Salme 8
En lovsang om skaberværket og Guds ophøjelse af mennesket (ved
Kristus)
Af Eskild Skov Særkjær
Lad os
begynde med at læse det første vers:
"Til sangmesteren. Al-haggitit. En salme
af David", v. 1.
En salme
af David, står der. Selvom salmernes bog generelt omtales som Davids salmer, så
er der faktisk kun 53 salmer, hvor han direkte omtales som forfatter. Men, tæller
man alle dem med, som ser ud til at være skrevet af ham, så når vi op på et
sted mellem 75-80 salmer. Salmen er, som det er tilfældet med alle andre salmer,
skrevet, for at de kunne blive sunget. Derfor står der da også, at den er til
sangmesteren - i dag ville vi nok sige korlederen. Midt i verset har vi et
hebraisk ord, som ikke er oversat, og det er 'Al-haggittit', som ifølge min bibel
har denne fodnotetekst:' Musikudtryk af ukendt betydning'. Den er dog ikke så
ukendt endda, idet Al-haggittit direkte oversat betyder: 'På et instrument fra
Gat', og henviser sikkert til musikledsagelsen. Lad os læse det næste vers:
"Herre, vor
Herre, hvor herligt er dit navn på den vide jord, du, som bredte din højhed ud over
himlen"!
Salme
otte er blot en af de mange lovsange, vi finder i salmernes bog. Salmen ender,
som den begynder, nemlig med at lovprise Herrens store og herlige navn. Tilsyneladende
stiller David herefter et spørgsmål, som begynder med et 'hv..'. 'Hvor herligt
er dit navn..'! Men, som det kan ses af
udråbstegnet, som følger, så stiller David det alligevel ikke som et spørgsmål
- men mere som en konstatering, for det er alligevel alt for stort til, at nogen
kan fatte det eller forstå det.
Alligevel
giver han udtryk for denne ufattelige og store 'Guds herlighed' gennem hele salmen.
Hvor herligt er dit navn, Gud. At omtale Guds navn er, som altid, et udtryk for
hele Guds underfulde væsen. Salmen begynder med at åbenbare hans store og
herlige navn 'Herren', som er oversat fra det hebraiske YHWH, som de fleste
oversætter til Jahveh. Dette navn bruger Gud om sig selv over 4000 gange i GT,
og 266 gange i NT. I både GT og i NT åbenbares det forunderlige, at navnet
Herren ikke bare henviser til Gud (Fader), men også til Helligånden og til
Sønnen. Det mest kendte sted, som viser, at Jesus er Herren, er nok i
juleevangeliet, hvor en Herrens engel fortæller dette vidunderlige budskab til
hyrderne på marken: 'Eder er i dag en frelser født i Davids by. Han er Kristus,
Herren'. At Jesus kaldes med de samme navne som Gud Fader, skyldes
selvfølgelig, at han selv er Gud og et med sin Fader.
At han
er det, fremgår fx i det kendte vers fra Es. 9:6, som i profetien beskriver
Jesus således i forbindelse med hans fødsel:
"Thi et barn
er født os, en søn er os givet, på hans skulder skal herredømmet hvile; og hans
navn skal være Underfuld-Rådgiver, Vældig-Gud, Evighedsfader,
Fredsfyrste..".
Dertil
kommer alle de andre af hans navne, som der er åbenbaret os gennem ordet, og
som beskriver, hvem han er. Nogle få af disse navne er:
Jeg Er (den, som
altid er den samme), Herrens arm, Herrens højre hånd, Herrens åsyn, Frelser,
Genløser, Israels konge og -hyrde, osv.
I Fil. 2
nævnes endnu et navn; et navn, som ikke bliver åbenbaret. Der nævnes blot, at
fordi Jesus ydmygede "sig selv og blev lydig til døden, ja, døden på et
kors", så har Gud (derfor også) "højt ophøjet ham og skænket ham
navnet over alle navne, for at i Jesu navn hvert knæ engang skal bøje sig.. og
hver tunge skal bekende, til Gud Faders ære: Jesus Kristus er Herre", v.
8-11.
Dette nye
navn, som omtales her, er måske den samme som i Åb. 3:12, som nævner, at
"den, der
sejrer, ham vil jeg gøre til en søjle i min Guds tempel, og han skal aldrig
mere komme bort derfra, og jeg vil skrive på ham min Guds navn og navnet på min
Guds stad, det ny Jerusalem, der kommer ned fra Himmelen fra min Gud, og også
mit eget nye navn".
Hvor
herligt bliver det ikke, når hvert knæ skal bøje sig i Jesu navn - den dag,
hvor alle siger det, som vi allerede nu både kan og vil give udtryk for, og
vidne om: Herre, vor Herre, hvor herligt er (ikke) dit navn på den vide jord. Ingen
kan udgrunde dette navns dybeste betydning - for selvom han har åbenbaret det
for os, så kan vi alligevel ikke fatte, hvad han fortæller os om sig selv
gennem sit navn. Tænk, at vi har fået Guds navn betroet, som er så stort, at
alle Guds modstandere bæver for det. Men vi bekender og tror det, som David
giver udtryk for, når han i det første og det sidste vers siger: Herre, hvor
herligt er dit navn på den vide jord!
Vi ser
nemlig Guds navns herlighed ud over jorden. I alt det skabte ser vi den, og i
vore hjerter er det åbenbaret. Alle kan se denne herlighed, hvis de ønsker at se
den. Det er det, Paulus giver udtryk for i Rom. 1:20, hvor han siger:
"Thi hans
usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har kunnet ses
fra verdens skabelse af, idet det forstås af hans gerninger".
Det
betyder konkret, at enhver, som ønsker det, kan se og erkende, at Gud har skabt
alt. Et vidnesbyrd om dette er omtalt i to artikler i bladet Orego (april
2014). Artiklerne handler om den engelske forsker og professor ved navn Fred
Hoyle (1915-2001), som bl.a. var hovedmanden bag 'Big-bang teorien', og har siden
skrevet mange banebrydende artikler. Der står om ham, at han begyndte sin
forskerkarriere som ateist, men endte med at blive den nok skarpeste kritiker
af darwinismen gennem tiderne. Jeg skal ikke gengive den grundige redegørelse,
som han giver herfor, men vil nøjes med at citere hovedårsagen til, at han ikke
længere kunne stå inde for det, han tidligere var så overbevist om. Han skriver:
"Naturlovene
kan ikke begrunde livets oprindelse, og darwinismen naturlige udvalg kan heller
ikke forklare dets udvikling. Desuden er fossilfundene yders mangelfulde og
'lækker som en si'. Hoyles beregninger af sandsynligheden for, at et liv kan
opstå spontant viste sig at være så lille som et tal med 40000 nuller efter
decimalkomma (10-40000). Dette er et tal, som er så lille, at der er
temmelig umulig at forstå. Til en sammenligning er det omtrent lig
sandsynligheden for at få 6-taller (hver gang) i 50000 kast ved en almindelig
terning..", s. 26.
Fred
Hoyle blev naturligvis rystet, da han fandt ud af, at alt det, han i hele sit
liv har troet, var sandheden, i virkeligheden var det stik modsatte. Gennem en
mængde videnskabelige fysiske test så han nemlig det ene utrolige resultat
efter det andet, og han kom derfor til den konklusion, at darwinismen ikke kan
have ret, men at der tværtimod måtte stå en intelligent designer bag, nemlig
Gud.
Det
er netop det, Gud ønsker, at mennesker må og kan se, hvis de da vil være ærlige
i deres søgen efter sandheden. Sker det, vil Gud også føre os endnu længere,
nemlig til erkendelse af sandheden om Jesus. Det er denne vished, som er blevet
David - og os - til del - og som fylder os med glæde. Det er det, David henviser
til i en anden salme, hvor han skriver:
"Glæd
jer i Herren, i retfærdige, fryd jer, jubler, alle I oprigtige af
hjertet", Salme 32:11.
Må
vi ligesom salmisten også altid lovprise ham, tilbede ham og forundres over, at
vi har en så mægtig Gud, som vel er forudsætningen for al sand tilbedelse af
Gud?
I
bibelen åbenbares det, at alt det skabte er blevet skabt ved Jesus Kristus. I
Kol. 1:17 står der om ham, at 'han er før alt, og alt består ved ham' - og lige
før det: 'I ham har vi forløsningen, syndernes forladelse ved hans blod', v.
14. I John. 1:18 skriver apostlen Johannes dette om ham:
"Ingen har
nogen sinde set Gud; den enbårne, som selv er Gud, og som er i Faderens favn,
han er blevet hans tolk", John. 1:18.
Vi
kan aldrig fuldt ud forstå Guds højhed og herlighed, men i Jesus, ved ham og til
ham, ser vi lidt af den. Dette vender vi tilbage til, når vi kommer til vers 6.
For, inden David går videre af sin lovprisning af Guds skaberværk og herlighed,
indsætter han et vers, som tilsyneladende ikke har meget med emnet at gøre. Og det
har den så alligevel! For i vers 3 forklares, at Guds modstandere ikke vil bøje
sig for denne, hans herlighed, og derfor har han rejst sig et værn, som skal
bringe fjenderne til tavshed:
"Af spædes
og diendes mund har du rejst dig et værn for dine modstanderes skyld, for at bringe
til tavshed fjende og hævner", v. 3.
Jesus
citerede dette tredje vers (i Matt. 21:16) som en reaktion på, at ypperstepræsterne
og de skriftkloge ville have ham til at irettesætte børnene, som jublede over
hans komme til Jerusalem palmesøndag, og siger så, at deres lovsang er
berettiget, da dette vers netop henviser til ham. For det er jo netop Guds
herlighed, der nu er ved at blive åbenbaret for alle, men som Jesu modstandere
så inderligt var imod. Hvad denne herlighed går ud på, ses senere i salmen. Men
hvad menes der med, at Gud rejser sig et værn? Kan spæde og diende da værne ham
det mindste?
Lad
os først se, hvad Jesus kunne havde gjort. Kun fire dage senere, da Jesus stod
overfor sin tilfangetagelse, siger han, at han kunne bede sin Fader om at sende
12 legioner (72.000) engle for at hjælpe ham - og de ville straks være kommet
for at udfri ham fra lidelse, korset og døden. Han kunne havde bygge sig et
værn af alle disse engle, for i salme 103:20 står der dette om dem:
"I
hans engle, I vældige i kraft, som gør,
hvad han byder, så snart I hører hans røst'.
Guds
engle ville have fulgt enhver befaling fra Jesus og udført den, så snart de
hørte den - og således være et særdeles godt værn for den lidelse og død, der
ventede forude. Men, der kom ikke en sådan befaling - for så ville ingen af os være
blevet frelst - for af natur var og er vi alle hans fjender og modstandere. At
det forholder sig således, bliver understreget mange gange gennem skriften, som
fx i salme 14, hvor vi læser:
"Slet og
afskyeligt handler de, ingen gør godt.. afvegne er alle, til hobe fordærvede,
ingen gør godt, end ikke én", v. 1b+3.
Dette
gentages i Rom. 3. Vi vil helst pynte lidt på disse ord, for hvem bryder sig om
at blive omtalt på den måde? Men Gud pynter ikke på ordene, for det er jo netop
sådan, vi er. Hvis vi prøver at ignorere, at det står så slemt til, så forstår
vi heller ikke, hvor stor en frelser, han er for os. Hvis vi tror, at Jesus kun
er kommet for at frelse os fra nogle småting, så har vi slet ikke fattet evangeliet.
Det,
der er nævnt ovenfor, er hele menneskehedens situation! Derfor valgte Jesus, af
kærlighed til os, ikke at blive fri, men i stedet tage vore synder på sig op på
korsets træ - og derved gøre os fri. Det var jo derfor, han kom. Derfor gjorde
Jesus heller ikke brug af de mægtige engle, for at de skulle udfri ham, da
menneskemængden råbte 'korsfæst ham', eller da de senere hånede ham og sagde:
'Stig ned fra korset, så vil vi tro ham'.
I
stedet står der, at han rejste sig et værn af 'spædes og diendes mund' - som dog
ikke synes at kunne hjælpe eller værne ham det mindste, for de trængte jo snarere
til at blive værnet af ham. Men det var alligevel deres lovsang, Jesus brugte
til at bringe sine fjender til tavshed. Det er disse små, som ser Guds rige i det,
han gjorde og lærte, og som derfor lovpriser frelseren og afgiver deres vidnesbyrd
til alle, som vil tro. Og således har Gud oprejst sig et ydmygt folk som et
værn, for at de kan vidne om Guds herlighed, og således bringe Guds modstandere
til tavshed. Peter beskriver det således i sit første brev:
"Vær altid
rede til forsvar overfor enhver, der kræver regnskab for det håb, som er i jer,
dog med sagtmodighed, så de, der håner jeres gode færd i Kristus, må blive til
skamme, når de bagtaler jer", 1. Pet. 3:15-16.
De
jødiske ledere ville have børnene til at holde op med at lovprise Jesus, men det
kunne de ikke. Fæstningen holdt. Og det gør den også i dag, når vi - overfor
fjendens mange anklager mod Gud og hans ord - 'bliver som børn' til at tro det,
han har sagt - og til at lovprise hans navn, selvom fjenden hader, at vi gør
det. Vi tror nemlig enfoldigt på ham som Himlens og jordens skaber, om så hele
verden hævder, at det hele ikke er sket på den måde, som der står i hans ord -
og vi priser ham for det. Fæstningen holder, fordi den bygger på skriftens
klippegrund.
Gud
bruger i øvrigt oftest det små og tilsyneladende uanseelige, til at fremme hans
værk. For ikke så længe siden læste jeg om nogle kristne, som blev forfulgt af
nogle mordere i en vildsom bjergegn. De fik øje på en hule og smuttede derind,
men straks, det var sket, skete der det forunderlige, at en af Guds små skabninger,
en edderkop, spandt sit net over indgangen - helt sikkert efter højere ordre.
Forfølgerne kom forbi lidt senere, og de så hulen, men kom tilsyneladende til
den konklusion, at 'de er ikke derinde, for så ville spindelvævet være ødelagt',
og de fortsatte derfor jagten - dog uden at finde dem.
Et
andet eksempel. Corrie ten Boom, som bl.a. har skrevet bogen Skjulestedet, har
også skrevet bogen: 'Han setter fanger fri'. Heri skriver hun om sit ophold i nazisternes
koncentrationslejr Ravensbrück under 2. verdenskrig. Hun fortæller bl.a., at
alt så ud til, at hendes bibel ville blive fundet og konfiskeret, da hun skulle
ind i lejren. Alle blev nemlig grundig undersøgt, men så bad hun til Gud, om
han ville sende en engel og skjule biblen. Og det gjorde han. Derefter
beskriver hun, hvordan lopper og lus gjorde, at fangevogterne aldrig fandt ud
af, at hun brugte bibelen til de daglige bibeltimer i lejren. Hun beskriver
denne situation således:
"Hvis du
bliver taget i at undervise i Bibelen, bliver du dræbt på en grusom måde. Men
vagterne opdagede aldrig, at jeg havde en bibeltime to gange om dagen i barak
28. Dette store barakrum var beskidt og fuldt af krybende lopper og lus. Derfor
var der ingen af vagterne, som ville sætte sine ben indenfor vores dør. Der ser
du, hvordan Gud bruger både engle og lus for at jeg kunne få beholde min
bibel".
Disse
to eksempler viser, at så lidt kan Gud betjene sig af. En edderkop - og nogle
lopper og lus. Og så alligevel så stort, at mennesker, som stolede på Gud, blev
reddet. Og sådan har Gud vist gang på gang, at han har en forunderlig
småtingsafdeling, som mange gange har spillet den største rolle.
Her
kan vi fx bare tænke på Moses' stav og Davids småsten. Eller på enkens olie,
som ikke løb tør. Hvem forestillede sig, at Jesus kunne forvandle et par fisk
og 5 brød, så der var nok til 5000, plus kvinder og børn, som der står? Kender
du noget så skrøbeligt som et spindelvæv? Og dog var det nok til at holde
fjenden i skak. Eller de små irriterende lopper og lus. Corrie ten Boom
skriver, at hun lærte at sætte pris på disse små dyr. Således bruger Gud også små,
skrøbelig menneskekar som sine redskaber på jorden, som hans sendebud til en
syndefuld verden - selvom det nok ville være mere imponerende, hvis han havde brugt
sine mægtige engle for at vise sin magt og herlighed. Vi skal nu se på de næste
to vers:
"Når jeg ser
din himmel, dine fingres værk, månen og stjernerne, som du skabte, hvad er da
et menneske, at du kommer ham i hu, et menneskebarn, at du tager dig af
ham", v. 4-5.
I
vers 4 går David fra det små over til igen at vende sit blik mod det
overvældende store: 'Når jeg ser din himmel, dine hænders værk..'. Nu taler han
om noget af alt det, alle troende kender til, når de ser op mod himlens
stjerner i det vældige univers. Astronomer har studeret universet i årtusinder,
dog uden at være ved vejs ende. I dag ved man fx, at der er mindst 200 milliarder
galakser, som er lig med, eller større end 'vores' mælkevej. I vores mælkevej
alene er der 300 milliarder stjerner - og med en svimlende antal lysår imellem
de enkelte stjerner.
Et
lysår er som bekendt den afstand, det tager for lyset at tilbagelægge på et år.
Med den store regnemaskine bliver det til i alt 9460 milliarder kilometer. Hvor
at forstå, hvor stor mælkevejen egentlig er, kan nævnes, at det tager 100000 år
for lyset at nå fra den ene ende til den anden. Til sammenligning tager det kun
lyset et sekund at tage turen fra månen
til jorden. Og kun otte minutter fra solen. Og den nærmeste stjerne er, bortset
fra solen, 4,365 lysår længere væk. Lad os tage et par eksempler mere:
Nordstjernen, som er en af de meste kendte stjerner på nattehimlen, er 7 lysår
borte, og Sirius, som er den klareste stjerne, er kun 8,6 lysår borte. Til
sammenligning er stjernerne i Orions bælte, som vi med det blotte øje ser som
tre stjerner, men som virkeligheden består af millioner af stjerner, 5000 lysår
borte. Disse stjerner bliver i øvrigt nævnt flere steder i GT som eksempler på
Guds fantastiske skaberværk og visdom. Et eksempel er i Amos 5:8, hvor profeten
beskriver den levende og almægtige Gud således:
"Syvstjernens
og Orions skaber, han, som vender mulm til morgen og gør dag til nattemørke,
som kalder af havets vande og gyder dem ud over jorden. Herren er hans
navn".
Jo,
vi har en stor Gud! Han er jo himlens og jordens skaber. David så op mod
himlens stjerner og forundredes. Hvor meget mere bør vi så ikke også gøre det,
vi, som ved endnu mere om alt det, Gud har skabt i sin visdom. Astronomer kan fx
måle, at der er galakser så langt borte som 2000 millioner lysår. Ikke fordi det
stopper, men man kan bare ikke måle længere ud - endnu. Bliver der mon ved med
at være galakser og stjerner helt ud i det uendelige? Nogle astronomer siger
ja! Eller, kan det tænkes, at de
pludselig holder op med at være der? Hvis dette er tilfældet, så kommer det
logiske spørgsmål: Hvad afløses de så af? Et lufttomt rum uden noget? Nej! ikke
uden noget! Alle, både astronomer og astrofysikere, er enige om, at selvom vi
ikke ved, hvad der er der er derude, millioner af lysår borte, så fortsætter universet
sikkert i det uendelige - dvs. det er uden ende. Vi kan ikke fatte de store tal
- eller forestille os universets uendelighed. Det er så stor, at vi ikke kan
begribe det.
Bare
det, at universet eksisterer, er dermed et stort vidnesbyrd om selve evigheden.
Her
vi oppe imod nogle facts, vi mennesker har svært ved at forholde os til. Det
ligger indgroet i os, at 'alt må have en begyndelse og alt må have en
afslutning!' Men nu siger videnskaben, at universet måske aldrig ophører, at
det er 'fra evighed til evighed'. Altså ligesom Gud er det. Jo, himlen giver
virkelig et stort vidnesbyrd om Skaberens storhed og magt.
Gud
har dog ikke blot skabt universet i sin tid, men ifølge verset har han stadig
sine 'fingre' deri. Vi tror nemlig både på en skabende og opretholdende Gud -
det var det, Grosbøll, og nu også den nye biskop i Ribe, og mange andre har
benægtet. Men det bliver det dog ikke anderledes af. I Es. 40:26 nævnes det, at
Gud har givet alle stjerner navne. Jeg er overbevist om, at Gud ikke har givet
disse utallige stjerner tilfældige navne, men at han gjorde det med en bestemt
hensigt. Ifølge gamle kilder har Gud nemlig givet de første mennesker en viden
om disse stjernenavne, som har nedskrevet det, og det er tydelig for enhver,
som studerer disse navne, at Gud har fortalt hele sin frelseshistorie i de
navne, han har givet stjernerne - og de stjernebillederne, som vi ser på
himlen. Det er det, der ligger i de ord, vi finder i Job. 38:31-32. Her
udfordrer Gud Job og spørger ham, om han kan gøre det, som han har gjort med
himlens stjerner og stjernebilleder. Gud spørger ham derfor:
Job 38:31-32: Kan
du binde Syvstjernens bånd eller løse Orions lænker? Kan du føre dyrekredsens
stjernebilleder frem i rette tid. Eller kan du lede Store Bjørn med sine unger?
(Her citeret efter grundsproget).
Når
man studerer de stjernenavne, der nævnes i denne tekst, er det tydeligt, at Gud
har sat dem til at fortælle evangeliet om Jesus. Vi skal dog ikke her gennemgå
de enkelte stjernenavne, men nøjes med en hurtig overfladisk betragtning. Når
Gud siger, at han fører de enkelte stjerner og stjernebilleder frem 'i rette
tid', betyder det konkret, at de hver især er sat på himlen til at fortælle
evangeliet om Jesus - i rette tid. Dvs., at Guds frelseshistorie løbende bliver
fortalt og virkeliggjort blandt mennesker på jorden i bibelen til mennesker i den
gamle og nye pagt, såvel som på himlens bue - billede for billede, som når man
bladrer i en bog. Gud ønsker nemlig, at hans evangelium bliver forstået, selv
af dem, som ikke kender bibelen, for at også de kan søge ham og påkalde ham, og
på den måde finde ham, som er Vejen, Sandheden og Livet. Så vidt jeg kan se,
har Gud givet menneskeheden mange af disse stjernenavne, for at de skal være et
synligt vidnesbyrd for alle mennesker på jorden. Det skal understreges, at der
her selvfølgelig ikke er tale om astrologi, som er en djævelsk pervertering af den
oprindelige og gudgivne astronomi, som oversat betyder 'stjernelov'; en lov,
som Gud har givet os som tegn på himlen til et evigt vidnesbyrd om ham.
Hvad
har det med bibelen at gøre? Det står i vor tekst, men det står endnu
tydeligere i salme 19, hvor David omtaler og uddyber himlens vidnesbyrd på
denne måde:
"Himlen
forkynder Guds ære, hvælvingen kundgør hans hænders værk. Dag bærer bud til
dag, nat lader nat det vide. Uden ord og uden tale, uden at lyden høres, når
himlens røst over jorden vide, dens tale til jorderigs ende..", salme
19:1-5.
Så
vidt jeg kan se, så henviser disse vers, som jeg allerede har nævnt, også til det
evige evangelium, Gud har skrevet på himlen, som et evigt vidnesbyrd for alle
mennesker til alle tider.
Efter,
at David således er blevet fyldt med undren og ærefrygt over Guds skaberværk på
himlen, stiller han sig selv - og Gud, dette spørgsmål: I forhold til dette store, '.. hvad er da et
menneske'? Et fnug? Nogle gange bliver menneskeheden faktisk omtalt på denne
måde i bibelen. Et eksempel er disse vers hos Esajas:
"Se, som
(en) dråbe på (eller i) spand er folkene, at regne som fnug på vægt, som et
gran vejer fjerne strande.. Alle folk er som intet for ham, for luft og tomhed
at regne", Es. 40:15, 17.
Er
det underligt, at i forhold til Guds storhed, er 'alle folk er.. som luft og
tomhed at regne. I det lys kan man undre sig over, at vi mennesker kan have
nogen som helst interesse for den vældig Skaber?
Selvom
vi ikke forstår det, så kender David - og vi - alligevel svaret; for igen og
igen taler Gud til os i skriften om, at vi er dyrebar i hans øjne. Men, hvad
har vi da gjort, siden han ser på os små mennesker på denne måde? Mange gange i
salmernes bog beskriver David udførligt, at han ved, at det ikke skyldes noget,
som vi har gjort, for vi har ikke noget som helst godt at fremvise - men det
skyldes alene Guds kærlighed, og hans nåde og barmhjertighed.
Det
er altså kun ved at se opad, at David for alvor kom ned på jorden, og ser sig
selv som den, han er; nemlig som en, som har brug for Gud - og det var netop det,
der gør, at Gud bliver stor for ham. Sådan er det også for os. Derfor står der
så meget om de ydmyge i bibelen, som fx i de tre følgende citater fra salmernes
bog:
1. "De ydmyge
skal spise og mættes; hvo Herren søger, skal prise ham, deres hjerter leve for
evigt", Salme 22:27.
2. "Han
vejleder de ydmyge i det, som er ret, og lære de ydmyge sin vej", Salme
25:9.
3. "Herren har
behag i sit folk, han smykker de ydmyge med frelse", Salme 149:4-
Bibelen
underviser os om, at det er kun ved at være ydmyg, at vi kan forstå, at det
ikke handler om, hvad 'jeg kan og vil', men alene på Guds kærlighed, nåde og
barmhjertighed. De ydmyge kan se og erkende det, og forundres over, at den store,
evige og vældige Gud kommer os i hu. Han er ikke en fjern og upersonlig isbjerg,
men han har et hjerte, der vidner om hans kærlighed til sin skabning.
Derfor
har han heller ikke efterladt noget menneske 'uden vidnesbyrd om sig selv', som
der står i Ap.g. 14:17, og derfor er han heller 'ikke fjern fra en eneste af os'.
Intet menneske forsvinder ud i det tomme intet, heller ikke, når det dør, for
Gud har jo også dannet det med sine egne hænder, og har derfor heller ikke glemt
os. Læg mærke til de to vigtige udsagn, som vidner om, at Gud gør: 'Du kommer
ham i hu' og 'du tager dig af ham'. Tænk, at du, Gud, gør alt dette for
mig.
Det,
der her siges, betyder konkret, at 'jeg er i Guds tanker og hjerte'. Det er det
vigtigste af alt. Tænk, at den almægtige Gud tænker på mig og har omsorg for
mig. Det vidste David, så spørgsmålet, han stiller, er også en del af svaret: Et
menneske er en skabning, som Gud kommer i hu og tager sig af. Det er det, der er
det enestående ved det at være et menneske! Hvorfor Gud har gjort alt dette for
os, kan vi ikke udgrunde ud fra det, vi er i os selv. For vi er jo alle, pga.
syndefaldet gået bort fra ham og hans kærlighed. Men, hør nu Guds grund til at
tage sig af os:
"Du gjorde
ham lidet ringere end Gud, med ære og herlighed kroned du ham; du satte ham
over dine hænders værk, alt lagde du under hans fødder, småkvæg og okser til
hobe, ja, markens vilde dyr, himlens fugle og havets fisk, alt, hvad der farer
af havets stier", v. 6-9.
'Du
gjorde ham lidet ringere end Gud'. Et menneske er Guds skabning, og ikke bare
det - for det samme kan jo siges om hele Guds skaberværk. Men, til forskel fra
den øvrige skabning er mennesket skabt i Guds billede, og dette billede er ikke
noget ringe afbillede - kun lidt ringere end Gud. Sådan var det ved skabelsen.
Det fører naturligt frem til det næste trin: 'Du satte ham over dine hænders
værk'. Den ypperste skabning får den ypperste stilling. Mennesket er altså Guds
husholder på jorden, sat til at forvalte og være herre over skaberværket. Teksten
siger endda, at 'alt lagde du under hans fødder', v. 7. Dvs., at mennesket er skabt
til at være Guds stedfortrædende konge på jorden, og hans herredømme strækker
sig, som der står i vers 8-9, både over tamme dyr og vilde dyr, over himlens
fugle og havets fisk, over kort sagt ALT. Er der nogen sinde sagt noget større
om, hvad det er at være menneske?
Sådan
havde Gud skabt mennesket, men, som vi ved, så kom syndefaldet ind i verden, og
vi mistede gudsbilledligheden. Det stemmer helt med det, der står i et af
versene i salmen: 'Den yndigste rose er funden': 'Alt siden vi tabte den ære,
Guds billedes frugter at bære, var verden forvildet og øde, vi alle i synden
bortdøde'.
Vil
det sige, at det, salmen fortæller os om mennesket storhed og ophøjelse, kun er
fortid? Både ja og nej. Et ja, fordi synden kom ind i verden, og den førte
mennesket bort fra Gud, og kunne derfor ikke længere afspejle Gud. Og så
alligevel også et nej. For selvom gudsbilledet i os blev skamferet ved syndefaldet,
er menneskeslægtens udspring alligevel det samme, for, som der står: 'Mennesket
er skabt i Guds billede', og et andet sted: 'således elskede Gud verden..'. Det
er grunden til, at han vil tage sig af os, som vi læste det i vers 5. Det
betyder konkret, at han fra tidernes morgen havde planlagt at genoprette sin
faldne skabning.
Hvordan
han vil gøre dette, bliver beskrevet andre steder i bibelen. Den underviser os om,
at pga. menneskets (Adams) fald, var det nødvendigt for Gud at blive menneske
ved at lade sig føde ind i vor fortabte slægt, for at han ved sin ophøjelse på
korset kunne frelse os, hvorved han gav os en himmelvendt og ny natur, som
hører til det sande Guds billede i os.
Ved den nye fødsel bliver vi altså til det, Gud oprindelig havde skabt os
til at være. Det var netop det, Jesus gjorde for os, da han en kort tid 'blev
gjort lidet ringere end Gud', for det er jo ham, der er årsagen til vores
genoprettelse. Ved det, der åbenbares for os i NT, ser vi, at disse vers i
salme 8 først og fremmest handler om Jesus, der ved sin stedfortrædende død for
os blev kronet med ære og herlighed. Hans sejr over synden, døden og djævelen
har ført menneskeheden (tilbage) til Gud. Bibelen siger, at det er pga. Jesus, at
alt det, der blev givet ham, også bliver givet os. Det er det, som Johannes
skriver om i sit første brev:
"Se, hvor
stor en kærlighed Faderen har vist os, at vi må kaldes Guds børn, og vi er
det.. I elskede, nu er vi Guds børn, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi
engang skal blive. Men vi ved, at når Han åbenbares, skal vi blive ham lige,
thi vi skal se ham, som han er", 1. John. 3:1-2.
Engang
skal vi se ham, som han er..! Vi er stadig på vej til vor himmelske hjem, hvor
vi skal se ham ansigt til ansigt. Men i teksten er der også et 'nu'. Det
betyder, at det, der tales om, også er nu. Derfor står der klart og tydeligt i
bibelen, at vi allerede ejer det, han har lovet os, som fx, når der står, at
Gud allerede nu har sat os i det himmelske ved Kristus. Selvom vi endnu ikke er
der, så er det sådan, at i Kristus ser Gud på os, som om vi allerede er der.
Det stemmer med det, der står i Kol. 1:13, hvor der står, at 'Gud har friet os
ud af mørkets magt og ført os over i sin elskede Søns rige'. Fra Guds
perspektiv er det allerede sket.
På
spørgsmålet om, hvad et menneske egentlig er, så er svaret JESUS! Det er nemlig
kun i ham og ved ham, at vi kan blive de mennesker, som salmen handler om;
nemlig det, Gud havde tiltænkt fra begyndelsen. Det er, som førnævnt endnu ikke
sket fuldt ud, men ifølge bibelen vil den dag snart komme, hvor Jesus Kristus
åbenbares, hvorefter vi altid skal være sammen med ham.
Guds
nåde, barmhjertighed og kærlighed til det faldne menneske er nøglen til, at han
sendte Jesus, for at det kan blive forvandlet, og igen blive det, der beskrives
i salmen. Et menneske, som har taget imod hans frelse og nåde i sit hjerte, ser
Guds store skaberværk overalt, og hvad vi er skabt til at være. Derfor både kan
og vil vi synge med på den lovprisning af Gud, som salmen afslutter med:
"Herre, vor Herre, hvor herligt er dit
navn på den vide jord!"
Amen
Hvis
denne side ikke er fundet via forsiden, så klik venligst her for at se flere artikler