gennemlevede i disse mørke timer på korset, hvor han, forladt
af Gud, var overgivet til mørkets magter. Han råbte om natten i Getsemane, og
om dagen på Golgata. Hans store 'hvorfor' er mættet af navnløs smerte: 'Mit
skrig til trods er frelsen mig fjern', læste vi. Vi hører intet i bibelen om,
at Jesus klagede over sine legemlige smerter, selvom de selvfølgelig havde
været forfærdelige; men dét at være forladt af Faderen, og dét at bliver
straffet for verdens synd - dét sprænger hans sjæl. Gud har jo overgivet ham i
syndige menneskers hænder - til at blive korsfæstet. Hvorfor? Han blev gjort til
synd for os! Han tog vore synder på sig! I Es. 53 forklares det på denne måde:
"Han blev
såret for vore overtrædelser, knust for vor brødes skyld; os til fred kom straf
over ham, vi fik lægedom ved hans sår. Vi for alle vild som får, vi vendte os
hver sin vej, men Herren lod falde på ham den skyld, der lå på os alle",
Es. 53:5-6.
I disse
vers understreges det, at Jesu lidelse og død skyldes vore synder. På
forskellige måde siges det tre gange i disse to vers: 1]: Han blev såret for
vore overtrædelser; 2]: han blev knust for vor brødes skyld; og 3]: Herren lod
falde på ham den skyld, der lå på os alle. I modsætning til Es. 53 bliver Jesu
stedfortrædende lidelse og død slet ikke omtalt i salme 22. Her er temaet
nemlig et andet; nemlig den personlige lidelse, han måtte igennem, da han hang
dér på korset.
Tilsyneladende
synes denne lidelse at være meningsløs. Kunne Gud ikke havde gjort det sådan,
at Jesus døde med det samme? Ville Jesu lidelse og død for vores synd ikke være
lige så fuldt gyldigt? Det tror jeg ikke, for så havde Gud ikke tilladt det. Det
samme kan på en måde siges om de lidelser, vi har, eller kan komme til at
opleve. Selvom vi ikke kan se formålet med dem, så står der skrevet, at Gud
kender det hele og vil forvandle dem til sejr. Det er dét, Peter tager op i sit
første brev, hvor han skriver:
"Da (engang
i himlen) skal I fryde jer, selv om I nu først en liden stund, om så skal være,
bedrøves i mange slags prøvelser (eller lidelser), for at jeres prøvede tro -
som er langt mere værd end det forgængelige guld, der dog prøves ved ild, må
vise sig at blive til pris og herlighed og ære, når Jesus Kristus
åbenbares", 1. Pet. 1:6-7.
I dette
lys, hvem har så mod eller lyst til at bede sig fri for at lide for ham her på
jorden? For, i disse og mange andre vers i bibelen lover han jo at forvandle vore
lidelser til herlighed og ære, om ikke før, så ved opstandelsen fra de døde. Kan
det ikke tænkes, at evigheden vil åbenbare, at lidelsen trods sit meningsløse
udseende alligevel var Guds måde at slibe en diamant på?
Enhver
kristen, der har lidt, kan nok bevidne, at den har ført dem til større vækst og
modning. Hebræerbrevets forfatter skriver fx, at
"al tugtelse
(lidelser) synes vel i øjeblikket ikke at være til glæde, men til sorg, men
siden giver den dem, der er opøvet ved den, en fredens frugt,
retfærdighed", Hebr. 12:11.
Når
dette er sagt til os, hvor meget mere kan det så ikke siges om Jesu lidelse og
død? Som førnævnt, så var det at være forladt af sin Fader, det værste for ham.
Det skete, for at vi aldrig skal opleve det samme. Men, selvom Jesus blev forladt
af sin Fader, så slap han ham ikke. For ham er Gud er stadig 'min Gud', og netop
derfor opgav han ikke. Det gjorde, at han ikke gav efter, da mange af dem, der
stor rundt omkring ham hånede og spottede ham, og sagde:
"Andre har
han frelst, sig selv kan han ikke frelse. Han er jo Israels konge! Lad ham nu
stige ned af korset, så vil vi tro på ham. Han har sat sin lid til Gud; lad ham
nu udfri ham, hvis han har velbehag i ham, han har jo sagt: Jeg er Guds
Søn", Matt. 27:42-43.
Tidligere
havde Jesus råbt til sin Fader om alt dét, der ventede forude, og som nu kom
nærmere og nærmere, med ordene:
"Nu er min
sjæl forfærdet, og hvad skal jeg sige? Fader, frelse mig fra denne time! Dog,
derfor er jeg kommet til denne time", John. 12:27.
Ja, det
var jo derfor, han var kommet til denne time; en forfærdelig byrde var blevet
lagt på ham; det var byrden og straffen for hele verdens synder. Vi kan slet
ikke sætte os ind i den smerte, der ligger bag hans 'hvorfor', eller bag disse
ord: 'mit skrig til trods er frelsen mig fjern' (ordret: Hvorfor er du så langt
væk fra at hjælpe mig?).
Men,
trods sine mange lidelser og mørke anklager han ikke sin Fader, men bekender
sin tro og sin vished - og siger:
'Og dog er du den Hellige, som troner på
Israels lovsange', siger han, vers 4.
Denne
bekendelse betyder, at han holder fast ved, at hans Fader er den Hellige, og
dermed også den, der er uangribelig, retfærdig og trofast i al sin gerning. Det
betyder også, at selvom Gud ikke straks griber ind, betyder det ikke, at han
ikke er med i det. Det er også til en stor trøst for os. Derfor opfordres også
vi til at prise Gud midt i vore trængsler. Det er det, der menes med, at den
hellige Gud troner på Israels lovsange, som også inkluderer vore lovsange. Det
synes nok at være et skrøbelig fundament at sætte sin trone på, og dog er det
sandt.
Der er
grund til at takke Gud, også selvom det ser så mørkt ud. Et vidnesbyrd på dette
gives i de næste par vers, som omhandler Israels historie, og Guds store
trofasthed og hjælp/frelse:
"På dig forlod
vore fædre sig, forlod sig, og du friede dem; de råbte til dig og frelstes,
forlod sig på dig og blev ikke til skamme", v. 5-6.
Tre gange
nævnes det, at de forlod sig (dvs. stolede) på Gud - et godt udtryk for den
tillid, som mennesker har, når de tager sin tilflugt i ham. Hvor er det godt at
læse i bibelen og vide, at han altid hører de troendes råb og bønner. Og, ligesom
de gengang oplevede, at Gud friede dem ud, når tiden var inde, således vil han
også gøre det i dag - for han er altid den samme. Derfor kan også vi være vis
på, at "han, som har hjulpet hidindtil, han hjælper nok herefter",
som Grundtvig har formuleret det i en af sine salmer.
De ord,
vi lige har set på i vers 5-6, er virkelig også til trøst og opmuntring for os,
som de var for Jesus, da han hang på korset. Og som fædrene ikke blev til
skamme, når de i deres nød råbte til Gud, således blev Jesus det heller ikke. I
Luk. 22:43 kan vi læse, at Jesus var forfærdet over den byrde, der blev lagt på
ham, og bad til sin Fader om at bliver fri for at gå den tunge vej, hvis det
var muligt - men nej! Han måtte dø for verdens synd, og derfor kom Gud og hjalp
ham på en anden måde. Der står, at
"En engel fra Himmelen viste sig for ham
og styrkede ham".
Jesus blev
bønhørt! Han fik tilsyneladende ikke det, han bad om, og det får vi heller ikke
altid. Men han fik noget, der var vigtigere: Han blev friet fra sin angst for at
gå korsets vej, og dermed gøre Guds vilje. Derfor siger han et andet sted: 'Jeg
er kommet for at gøre din vilje, min Gud'. Det var dét, der gjorde, at han ikke
gav efter, da fristelsen til at stige ned fra korset var på sit højeste. Vi har
allerede set de næste vers, som beskriver dette, og springer derfor frem til vers
15-18, hvor Jesus siger:
"Jeg er som
vand, der er udgydt, alle mine knogler skilles, mit hjerte er blevet som voks,
det smelter i livet på mig; min gane er tør som et potteskår, til gummerne
klæber min tunge, du lægger mig i dødens støv. Thi hunde står omkring mig, onde
i flok omringer mig, de har gennemboret mine hænder og fødder. Jeg kan tælle
alle mine ben; med skadefryd ser de på mig".
Her er
det døden selv, der slider i ham for at sønderrive ham, og fordi Gud har lagt
al verdens synd på ham, får den lov til det. Ellers kunne døden aldrig havde
rørt ham, for 'hvem af jer kan overbevise mig om nogen synd?' havde han spurgt
sine anklagere. Han havde ingen synd, og derfor havde døden ingen magt over
ham. Men, her på korset havde døden, hvor Jesus bar verdens synd på sig, fået
sin chance til at opsluge ham.
David skrev
om dette næsten 1000 år, før det indtraf. I vers 17, hvor Jesus siger, at 'de
har gennembort mine hænder og fødder', da
beskrives en henrettelsesmetode, som først kom i brug af romerne langt senere. Dette
er endnu et vidnesbyrd om, at David var inspireret af Guds Ånd til at skrive
netop det, der står skrevet - for det er jo alene Gud, der kan forudse og
forudsige det, der kommer til at ske, når tiden til det er inde.
'Jeg er
som vand, der er udgydt', siger Jesus i profetien. Med disse få ord beskrives
det, at Jesus udtømmes for al sin menneskelige kraft. 'Alle mine knogler
skilles', siger han videre. I både GT og i NT siges det, at 'intet ben skal
brydes på ham' - også på dette punkt gik skrifterne i opfyldelse. I
grundteksten siger han, at 'alle mine knogler går af led'. Det er nemlig det,
som der bogstaveligt sker ved den voldsomme stræk af legemet, udspændt på et
kors.
Denne
torturmetode kan nok bedst sammenlignes med strækkebænken i middelalderen, hvor
mishandlingen netop gik ud på at få de forskellige led i kroppen til at gå fra
hinanden. Hvis du har prøvet at få blot et enkelt led forvredet, kan du måske
ane, hvilke usigelige smerter, det måtte være for Jesus, da vers 15 gik i
opfyldelse på Jesus. Men denne gang får Jesus ingen hjælp til de voldsomme
smerter, der nu indfinder sig - for det, der sker, er et udtryk for Guds vilje.
Som
tidligere nævnt, så lider Jesus ikke bare pga. disse fysiske smerter, for det
værste var at være forladt af sin Fader. Det hele udtrykkes i disse gribende
ord: 'Mit hjerte smelter i livet på mig'. Her tales der ikke bare om det
fysiske hjerte. Det gælder hele hans indre menneske - det hele smelter under
den vredens ild, som vi ellers skulle havde mødt. I Hebr. 12:29 står, at 'Gud
er en fortærende ild', og det er denne ild, der nu rammer vores stedfortræder, Jesus
Kristus, på korset. Dér blev han gjort til synd for os.
'Min
gane er tør som potteskår, til gummerne klæber min tunge', siger han videre.
Har du prøvet at tørste så meget, at du føler det samme? Og så er det dog intet
i forhold til den tørst, Jesus oplevede på korset. Han havde sikkert intet fået
at drikke siden sin tilfangetagelse aftenen i forvejen. Der var ganske vist én,
som forsøgte at give ham noget at drikke, da han var på vej ud til Golgata - men,
som vi ved, blev han forhindret i det. Og, som dagen gik, havde tørsten plaget
ham mere og mere. Desuden havde de væskende sår fuldstændig drænet ham, og nu
kunne han derfor ikke holde det ud længere, men råbte: 'Jeg tørster'! En af
dem, som hørte det, gav ham så lidt eddike. Jeg har prøvet at drikke lidt
eddike for at fornemme, hvordan det er, og det var bestemt ikke
anbefalelsesværdigt, for munden blev endnu mere tør. Det var omtrent ligeså
slemt som at drikke saltvand, men Jesus var så desperat, at han i nuet sikkert var
taknemmelig, selv for dette.
Lige
efter, at han havde drukket eddiken, råbte han: 'Det er fuldbragt!' og - nogle få
øjeblikke senere henvender han sig til sin Fader i himmelen og siger: 'Til dig overgiver
jeg min ånd - og udåndede. I salmen siger han: 'du lægger mig ned i dødens
støv'. Han ved, at det snart kommer til at ske. Og han ved, at han selv i døden
er overgivet til sin Fader. Det ville ikke være en tilfældig hændelse. Han
siger jo: DU lægger mig ned..! I dette vers er der i øvrigt en tydelige
forbindelse til dengang, Gud kom med dommen over den første synder: 'Ja, støv
er du, og til støv skal du vende tilbage'.
Hans død
i vores sted er det mest centrale i evangeliet. Det var alene, fordi han ikke
ville opgive, eller frelse sig selv, at blev han vores Frelser. Det er alene
derfor, at vi kan blive frelst og få evigt liv. Der kunne siges meget om dette,
men lad os nøjes med et par enkelte skriftsteder:
1."Thi
det, som var umuligt for loven, fordi den var magtesløs pga. kødet, det gjorde
Gud, da han sendte sin Søn i syndigt køds skikkelse, og for syndens skyld og
således fældede dødsdom over synden i kødet", Rom. 8:3.
2."En
er død i alles sted, altså er alle døde; og han døde i alles sted, for at de,
der lever, ikke mere skal leve for sig selv, men for ham, der døde og opstod
for dem", 2. Kor. 5:14b-15.
Som det
fremgår af disse to vers, er der en nøje forbindelse i følgende tre forhold:
1]: mellem Jesu død og hans opstandelse, og 2]: mellem hans død for synden, og
vores sejr over den. Og 3]: mellem hans død og opstandelse, og så det evige
liv, han ved hans død har givet os.
Vi
springer nu frem til vers 21-22, hvor Jesus siger dette i profetien:
"Udfri min
sjæl fra sværdet, min eneste af hundens vold. Frelst mig fra løbens gab, fra vildoksens
horn! Du har bønhørt mig".
Jesus er
stadig på korset, og her i salmen nævnes der så forskellige slags dyr, som på hver
deres måde beskriver de mange mennesker omkring korset, der lader sig lede af
denne verdens gud. Det er dem, der har omringet ham, korsfæstet ham - og har som
rovgriske, brølende løver spilet gabet op mod ham. Når de beskrives som dyr, er
det sikkert, fordi deres voldsomme angreb på ham bedst kan beskrives på den
måde. Som fysiske dyr kan sønderrive et legeme, hvis man kommer nær deres
tænder eller horn (magt), således er de, der ved Jesu kors opfører sig som dyr,
ja, endda værre end dyr, rede til at angribe hans sjæl og ånd og sønderrive
ham, såvel som hans inderlige forhold til sin Fader. For at være sådanne dyr,
har de overgivet sig til mørkets fyrste, til at gøre hans vilje.
Her sættes
de sidste voldsomme angreb dermed ind mod Jesus. Mørket fik magten fil at plage
ham til ånd, legeme og sjæl. Kampen for at kaste verdens fyrste ud, er hård,
men det lykkedes. Lige efter var det, at Jesus råbte: 'Det er fuldbragt!' Med
disse ord er frelsesværket fuldendt. Synden er sonet! Den straf, der lå på os
alle, har han taget, og fjernet.
Nu
kommer så det, som kun er berørt indirekte indtil nu : 'Min sjæl!' Udfri min
sjæl! Det er Jesus, som beder om dette til sin Fader. Her skal vi lægge mærke
til, at han ikke blot vinder sejren på korset ved at give sig hen i døden, men
også ved at bede. Igen ser vi, at det er her, at han - og vi - får styrken til
at gøre Guds vilje: Gud, hjælp mig, så jeg ikke bukker under af presset.
Vi
tænker måske: Jesus var bedre stillet! Han er jo selv Gud og har al magt; så
der er da ikke fare for, at han ikke kan klare dét, han kom til jorden for at
gøre! Det kan være, at vi tror dette, men hans byrde var så meget større. Vi må
også huske, at det var som et menneske som dig og mig, at Jesus gik i døden for
os. Derfor måtte han bede, som også vi må gøre det, når vi er i enhver form for
lidelse og nød. Og så følger ordene: 'Du har bønhørt mig'. Han fik den hjælp og
styrke, han havde brug for gennem sin lidelse og død.
'Du har
bønhørt mig'! Derved forvandles alt! Det betyder konkret, at alt dét, der
indtil dette øjeblik synes uudholdeligt, nu er forsvundet for altid. På denne
måde ender Jesu lidelse og dø da også med en fuldkommen og evig sejr over
synden, døden og djævelen. For det slutter jo ikke med død, heller ikke i
profetien i denne salme. Som vi skal se, taler den følgende tekst jo netop om
Jesu opstandelse fra de døde:
'Dit navn vil jeg kundgøre for mine brødre,
prise dig midt i forsamlingen', v. 23.
Det var
netop det, der skete, da Jesus var opstået fra de døde. Noget af det første,
Jesus sagde efter sin opstandelse, sagde han til kvinderne ude ved graven: Gå
hen og fortæl det til mine brødre. I Luk. 24 er der en anden beretning. Her
læser vi om to af Jesu disciple, som var på vej til Emmaus. Vi kender
beretningen, og vi skal derfor kun læse nogle enkelte vers fra kapitlet:
"Da sagde de
(to disciple) til hinanden: Brændte ikke vort hjerte i os, mens han talte til
os på vejen og lukkede skrifterne op for os? Så brød de op i samme stund og
vendte tilbage til Jerusalem og fandt dér de elleve (disciple) og deres fæller
forsamlede, som sagde: Herren er virkelig opstanden og set af Simon. Og selv
fortalte de, hvad der var sket på vejen, og hvordan de havde genkendt ham, da
de brød brødet. Medens de talte om dette, stod han selv midt iblandt dem og
siger til dem: Fred være med jer", Luk. 24: 32-36.
Som vi har
set, begyndte salmen med indgående at beskrive den lidende Messias, forladt af
Gud, og ender med opstandelsens sejrstoner. Det var til sejr for ham, og det er
til sejr for enhver, som tror på Jesu død og opstandelse.
Den
lange profeti om Jesu lidelse, død og opstandelse standser i og med vers 23.
Indtil dette vers havde Jesus omtalt sig selv i første person 26 gange, men fra
vers 24 og i resten af salmen omtales kan kun i tredje person, fordi der her
fokuseres på de troende, som pga. hans død og opstandelse er forløst og
tilhører ham. Afsnittet begynder med en opfordring til alle troende om at
tilbede og ære ham:
"I, som
frygter Herren, pris ham, ær ham, al Jakobs æt, bæv for ham, al Israels
æt", v. 24.
Opfordringen
til at prise Gud er, som vi har set, et resultat af Jesu lidelse og død,
hvorved sejren er vundet - og derfor har vi nu - ved hans blod, står der, adgang
til Faderen. Det er jo dét 'at blive forligt med Gud', der pga. denne
forsoningsværk nu kan blive ethvert menneske på denne jord til del, jfr. 2.
Kor. 6:20. Det er da også det, der henvises til i det næste vers, hvor der
står:
"Han
foragtede ikke, forsmåede ikke den armes råb, skjulte ikke sit åsyn for ham,
men hørte, da han råbte til ham", v. 25.
I GT
beskrives det, at pga. folkets synder måtte Gud skjule sit åsyn for dem, jfr. Es.
8:17, hvor der står:
"Jeg bier på
Herren, han som dølger (skjuler) sit åsyn for Jakobs hus, thi ham står mit
håb".
Men i
forbindelse med Jesus død og opstandelse lyder der et andet budskab: Gud skjuler
(nu) ikke længere sit åsyn for den troende. For, i og ved Jesus er det dække nemlig
taget bort, der skjuler den almægtige Gud for mennesker, og det betyder
konkret, at nu kan enhver, som er kommet til tro på ham, se Guds herlighed
åbenbaret i ham. Han skjuler ikke længere sit åsyn!
Det er
grunden til, at salmens sidste vers opfordrer alle de troende til alle tider at
lovprise og tilbede Gud, og til alle andre om at omvende sig og tro. Det er
det, de næste vers handler om. Her skal vi kun læse nogle få af disse vers:
"De ydmyge
skal spise og mættes, hvo Herren søger, skal prise ham; deres hjerte lever for
evigt! Den vide jord skal mærke sig det og omvende sig til Herren og alle
folkenes slægter skal tilbede for hans åsyn; thi Herrens er riget
(kongedømmet), han er folkenes hersker. De skal tilbede ham alene..", v. 27-30a.
Til
sidst i salmen kommer budskabet om, at alle generationer må høre budskabet om
Guds frelse, og det betyder konkret, at hver slægtled må fortælle deres børn
derom, så de igen kan sige det videre til deres børn. Lad os læse de sidste to
vers i salmen:
"Ham skal efterkommerne tjene, om Herren
skal der tales til slægten, der kommer. De skal forkynde et folk, der fødes,
hans retfærd (kan også oversættes med 'hans retfærdighed'). Thi han greb
ind!"
Ja, Gud
greb ind. 'Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn, den enbårne, at
enhver, der tror på ham, ikke skal fortabes, men have et evigt liv', John.
3:16.
Amen
Hvis denne side
ikke er fundet via forsiden, så klik
venligst her for at få adgang til flere artikler