Vi tror på Gud Fader..!
Af Eskild Skov Særkjær
I denne gennemgang skal vi se nærmere på, hvad det egentlig er, vi
tror på. Flere steder i NT fremgår det, at allerede fra apostlenes tid var der
mange falske lærdomme i omløb, der forvrængede den sande kristne tro. I NT er
der mange henvisninger til disse, og hvor der advares mod at tro på alle, som
udgiver sig for at være sande kristne ledere. Et sted fortæller Paulus
eksempelvis, hvordan det vil gå, når han engang er gået bort:
"Jeg ved, at efter min
bortgang skal der iblandt jer komme glubske ulve, som ikke vil spare hjorden.
Og af jeres egen midte skal der fremstå mænd, som fører falsk tale for at drage
disciplene efter sig. Vær derfor årvågne..", Apg
20:29-31a.
Det, som Paulus og andre
advarede om, skete! Efterhånden dukkede der flere og flere forfalskede breve
op, som påstod at være fra Paulus, eller fra nogen af de andre apostle, og i de
fleste af disse var Guds ord forvrænget, jfr. 2. Tess. 2:2, 2. Kor. 11:3-5. Det
kunne fx dreje sig om Jesu liv død og opstandelse, eller om troen, frelsen og
nåden - og sidst, men ikke mindst også falske lærdomme om Gud Fader, Søn og
Helligånd. I det 3. årh. var det så slemt, at kirkefædrene indså, at det var
nødvendigt at formulere en trosbekendelse, som kort og klart beskrev den sande
kristne tro, for at alle ved den kunne afsløre de mange falske lærere og
lærdomme, der var i omløb. Denne trosbekendelse, som kaldes 'Den apostolske
trosbekendelse', har vist sig at være så 'slidstærk', at den stadig bruges. I
denne gennemgang skal vi se på den første del, der som bekendt handler om vor
tro Gud Fader - og som i al sin korthed lyder således:
"Vi tror på Gud Fader, den Almægtige, Himlens og jordens
skaber".
I den lille katekismus
beskriver Martin Luther nærmere, hvad det vil sige:
"Jeg tror, at Gud
har skabt mig og alle skabninger; at han har givet mig legeme og sjæl, øjne,
øren og alle lemmer, luft og alle sanser, og endnu opholder alt dette".
Det, han siger her, stemmer
helt og fuldt med det, der står i bibelen om Gud Fader. Det hører jo med til
det at være kristen, at vi 'tror, at Gud har skabt mig og alle skabninger', og
at han 'endnu opholder (dvs. opretholder) alt dette', jfr. Hebr.
1:3. Bibelen vidner da også klart om, at Gud er historiens Gud, og han er med i
alt, hvad der sker. I alt? Ja, det er dét, bibelen vidner om! Jesus giver et
eksempel på dette, når han siger:
"Sælges ikke to
spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres
Fader er med i det", Matt. 10:29.
Således er det også med os,
for Jesus siger jo lige efter, at vi er mere værd end mange spurve, og tilføjer
så, at 'på jer er endog alle hovedhår talte'. Når nogle 'kristne' derfor fra
tid til anden argumenterer for, at der ikke findes en skabende og opretholdende
Gud, idet de fx mener, at videnskaben har bevist noget andet, så ved vi, at det
ikke er sandt. Det kan da også kun siges af nogle, der ikke har en levende
gudgiven tro i deres hjerter.
Så sandt vi tror på Gud
Fader, og på Jesus, hans Søn, som bekræfter alt det, der står skrevet i
bibelen, så kan vi gøre det samme som ham - som når han fx et sted afviser alle
djævelens forsøg på at tage imod hans løgnetale, hvor bibelsk den end lyder. Dengang
lød det: 'Hvis du bare vil gøre det, som Gud har sagt i sit ord, så..!' Men,
som vi ved, afviste Jesus fristeren og sagde: 'Der står også skrevet..!' I dag
bruger djævelen den samme taktik. Et eksempel herpå kan være, som jeg har hørt
gengivet, at han ved et menneske kommer til en, der er syg, og siger:
'Du skal bare tro på
Guds løfter, for står der ikke skrevet: Tro, at du har fået det, så skal du få
det i dag? Gud har jo genoprettet alt det, der gik tabt, så derfor skal du
kræve din fødselsret. Gud er jo den, der vil dig det
bedste, så kræv det af ham'.
Det lyder besnærende, ikke
sandt? Desværre er der faktisk kristne, der tror på den slags løgnetale. For,
hvis djævelen ikke kan få de kristne til, enten direkte eller indirekte, at
kassere det, der står om Gud som skaber og opretholder i bibelen, og som det er
formuleret i trosbekendelsen, så forsøger han i stedet at få dem til at tro på
Gud som en, der vil give dem alt, hvad de mener, vil være godt for dem: 'Du
skal blot bede med autoritet', lyder det, 'og bliver Gud også nødt til at give
dig det, du beder om'. Men sådan taler bibelen ikke! Det er selvfølgelig sandt,
som der står i bibelen, at vi kan bede om alt, men her må vi forstå, at det
ikke betyder alt, hvad vi mener, der er det bedste, men derimod alt, hvad Gud
ved, er til det bedste for os, og som derfor samstemmer med hans vilje.
At det er således,
understreges i mange af de bibelske tekster. Et eksempel herpå fandt som
bekendt sted i Getsemane Have, hvor Jesus bad om at
blive fri for den lidelse og død, der ventede forude, men hvor hans himmelske
Fader sagde: 'nej'! Som vi ved, bøjede Jesus sig for dette nej og sagde: 'Ikke
som jeg vil, Fader, men som du vil'. Et andet eksempel på Guds 'nej' var, da
Paulus bad om at blive fri for den smertende torn i kødet. Men trods dette
'nej' siger han alligevel igen og igen, at han har fået ALT! Med dette 'alt'
mener han alt det, han behøver og som er i overensstemmelse med, og fremmer
Guds plan og vilje. Det er i det, han henviser til, når han et sted siger dette
til sine læsere:
"Så skal da min
Gud, rig som han er, herligt i Kristus Jesus, fuldt ud give jer alt, hvad I
trænger til", Fil. 4:19.
Det samme kommer han ind
på, når han et andet sted skriver:
"Og Gud har magt
til i rigt mål at give jer AL nåde, så i ALTID og under ALLE forhold har ALT,
hvad I trænger til, og endda rigeligt til AL god gerning", 2. Kor. 9:8.
Det var mange henvisninger
til alt og altid - men det hele passer! Gud har jo lovet at give os alt det, vi
trænger til her på jorden. Dog ved vi ofte ikke selv, hvad der er det bedste
for os. Men Gud ved det, og han vil give os alt dette. Vil han også gøre de
syge raske? Ja! Det vil han, men også her må vi forstå, at det ikke
nødvendigvis sker på den måde, vi ønsker, og måske heller ikke i den nuværende
tid. Som bekendt taler bibelen jo igen og igen både om et 'nu' og et 'endnu
ikke'.
Hvad der menes med dette,
kan forklares på denne måde: Pga. Jesu fuldbragte værk på Golgata, hvor synden
blev sonet, er vi åndeligt set allerede kommet til Guds paradis - og at det er
grunden til, at Paulus kan skrive, at 'vort borgersamfund er i Himlene', Fil.
3:20. Det er vor himmelske adresse. Men, på samme tid ved vi også, at der i
dette 'nu' er et 'endnu ikke'. Således vidner skriften da også om, at selvom vi
ved Jesus Kristus åndelig set er kommet frem for Guds trone i Himlen, så er vi
på samme tid stadig på vej dertil. At vi på den ene side HAR FÅET alt ved ham,
men at det på samme tid først er noget, vi får senere, ser vi desuden også af
følgende eksempler:
1. Ved Jesus Kristus er
vi blevet gjort retfærdige, og vi er døde for synden. Men ifølge bibelen bor
synden dog stadig i os, og vi bliver først helt frie, når vi når frem til
herligheden.
2. Ifølge bibelen har
vi fået lægedom ved Jesu sår, men det betyder ikke, at denne lægedom bliver
givet til alle i den nuværende tid.
3. Ifølge bibelen
sejrede Jesus over djævelens magt, da han døde på Golgata. Der mistede han sin
magt, men alligevel opfordres vi i skriften til at tage Guds fulde rustning på
og stå ham imod.
4. Og som det sidste
eksempel, jeg vil tage med her: Ifølge bibelen har Jesus brudt dødens magt, og
derfor skal vi aldrig i evighed dø. Dette er sandt, men alligevel skal vi alle
dø fysisk, og vi ser derfor endnu ikke Jesu fuldkomne magt over døden.
Alt dette ER blevet givet
os! Men, som vi ser, så vil det hele dog alligevel først fuldt ud blive opfyldt
den dag, Jesus kommer igen, og hvor vi skal opstå med uforkrænkelige
herlighedslegemer. Indtil den dag kommer, har vi fået Helligånden som pant i vore
hjerter, og har dermed også fået vished om, at alt det, Gud har sagt og lovet,
vil blive opfyldt. Ja, allerede nu har vi på mangfoldige måder fået forsmag på
den himmelske herlighed, som strækker sig fra det daglige brød og til, at vi -
også daglig - erfarer Guds nåde, kærlighed, omsorg og hjælp. Vi véd, det er
sandt, også selvom vi indimellem kan føle, at han ikke hører os eller er der
for at hjælpe os.
Gud ønsker da også, at vi
stoler så meget på ham, at vi ikke behøver at se, 2. Kor. 5:7. Det er jo på det
grundlag, at Jesus kalder alle sine disciple for salige, 'som ikke har set, og
dog tror', John. 20:29. Ifølge Guds ord lever vi i tro, og vandrer i tro, og
det betyder konkret, at vi stadig ikke er fremme ved det, der venter os på den
herlige dag, hvor 'alt skal blive genoprettet, som Gud har talt om gennem sine
hellige profeters mund fra fordums tid', Apg 3:21.
Det er da også derfor, at
vi tror og bekender, at Gud er historiens Gud, hvilket betyder, at vi tror, at
vor Gud og Fader, der har skabt alting, også er altings opretholder, og som
derfor styrer alt hen imod dét mål, han har fastsat og forudsagt. At det forholder
sig således, understreges igen og igen i bibelen, som fx af hebræerbrevets
forfatter, som i det såkaldte troskapitel først siger, at
"I tro fatter vi, at verden er blevet skabt ved Guds ord,
så det synlige blev til af det, vi ikke kan se..", Hebr.
11:3.
Og så fortsætter han og
forklarer, at troen på Gud som altings skaber ser længere frem - og her skriver
han bl.a. dette om Abrahams tro:
"I tro bosatte han
sig i det forjættede land.., mens han ventede på staden med de faste
grundvolde, hvis bygmester og skaber er Gud", v. 10.
Som vi ser, taler
hebræerbrevets forfatter i de nævnte vers om den tro, der begynder med det, der
står om skabelsen i bibelens to første to kapitler, og afslutter med den
nyskabelse, der beskrives i bibelens sidste to kapitler. Sådan præsenterer Gud
sig igen og igen gennem skriften, og derfor omtaler han ofte sig selv som 'den
første og den sidste, begyndelsen og enden'. Det er så stort et vidnesbyrd, at
alle mennesker burde kunne se det, skriver Paulus, og som følge deraf vender
sig bort fra afguderne for i stedet at søge den levende og almægtige Gud, som
har skabt alting. De burde kunne se det, skriver Paulus, for
"Dét, som kan
erkendes om Gud, ligger nemlig åbent for dem; Gud har jo åbenbaret det for dem.
Thi hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har
kunnet ses fra verdens skabelse af, idet det forstås af hans gerninger, så de
er uden undskyldning" (hvis de afviser ham), Rom. 1:19-20.
Hvem er det, der tales om?
I verset, der går forud, skriver Paulus, at det er dem, der 'undertrykker
sandheden ved uretfærdighed'. Det begynder altså med, at de omtalte kan se, i
det mindste lidt af det, Paulus beskriver her, men katastrofen er, at når de så
bevidst undertrykker denne sandhed, så vil resultatet uvægerligt føre til, at
de til sidst ikke kan se den - og så er vejen åben for, at de bliver ledt på
vildspor. At det er således, fremgår tydeligt af de næste vers, hvor Paulus
fortsætter:
"Thi skønt de
kendte Gud (dvs. egentlig godt ved, hvem han er), ærede og takkede de ham dog
ikke som Gud, men deres tanker blev tomme, og deres uforstandige hjerte blev
formørket. Mens de påstod, at de var vise, blev de dårer.. Derfor gav Gud dem hen i deres hjertets
lyster til urenhed...", Rom. 1:21-24a.
Ved at se på det, Gud har
skabt, kan enhver, som vil, altså erkende, at han er til, og at der kun er én
Gud. Da Gud skabte mennesket i sit billede, ville han, at de, mand og kvinde,
skulle ære og takke ham som skaberen, og leve, som han havde tiltænkt. Som
mennesker er vi ikke skabt til at være noget andet end netop dette. Men, som vi
ved, så gik dette herlige galt, da synden kom ind i verden. Vi ved dog også, at
han straks derefter begyndte han at kalde dem tilbage ved den frelser, som han
har lovet, skulle komme og knuse slangens hoved - og derved forløse, dvs.
frelse dem og os alle. Af teksterne i GT ser vi, at jo nærmere tidspunktet for
denne frelser kom, jo tydeligere var profetierne om ham.
Det, der her er sagt,
betyder, at dét, Gud har kaldet mennesker til ved sin Søn, på en måde er en
tilbagevending til det, de oprindelig blev skabt til, nemlig mennesker, der
tilhører vor Gud og skaber, og som derfor lever i taknemmelighed og i lydighed
mod ham - og dertil at underlægge sig jorden som hans stedfortrædere. En har
sagt det således:
"Gud skabte
mennesket til at være hans repræsentanter på jorden; og som Gud er overfor os,
skal vi være overfor hele skabningen".
At Gud har skabt os i sit
billede, og som hans repræsentanter, vil sige, at vi ikke tilhører os selv, og
at vi derfor heller ikke er vore egne herrer, men at Gud er vor Herre. Derfor
er det, at vi skal stå Gud til regnskab for, hvordan vi lever, hvordan vi
opfører os og bruger vort legeme. Ifølge bibelen er Gud interesseret i alt, der
vedrører os, og har derfor også omsorg for alt i os, også vore legemer. Jesus
har fx lært os, at vi må bede om det daglige brød, for det behøver vi, for at
legemet kan fungere. Af samme grund har han også advaret os mod at ødelægge
legemet, som han har skabt til at være sit jordiske tempel. I brevet til
korinterne beskriver Paulus det på denne måde:
"Maden er bestemt
(skabt) for maven, og maven for maden, men Gud skal engang lade begge dele
forgå. Legemet derimod er ikke bestemt (skabt) for utugt, men for Herren, og
Herren for legemet... Ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden,
som er i jer, og som I har fra Gud, og at I ikke tilhører jer selv? I er jo
købt og prisen betalt; ær derfor Gud i jeres legeme", 1. Kor. 6:13, 19-20.
Det er altså ikke
ligegyldigt, hvordan vi behandler vort legeme, som nogle af de kristne i
Korinth gjorde i den tro, at det var noget mindreværdigt. Men her siger Gud, at
han har skabt legemet, og at det derfor tilhører ham ligeså fuldt, som det er
tilfældet med sjælen og ånden. Derfor siger han til dem i menigheden, der
mente, at 'alt er mig tilladt', vel i den tro, at Gud kun er interesseret i
sjælens frelse, at det er forkert. Som vi har set, tilhører legemet også ham,
og derfor er det, at Paulus siger til den enkelte, at 'jeg ikke skal lade noget
få magten over mig'. For Gud har jo netop skabt legemet, for at han kan være
Herre over det, såvel som alt andet i os - og derfor skal hans ord da også være
rettesnor for, hvordan vi hver især ser på os selv og behandler vore legemer.
Når der står, at 'legemet
ikke er bestemt for utugt, men for Herren, og Herren for legemet', så betyder
det desuden, at det er bestemt for at blive stillet til rådighed for ham, der
har skabt det - for at han gennem dette legeme kan nå ud til dem, som endnu
ikke kender ham. Vi skal altså stille vore fødder, hænder, tunge, hjerte,
vilje, ja, alt i os, til rådighed for den herre, der ejer os og som vi tjener.
Det er Guds hensigt med os, og Paulus skriver da også lige efter, at vi hver
især er et lem på Kristi legeme - en del af hans menighed! Det, at vi er et lem
på hans legeme betyder derfor, at dét, du gør i det daglige og med dit legeme,
det gør du reelt med Kristi legeme. Det er derfor alvorligt, når nogle
ødelægger eller er ligeglade med deres legemer, fordi det så egentlig er Kristi
legeme, som de ødelægger eller er ligeglade med. De falder derfor ind under
Guds dom, skriver Paulus, når han skriver:
"Ved I ikke, at I
er Guds tempel, og Guds Ånd bor i jer.. Hvis nogen (derfor) ødelægger Guds
tempel, skal Gud ødelægge ham, thi Guds tempel er helligt, og I er jo hans
tempel! Lad ingen bedrage sig selv..", 1. Kor. 3:16-17.
Legemet er altså en del af
det at være et menneske, og er skabt til at være Guds jordiske tempel. For igen
at citere Luther: 'Gud har jo skabt mig.., og han har givet mig legeme og sjæl,
øjne, øren og alle lemmer, fornuft og alle sanser'. Det gjorde Gud, for at vi
skal stille os til rådighed for ham. Det betyder, at han ved sin Ånd, som bor i
os, må virke ved os og gennem os, for at det må kendes, at vi tilhører ham, og
således være et vidne om ham, hvor vi end er og går.
Har du forresten tænkt på,
at Kristus er involveret i alt, hvad du gør? Det betyder, at dét, du ser, dét
ser han! Dét, du hører, dét hører han! Dér, hvor du er, dér er han! For, som
der står skrevet: 'Den, der holder sig til Herren, er en Ånd med ham', 1. Kor.
6:17. De ikke-troende kan derfor med god grund forvente at kunne se på os, at
vi tror på Gud Fader, den Almægtige, Himlen og jordens skaber. Ja, de har ret
til at forvente, at vi opfører og klæder os anderledes end dem; og at der er
ting, vi ikke går med til, fordi det ikke sømmer sig for dem, der tilhører Gud.
Som allerede nævnt
indebærer troen på Gud, at han har skabt mig og alt andet, der kan nævnes, og
at han opretholder alt dette. Han overlod altså intet til sig selv. Bibelen
lærer os derfor også, at du og jeg dag for dag lever i kraft af ham, som gav os
livet. Det er bl.a. det, Paulus taler om, når han et sted taler til de
mennesker, som står omkring ham, og siger:
"Gud.. har skabt
verden og alt, hvad der er i den.. Han tjenes.. ikke af menneskers hænder, som
om han trængte til noget, han, som jo selv giver alle liv og ånde og alt andet.
Og han lod alle folk nedstamme fra ét menneske og lod dem bosætte sig på hele
jordens flade, og han fastsatte bestemte tider og landegrænser for dem, for at
de skulle søge Gud, om de dog kunne famle sig frem til ham, så sandt han ikke
er langt fra en eneste af os, thi i ham lever og røres og er vi..", Apg 17:24a, 25-28a.
Ja, han er ikke langt væk
fra en eneste, fordi han har skabt ethvert menneske, som lever i kraft af ham.
Han er den, der til stadighed 'giver alle liv og ånde og alt andet', som der
står. Det samme kommer også til udtryk i det ord, Jesus et sted citerer fra GT,
og hvor han siger:
"Mennesket skal
ikke leve af brød alene, men af hvert ord, som udgår fra Guds mund", Matt.
4:4.
Dette citat udlægges ofte
til at betyde, at vi udover maden, som vi spiser, også skal sørge for at høre
Guds ord og læse i bibelen. Og det er sandt nok, og det tales der om mange
steder i bibelen. Men det er bare ikke lige dét, der står i dette vers. Her
tales der nemlig ikke om det, vi skal gøre for at leve, men derimod om selve
livet. Jesus peger nemlig med citatet fra GT på, at livet består af mere end
den mad, vi fysisk lever af hver dag. Mange er så fokuseret på den fysiske mad,
at man skulle tro det, at livet er kommet - og til stadighed kommer derfra -
men livet er mere end maden, og den fysiske mad holder os derfor åndeligt set
ikke i live! Derfor siger Jesus: 'Mennesket lever ikke af brød alene, MEN af
hvert ord, som udgår af Guds mund'. Dette citat kan forkortes til: 'Mennesket
lever.. af hvert ord, som udgår fra Guds mund'.
Det ord, hvorved Gud i
begyndelsen skabte himlen og jorden, er altså også dét, der giver os livet og
holder os i live. Ja, dette ord giver alt liv; det gælder altså også alle dyr
og planter på jorden. Alt lever nemlig i kraft af den Almægtige Gud, som har
skabt himlen og jorden. Så nær er du ved ham! Tag din egen puls! Lyt til dit
eget hjerte! Ræk ud og se på dine fingre, eller se ud på det, der er omkring
dig. At du kan gøre det, skyldes, at Gud har givet dig livet, og sørger for, at
du er i live.
Ifølge bibelen er der altså
intet, der eksisterer uden Gud. Det betyder, at selv de mennesker, der siger,
de ikke vil have noget med Gud at gøre, eller føler sig kaldet til at bekæmpe
Gud, holdes i live af den Gud, som de ikke tror på, og måske endda bekæmper.
Hvorfor tillader Gud det? Det gør han, for igen at citere Paulus: for 'at de
skulle søge Gud, om de dog kunne famle sig frem til ham, så sandt han ikke er
langt fra en eneste af os'. Udover det, der allerede er sagt, betyder det,
Paulus her siger om Gud, at han vil os det bedste. Det største bevis på dette
er det vers, vi kender så godt, og hvor der står:
'Thi således elskede Gud
verden, at han sendte sin Søn, den enbårne, for at ENHVER, som tror på ham,
ikke skal fortabes, men have evigt liv'.
Hver gang bibelen bruger
ordet 'enhver', så betyder det selvfølgelig det, der står, nemlig ethvert
menneske, som lever, og han rækker han sin nåde og frelse ud til alle, om de
dog må høre og modtage det, han i sin frelsesplan har
gjort rede for dem. Skriften siger jo meget tydeligt, at Gud ikke gør forskel
på mennesker. Uanset, hvem de er, hvor de kommer fra, hvad der er deres
baggrund, uddannelse eller hvor mange eller for få penge de har, så er der
ingen personsanseelse hos Gud. Det er det, Jesus henviser til, når han siger:
"Gud lader sin sol
stå op både over onde og gode og lader det regne både over retfærdige og
uretfærdige", Matt. 5:45.
Og således må vi heller
ikke gøre forskel. Som hans elskede børn skal vi derfor ligne Gud, som Paulus
skriver, og på den måde også være hans stedfortrædere overfor de mennesker, vi
omgås. Når vi derfor på Jesu befaling velsigner dem, der forbander os, og beder
for dem, der forfølger os, så skal det få mennesker omkring os til i os at se,
hvem Gud er. Det stemmer med det, Peter siger i sit første brev:
"lad jeres færd
blandt hedningerne være god, så de - pga. de gode gerninger, de får at se, på
deres besøgelsesdag kan prise Gud netop for det, de
nu bagtaler jer for, som om I var forbrydere", 1. Pet. 2:12.
På den dag skal de se, at
de ikke lever i kraft af sig selv, eller at de er blevet til ved en
tilfældighed, men er, som vi, kommet til tro på alt det, der står skrevet i
bibelen, både når den taler om menneskers oprindelse, om synden, der kom ind i
verden, og om, hvordan de kan komme tilbage til Gud Fader, den Almægtige,
himlens og jordens skaber. Alt dette pga. Guds kærlighed til dem og os ved
Jesus Kristus, thi
"i ham har vi
forløsning ved hans blod, syndernes forladelse, så rig som Guds nåde er", Ef. 1:7.
Ja, alt skyldes Guds nåde!
Næste gang vil jeg efter planen fortsætte gennemgangen af trosbekendelsen, og
her se nærmere på, hvad det egentlig vil sige, at vi bekender os til og tror på
Jesus Kristus, vor frelser, som kom til jorden som en af os, og med det formål
at frelse os og alle fra synden, døden og fra djævelen.
Amen