Af Eskild Skov
Særkjær
I vor gennemgang af
den apostolske trosbekendelse, der har eksisteret siden oldkirken, har vi (som
nævnt ovenfor allerede) indtil nu set på de to første trosartikler, der som handler
om kirkens sande tro og bekendelse - og
er nu kommet til den tredje trosartikel, hvori vi bekender vor tro på
Helligånden. I sin helhed lyder den således:
"Vi tror på Helligånden, den hellige
almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets
opstandelse og det evige liv".
Når vi taler om vor
tro på Helligånden, skal vi nu til at begynde med læse nogle vers fra kap. John.
14 og 16, som er et uddrag af den længere tale, hvori Jesus underviser sine
disciple om sin bortgang og Helligåndens komme:
- "Jeg vil bede Faderen, og han skal
give jer en anden talsmand til at være hos jer til evig tid, sandhedens Ånd,
som verden ikke kan tage imod, fordi den ikke ser den og ikke kender den; men I
kender den, thi den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade
jer faderløse, jeg kommer til jer. Endnu en liden stund, så ser verden mig ikke
mere, men I ser mig, thi jeg lever, og I skal leve. På den dag skal I erkende,
at jeg er i min Fader, og I er i mig, og jeg i jer... Om nogen elsker mig, vil
han holde fast ved mit ord; og min Fader skal elske ham, og vi skal komme
og tage bolig hos ham... Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i
mit navn, han skal lære jer alle ting og minde jer om alt, hvad jeg har sagt
jer", John. 14:16-20, 23, 26.
- "Når
han, sandhedens Ånd kommer, skal han vejlede jer til hele sandheden; thi han
skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og det, der
kommer, skal han forkynde jer. Han skal herliggøre mig; thi han skal tage af
mit og forkynde jer det. Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at
han skal tage af mit og forkynde jer det", John. 16:13-15.
Det, Jesus her fortæller
os om Helligånden, er simpelthen kirkens tro, og er dermed også den tro, som
enhver sand kristen kan tilslutte sig. Og det gør vi, fordi Gud har åbenbaret
denne sandhed for os i Bibelen, og formidlet den ind i vore hjerter ved
Helligånden. Som vi ved, så bliver Helligånden også omtalt i bibelen som Guds
Ånd og Jesu Ånd, og det sker, fordi Gud Fader, Søn og Helligånd er ét. At de er
ét betyder, at de på den ene side er fuldkommet ét i væsen, og én i tanke og
vilje - og omtales derfor også ofte i bibelen under ét, og med det samme
guddomsnavn Herren, på hebraisk 'Jahveh'.
Men, når bibelen
taler om den enhed, der er mellem Fader, Søn og Helligånd, så betyder det
selvfølgelig ikke, at de dermed så også har de samme opgaver i den treenige Guds
frelsesplan. Hvis det var således, så ville John. 3:16, hvor der står, at Gud
sendte sin Søn til verden, eksempelvis ikke give nogen mening. Det samme ville
være tilfældet, når Jesus siger, at han i sit sted ville sende en anden
talsmand til at være hos os.
Den fuldkomne
enhed, der er åbenbaret i Guds navn, ses tydeligt i både GT og NT - hvis man
altså ikke, ligesom JV og andre, af forskellige grunde ikke vil se det. Fra
først til sidst giver Guds Ord os nemlig dette vidnesbyrd om Helligåndens virke:
Som Faderen og Sønnen var Helligånden ligefuldt
til stede ved skabelsen [1. Mos. 1:2, 2:7], og er almægtig [Luk. 1:35], alvidende
[1. Kor. 2:9-10], allestedsnærværende [salme 139]. Ordet siger også, at ved ham
har Gud altid været med sit folk, og leder dem [Es. 63:14], og er også den, der
til stadighed opretholder alt og skaber nyt.
Denne fuldkomne
enhed, der er mellem Gud Fader, Søn og Helligånd ser vi fx et eksempel på, når
Paulus i sin omtale af de åndelige nådegaver i 1. Kor. 12:4-6 sidestiller dem og
skriver:
"Der er forskellige nådegaver – men
Ånden er den samme;
Der er forskellige tjenester – men Herren
[som her henviser til Jesus] er den samme;
Der er forskellige kraftige gerninger –
men Gud er den samme".
Det kunne være
fristende at citere en del bibelske tekster, hvor vi klart og tydeligt ser den
samme enhed, der er mellem Faderen, Sønnen og Helligånden - men her skal vi kun
se på dette ud fra de ord, Jesus har talt i de førnævnte kapitler hos Johannes.
Som det fremgår af teksten, så underviser Jesus her sine disciple om, at når
han efter sin opstandelse vender tilbage til sin Fader i himmelen, vil han bede
ham om at sende 'en anden talsmand' til at være hos de troende til evig tid. I
teksten kaldes denne talsmand også for 'sandhedens Ånd, Helligånden', og henviser
på samme tid også hen på Åndens fuldkomne enhed med både Faderen og Sønnen. Det
sker fx, når han siger:
"Om nogen elsker mig, vil han holde
fast ved mit ord; og min Fader skal elske ham, og vi skal komme og tage
bolig hos ham’, 14:23.
Ud fra sammenhængen
er det tydeligt, at når Jesus i forbindelse med Helligåndens komme siger, at ’vi
skal komme..’ så betyder det konkret, at så vil han sammen med Gud Fader også lige
fuldt være til stede i og blandt de troende. Denne forunderlige og dybe sandhed
om den fuldkomne enhed, der er mellem Gud Fader, Søn og Helligånd, kommer måske
endnu klarere til udtryk nogle få vers forinden, og hvor Jesus siger
"Jeg vil ikke efterlade jer
faderløse; jeg kommer til jer", v. 18.
I verset lige forud
Jesus taler til dem om sandhedens Ånd, og som de ifølge ham allerede kender - og
det er på dette grundlag, at han siger, at 'den' (ifølge grundteksten 'han',
for Helligånden er jo en person) skal blive hos jer og være i jer. Og så er
det, at han fortsætter og siger dette i vers 18 om Helligåndens enhed med
Faderen og Sønnen:
1.
'Jeg vil ikke
efterlade jer faderløse'. Som det fremgår, så siger Jesus, at når Helligånden
kommer, så vil Faderen lige fuldt komme og være hos de troende. Det betyder
konkret, at når Helligånden bor i et menneske, så bor Gud der også.
Og det gør Jesus
også. Det er det, han henviser til lige efter, hvor han fortsætter og siger:
2.
'Jeg kommer til jer'.
Det betyder konkret, at selvom han snart tager tilbage til Himlen, og der vil sidde
ved Faderens højre hånd, så vil han alligevel være hos de troende, som han var,
da han var fysisk var iblandt dem dengang.
Som vi kan se,
fremgår det tydeligt, at han med dette understreger, at når Helligånden kommer,
så er det helt det samme som at sige, at Gud Faderen og Sønnen også vil være
det - ved Ånden. Årsagen til, at både Fader og Søn på den samme tid kan være i
Himlen og på jorden, er, som vi ved, at den treenige Gud er allestedsnærværende,
og er derfor også til stede hos os ved sin Ånd. Derfor, når Jesus taler om
Helligåndens komme og virke blandt os, så er det i den samme betydning, som når
han fx siger:
·
’Jeg er med jer
alle dage indtil verdens ende’, Matt. 28:20.
·
’Hvor to eller tre
er forsamlede i mit navn, der er jeg midt iblandt jer, Matt. 18:20.
Ja, Jesus er hos
os, som Faderen og Ånden også er det. Denne enhed er ubegribelig for os, men ved
Helligånden tror vi det - ja, vi er overbevist om, at det er sandt. Jeg har
hørt flere kristne vidne om, at før de kom til tro, var bibelens udsagn om Guds
treenighed en stor anstødssten for dem - men at dette forstandsproblem automatisk
forsvandt, da de kom til tro på Jesus som deres frelser. For det er jo netop
den frelsende tro, der gør, at de kan tro. Troen på Gud Faders, Søns og
Helligåndens enhed er da også, ifølge bibelen et vidnesbyrd på, at et menneske
er født på ny. Vi læste jo, at Jesus siger:
"Om nogen elsker mig, vil han holde
fast ved mit ord; og min Fader skal elske ham, og vi skal komme til ham og tage
bolig hos ham", v. 23.
Læg igen mærke til,
at når Jesus siger, at 'vi skal komme..', så er tegnet på, at det er sket, at vi
elsker Jesus og holder fast ved hans ord. Ifølge Jesus kan vi altså ikke
adskille ham fra det ord, han har talt - og da han selv er ordet (og Ordet),
som Gud har talt, inkluderer det selvfølgelig alt det, der står skrevet i dette
ord. Det er fx det, Johannes Døber talte om, da han vidnede om Jesus og sagde,
at 'den, Gud udsendte, taler Guds ord', John. 3:34. Jesus vidner da også selv
flere gange om dette, som fx dengang, da han bebrejdede jøderne, fordi de ikke
troede på ham, og sagde:
"Når jeg siger sandheden, hvorfor
tror I mig da ikke. Den, som er af Gud, hører Guds ord (som jeg taler); derfor
tror I det ikke, fordi I ikke er af Gud", John. 8:46b-47.
Som citeret tidligere,
så sagde Jesus, at når han går bort, vil han bede Faderen sende Helligånden til
jorden som 'en anden talsmand'. Når Helligånden omtales som den anden talsmand,
er det fordi, Jesus var og er den første. Og da Jesus senere steg til himmels,
er han stadig vores talsmand, men nu ind for Guds trone, hvor han går i forbøn
for os, Rom. 8:34.
Hvor er det
vidunderligt! Men der er endnu mere at sige: For, når han siger, at han vil
bede sin Fader om at sende en anden talsmand til at være hos os til evig tid,
så betyder det konkret, at denne talsmand vil være den samme for os, som da Jesus
gik hernede - og ligeså konkret, som han nu er i Himlen, hvor han til stadighed
beder for os. Det betyder også, at som Jesus bad for sine disciple på jorden, således
vil Helligånden som den anden talsmand nu også gøre det. Det er det, der er beskrevet
således i brevet til romerne:
"Ånden (vil komme) os til hjælp i vor
magtesløshed; thi hvad vi rettelig bør bede om, forstår vi ikke, men Ånden selv
går i forbøn for os med uudsigelige sukke. Og han, som ransager hjerterne, ved,
hvad Åndens attrå er, thi efter Guds vilje går Ånden i forbøn for (de)
hellige", Rom. 8:26-27.
Der er altså to
guddomspersoner, der beder for os: Jesus gør det ind for Guds trone i Himlen, og
Helligånden gør det på jorden. Som vi kan se, så ransager Helligånden vore
hjerter for at hjælpe os, og efter Faderens vilje går han i forbøn for os. Hvad
er det, vi har brug for? Det kan være, at vi tror det, men det er ikke sikkert,
at det, vi beder om, er det bedste eller er i overensstemmelse med Guds vilje.
Men ét ved vi, og det er det, der kommer til udtryk i salmen: Ingen er så tryg
i fare, og hvor jeg her kun vil gengive et af versene:
'Om han tager, om han giver, samme Fader
han dog bliver, og hans mål er kun det ene, barnets sande vel at tjene'.
Læg mærke til
ordene: Hans mål er kun det ene, barnets sande vel at tjene. Hans vilje og mål
er nemlig at gøre
"de hellige fuldt beredte til (i)
deres tjenestegerning at opbygge Kristi legeme", Ef. 4:12.
Alt dette gør
Helligånden i os, der tror. Han er hos os og i os, og som vi har set, vil han
hjælpe os i alle livets situationer, og giver os kraft til at sejre over både
synd og djævel, og til at være Jesu vidner. Som vi ved, skete det, da
Helligånden kom pinsedag og fyldte disciplene. Det betyder dog ikke, som nogle kristne
fejlagtig tror, at Helligånden ikke har været hos de hellige i den gamle pagt -
og at de dengang derfor heller ikke var frelst, som vi er det. Men det er
forkert forstået. For bibelen lærer jo, at som Faderen og Sønnen er evig, og
altid har været hos de troende, således har Ånden også været det. Dette vidner
de bibelske tekster da også om igen og igen. Der er mange tekster, hvori dette
bevidnes, men her skal vi kun se på nogle få. I det første eksempel, jeg vil
henvise til, beder Nehemias - som vi kan læse om i den bog, der bærer hans navn
- til Gud og siger:
"I din store barmhjertighed (svigtede
du dem ikke) i ørkenen; skystøtten veg ikke fra dem om dagen, men ledede dem på
vejen, ej heller ildstøtten om natten, men lyste for dem på vejen, de skulle
vandre. Du gav dem din gode Ånd for at give dem indsigt... ", Neh.
9:19-20a.
Lidt
senere i den samme bøn siger han:
"I mange år var du langmodig imod dem og
talede dem alvorligt til ved din Ånd gennem dine profeter", men de ville
ikke høre, v. 30.
Når vi læser GT, er
det tydeligt, at de troende dengang kendte til Guds Ånd, og at de - ligesom
Nehemias - var klar over, at Ånden ledte dem af rette veje; som forresten også
er det, der siges om Faderen og Sønnen. I det næste eksempel, hvor der siges næsten
det samme, er hos profeten Haggai. Her siger Gud Herren til ham, at folket frimodigt
kan gå i gang med det arbejde, der er beskrevet i kapitlet, for han vil være
med dem, og forklarer det med, at 'min Ånd bliver iblandt jer', 2:4b-5a. GT
vidner således klart og utvetydigt om, at de dengang ikke bare rent
forstandsmæssigt kendte til Guds Ånd, men at han også boede i de troendes
hjerter.
Det samme fremgår
da også af de mange eksempler på de troende fra den gamle pagt, der nævnes i
Hebr. 11. Hvem tør sige, at de ikke havde den rette frelsende tro - og dermed
en tro af samme slags som den, vi har fået? Det bliver endnu tydeligere, når
der om Abraham står, at han troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed
- og videre, at han pga. denne 'tros-retfærdighed' bliver kaldt for troens
fader, Rom. 4:3, 13, 16. Hvordan kan han blive kaldt for troens fader, hvis han
ikke havde den samme frelsende tro som os i dag? Og derfor var han vel også
født på ny? At dette ikke kun er noget, der hører den nye pagt til, kommer fx
klart til udtryk i Jesu undervisning til Nikodemus, og hvor han bl.a. siger til
ham: 'Ingen kan se Guds rige, hvis han ikke bliver født på ny', John. 3:3. Jesus
mener selvfølgelig det, han siger, og det betyder konkret, at hvis et menneske
ikke er født på ny, så vil det hverken i fortid, nutid eller fremtid komme ind
i Guds rige, uden at de er født på ny - eller ovenfra, som Jesu ord også kan
oversættes til.
Som vi ved, så talte
Jesus med Nikodemus ca. 3 år før, den nye pagt blev indstiftet ved hans blod, og
hvorved han døde for verdens synd. Jesus talte altså om nødvendigheden af at
blive født på ny til en person, der reelt stadig levede i den gamle pagt. Han
burde kende til det, sagde Jesus, og sådan burde alle også kende til den nye
fødsel i dag. Desværre er der mange, selv af kirkegængere, der på forespørgsel
siger, at de aldrig har hørt nogen tale om, at de må fødes på ny. Årsagen er,
at der ikke tales meget om det. Det er heller ikke noget, teologistuderende
nødvendigvis har erfaret eller bliver undervist om. Engang hørte jeg en af disse
studerende fortælle, at han i sin mangeårige studietid aldrig havde hørt én
eneste af hans lærere tale om den nye fødsel - og anede derfor heller ingenting
om den.
Vi skal for et
øjeblik endnu længere tilbage, nemlig ca. 30 år, til tiden for Jesu fødsel. Også
her er det tydeligt, at Helligånden var til stede hos de troende. Alene i de to
første kapitler af det evangelium, som Lukas har skrevet, opregnes syv personer
ved navn, der som nævnt levede i den gamle pagts tid, men som alligevel var kommet
til tro ved Helligåndens indgreb, og dermed også født på ny. De omtalte personer
er Zakarias og Elisabeth, deres søn Johannes, Josef og Maria, Simeon og Anna.
Om de to første står der, at de begge var retfærdige og fyldt med Helligånden,
1:41, 47. Og om Simeon står der bl.a., at 'det var varslet ham af Helligånden,
at han ikke skulle se døden, før han havde set Herrens salvede. Og lidt senere i
teksten læser vi da også, at han blev tilskyndet af Ånden til at gå ind i
Helligdommen for netop at se denne frelser, Luk. 2:25-28. Når der om disse
står, at de var fyldt af Helligånden, så siger det sig selv, at det kun kunne
ske, fordi de var født på ny.
Når vi nærlæser
evangelierne, er det tydeligt, at disciplene også var født på ny. Det var da
også baggrunden for, at Jesus sendte dem ud for at prædike evangeliet, for
hvordan skulle de kunne det, hvis de ikke vidste, hvad de skulle fortælle
mennesker? At de ikke kun skulle genfortælle det, de havde hørt Jesus tale om, er
tydelig, for lige før deres ’udsendelse’ sagde han dette til dem:
"I (skal) ikke bekymre jer for,
hvorledes eller hvad I skal tale; thi det skal gives jer i samme stund, hvad I
skal tale. Thi det er ikke jer, som taler, men jeres Faders Ånd, som taler
gennem jer", Matt. 10:19-20.
Jeg kunne fortsætte
med mange flere eksempler fra evangelierne, der vidner om det samme, og vi kan
se, at som Helligånden var med de troende dengang, som han er med os i dag. Og
her er det så, at nogle kristne bliver frustrerede, fordi de nok har hørt, og
tror, at Helligånden har været der tidligere i den gamle pagt, men kender ikke
til den forskel, der er på hans virke i mennesker før og efter pinsedag. Derfor
spørger de naturligt nok: Modsiger skriften ikke sig selv her?
Svaret er: Nej!
Skriften modsiger selvfølgelig ikke sig selv, men det er derimod os, der til
tider ikke forstår skrifterne. I Jesu lange tale nævner han flere vigtige forskelle,
men som overskrift til dem alle kunne være, at Helligånden ved sit komme pinsedag
vil udruste de troende med kraft til at blive Jesu vidner. Dette gentager Jesus
mange gange i forbindelse med det, han sagde, der skulle ske om nogle dage, og
det understreger, hvor vigtigt det er. Et eksempel på dette har vi i den
afskedstale, som Jesu holdt for sine disciple lige før, han steg til himmels,
og hvor han sagde:
"Når
Helligånden kommer over jer, skal I få kraft; og I skal være mine vidner både i
Jerusalem og i hele Judæa og Samaria, ja, indtil jordens ende", Apg 1:8.
Læg mærke til, hvad
det er, Jesus siger! Han siger ikke, som nogle fejlagtig mener, at når
Helligånden kommer, så vil disciplene komme til tro. Som vi har set, er det
allerede sket! Han siger derimod, at når Helligånden kommer over jer, skal I få
kraft til at blive hans vidner...! Det var og er målet med Helligåndens komme.
Det var ikke, for at disciplene skulle kende Jesus, for det gjorde de i
forvejen, men som vi ser, at de skulle få kraft til at vidne for mennesker om
Jesus. Her er det vigtigt at lægge mærke til, at der ifølge bibelens sprogbrug
er forskel på, om Helligånden bor i - eller 'kommer over' et menneske. Når
bibelen som her taler om, at Ånden kommer over et menneske, så er der aldrig
tale om den nye fødsel, men derimod altid, at Ånden udruster det til en bestemt
opgave.
Læser vi de mange
tekster i GT vedr. dette, kan vi se, at Helligånden generelt kun 'kom over' nogle
få personer, og oftest i forbindelse med, at en konge eller præst blev salvet
til deres embeder, eller, at Guds Ånd kom over den og den profet, der så talte
Guds ord til dem, det var tiltænkt. Som et eksempel på det sidste kan vi et
sted læse, at
"Guds Ånd kom over (profeten)
Azarja.., og han trådte frem for (kong) Asa og sagde..", 2. Krøn. 15:1-2.
Når der står, at Guds
Ånd kom over profeten Azarja, så kunne det selvfølgelig kun lade sig gøre,
fordi han allerede var kommet til tro på Gud ved den samme Ånd. Hver gang, vi således
læser om, at Guds Ånd kom over et menneske til at tale eller at handle, så var årsagen
altid, som vi også ser det i ovenstående eksempel, at det blev udrustet af Gud
til at gøre netop det, der er beskrevet i sammenhængen. Men, siger Gud ved
profeten Joel: Når den nye pagt kommer, så vil det ikke længere kun være de få,
der vil blive udrustet af Helligånden til at tjene Gud, men nu gælder det alle
troende. Det var det, Peter henviste til, da han på pinsedag vidnede for de
forsamlede om det, der skete, idet han sagde:
"Her opfyldes det, der er talt ved
profeten Joel: Og det skal ske i de sidste dage, siger Gud, at jeg vil udgyde
min Ånd over alt kød..", Apg 2:16-17a.
Bibelens vidnesbyrd
er altså, at i den nye pagt vil Gud give alle troende den samme Åndens kraft,
som kun kom over de få i den gamle pagt. Målet med denne kraft er som allerede
nævnt, at Jesu disciple skal bruge den i deres tjeneste for Gud, og således
være Jesu vidner på jorden, når han selv er taget tilbage til Himlen. Jesus
sagde, at de skulle begynde i Jerusalem, men af gode grunde kunne de ikke udføre
den sidste del af befalingen, som gælder hele jorden, og derfor er 'stafetten'
givet videre til alle de troende, der kom til senere, og dermed også til os.
Det betyder, at den
opgave, som begyndte pinsedag er, at vi, der kender evangeliets sandhed om Guds
ufattelige nåde i Jesus Kristus, ikke skal holde den for os selv - og netop
derfor har vi fået Helligåndens kraft og udrustning til at være Jesu vidner ud
over hele jorden, thi evangeliet virker ved Åndens kraft i de troende, og er således
en Guds kraft til frelse for enhver, som tror, jfr. Rom. 1:16.
Som det fremgår af
Jesu tale, vil Helligånden altså udruste os til at være Jesu vidner på jorden, og
det gør han først og fremmest for - ved os - at
·
overbevise verden
om synd, og om retfærdighed og om dom, 16:8.
For at kunne gøre
dette, har vi som allerede nævnt fået løftet om Helligåndens kraft og hjælp, og
som ifølge Jesu tale til sine disciple vil:
·
vejlede os til hele
sandheden, 16:13.
·
hellige os ved
sandheden, som er Guds ord, 17:17.
·
minde os om alt,
hvad han har sagt, 14:26.
·
tage af mit og
forkynde det til os, 16:14.
·
og herliggøre mig,
16:14.
Dette er noget af
alt det, der ifølge Jesus vil ske, når Helligånden kommer og giver de troende
kraft til at være hans vidner på jorden. De troende i den gamle pagt havde ikke
denne kraft, og de kunne heller ikke se - eller kun dunkelt - at det var pga.
Jesu herlige sejr på korset, at Gud vil frelse mennesker ind i sit rige. Men
det kan vi, fordi vi ser det hele i lyset af det, der står i NT om Jesu død og
opstandelse, og som er bevidnet af Guds Ånd både i ordet, såvel som i alle
troende. Det er det, Jesus taler om, når han i den samme tale om Helligåndens
komme siger:
"Når Talsmanden kommer, som jeg skal
sende jer fra Faderen, sandhedens Ånd, som udgår fra Faderen, så skal han vidne
om mig; MEN også I skal være mine vidner; thi I har været med mig fra
begyndelsen", John. 15:26-27.
Jo, der er stor
forskel på Helligåndens virke i de troende før og efter pinsedag. Før pinsedag
måtte man konvertere og blive en jøde for at modtage frelsen, og blive ét med
Guds folk, men i den nye pagt skaber Gud sig ved sin Ånd et folk ud fra alle
jorden stammer, og ved troen på Jesus bliver de direkte indpodet på stammen,
som er Jesus Kristus, og i ham bliver de hans vidner. Ifølge NT bliver alle disse,
som Gud har udtaget af verden, til ét folk, til Jesu jordiske legeme, som der
står skrevet:
"Vi er jo alle døbt med én Ånd til at
være ét legeme, enten vi er jøder eller grækere, trælle eller fri, og alle har
vi inddrukket samme Ånd", 1. Kor. 12:13.
I det samme kapitel,
som citatet er hentet fra, taler Paulus om de nådegaver, som Gud vil udruste sit
jordiske legeme med i dets tjeneste for ham, og som hører med til det, Ånden
vil give den enkelte. Dette sker for, som der står et andet sted
"at gøre de hellige fuldt beredte til
deres tjenestegerning, at opbygge Kristi legeme, indtil vi alle når frem til at
være ét i troen på og erkendelsen af Guds Søn, til mands modenhed og det mål af
vækst, da vi kan rumme Kristi fylde", Ef. 4:12-13.
Paulus afslutter sin
gennemgang af de forskellige tildelte nådegaver, jeg har citeret fra 1. Kor.
12, og hvis hovedformål er at opbygge Kristi legeme, som er menigheden, med at
sige:
"Men alt dette virker den ene og
samme Ånd, som efter sin vilje tildeler enhver sin særlige gave", 1. Kor.
12:11.
Alt dette gjorde
Gud, da han sendte Helligånden pinsedag, og med det formål at udføre sin vilje
og derved fuldføre sin frelsesplan, og for derved
".. i tidernes fylde at sammenfatte
alt, både det himmelske og det jordiske, i Kristus", Ef. 1:10.
Der er én vigtig
ting mere at få med fra Jesu tale om Helligåndens komme. Ved afslutningen af den
siger han nemlig, at 'det er gavnligt for jer, at jeg går bort', John 16:7. Det
forstod disciplene tydeligvis ikke, for vi kan se, at de blev triste over at
høre, at de om en liden stund ikke længere skulle se ham. Hvordan kunne det så
være gavnligt? Det var der flere gode grunde til:
Den første og for
os måske mest indlysende grund er, at da Jesus vandrede hernede, var han (som
alle mennesker er det) begrænset af sit fysiske legeme, og derfor kunne han naturligvis
ikke gå til jordens ende for at forkynde evangeliet for alle. Modsat er det med
Helligånden, der er allestedsnærværende - og som vor frelser har lovet, vil være
med alle de troende, for dér at udruste dem, hellige dem og vejlede dem til
hele sandheden, 'thi han skal tage af mit for forkynde
jer det', som Jesus sagde - og således give dem kraft, visdom og frimodighed
til at være hans vidner ud over jorden, for at gøre os beredte til
"at der i hans navn skal prædikes
omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslagene", Luk. 24:47.
Hvis nogen forsøger
at gøre dette uden Guds hellige Ånd, vil opgaven mislykkes, og netop derfor har
vi til stadighed brug for Helligåndens kraft til at være vidner til Jesu død og
opstandelse. Det er det, Paulus henviser til, når han et sted skriver, at han
ikke 'vil vide' (dvs. tale) om noget andet.., end Jesus Kristus og ham
korsfæstet - og siger derefter, at det ikke hverken er ved menneskelig visdom
eller overtalende ord, et menneske kan blive frelst, men at det kun kan ske ved
'Ånds og krafts bevis', jfr. 1. Kor. 2:2-4. Kun derved kan mennesker høre Guds
kald, så de spørger: Brødre, hvad skal vi gøre for at blive frelst, og hvortil
vi, som Peter gjorde det dengang, kan svare:
"Omvend jer og lad jer døbe hver især
i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som
gave. Thi jer gælder forjættelsen, jer og jeres børn og alle dem, som er langt
borte, så mange som Herren vor Gud vil kalde", Apg 2:38-39.
Den næste vigtige
grund til, at Jesus sagde, at det var gavnligt, at han går bort, var og er, at han
som vor stedfortræder til stadighed vil træde frem for sin Faders åsyn, for dér
at gå i forbøn for os. Vi får også at vide, at han som vor ypperstepræst træder
frem for sin Fader med en evig pagts blod, som kontinuerlig 'renser os fra al
synd'. Det er bl.a. denne hans tjeneste for os i Himlen, at vi med frimodighed kan
gå ind for nådens trone - og ved ham få del i den himmelske verdens åndelige
velsignelse - og ved ham få 'visdoms og åbenbarings Ånd i vores erkendelse af
ham', Ef. 1:3, 17.
Der er endnu en betydningsfuld
grund til, at Jesus sagde, at det er gavnligt, at han går bort, dvs. hjem til
sin himmelske Fader. Det gavnlige ligger i ordene: 'Jeg går bort for at gøre en
plads rede til jer', John. 14:2. Vi forstår ikke fuldt ud, hvad disse ord
betyder, men vi forstår dog så meget, at det må være af yderste vigtighed - og kan
måske endda være den vigtigste grund til, at han endnu ikke har hentet os hjem
til sig? Lige efter siger han jo:
"når jeg har gjort en plads rede til
jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, thi hvor jeg er, dér skal også I
være", v. 3.
Da Jesus fortalte
sine disciple, at han ville forlade dem, blev de bedrøvede. De forstod ikke,
hvad han mente med, at 'om en liden stund ser I mig ikke længere, og atter om
en liden stund skal I se mig'. I den samme forbindelse sagde han også, at når
de på den dag så igen skal se ham, 'da skal jeres hjerter glædes, og ingen skal
tage jeres glæde fra jer', John. 16:16-22. Nej, de forstod det ikke helt, hvad
han sagde, men senere - efter hans død og opstandelse, himmelfart og
Helligånden udgydelse, begyndte de at forstå det, og da begyndte glæden, håbet
og visheden om hans genkomst at fylde deres hjerter, og det afspejles igen og
igen i brevene, såvel som i os, som tror. Her til slut i den første del om vor
tro på Helligånden, som der er tale om i den tredje artikel i trosbekendelsen,
vil jeg citere lidt af det, Peter skriver herom, og hvor han giver udtryk for
sin begejstring over det levende håb, han har fået ved Guds Hellige Ånd:
"Lovet være Gud, vor Herre Jesu
Kristi Fader, som i sin store barmhjertighed har genfødt os til et levende håb
ved Jesu Kristi opstandelse fra de døde, til en uforkrænkelig og ubesmittelig
og uvisnelig arv, gemt i Himlene til jer, som i Guds kraft bliver bevaret ved
tro til en frelse, der er beredt til at åbenbares i den sidste tid..", 1.
Pet. 1:3-5.
Ja!! Lovet være
Gud, at han gennem sit ord og ved sin Ånd har givet os tro, håb og vished om Jesu
fuldbragte frelsesværk, og ved ham givet os det evige liv og den vidunderlige
arv, som Peter har beskrevet. Ved hans død og opstandelse har han banet vejen
til Faderen. Ved hans sejr på Golgata har vi adgang til Guds uendelige store
nåde imod os, og ved den er vi blevet helliget og 'retfærdiggjorte ved Herren
Jesu navn og ved Guds Ånd", 1. Kor. 6:11.
Amen