Vi tror på Helligånden.., del 3
Af Eskild Skov Særkjær
Jeg
vil indlede med nogle vers fra Apostlenes gerninger, kap. 2, hvor vi hører den
sidste del af Peters og de øvrige apostles pinseprædiken, og på jødernes
respons af den:
"Denne Jesus, har Gud ladet opstå, derom er vi alle
vidner. Efter at han nu ved Guds højre hånd er ophøjet og af Faderen har fået
Helligånden, som var forjættet os, har han udgydt den, således som I både ser og
hører... Så skal da hele Israels hus vide for vist, at den Jesus, som I
korsfæstede, ham har Gud gjort både til Herre og Kristus. Da de hørte det, stak
det dem i hjertet, og de sagde til Peter og de øvrige apostle: Brødre, hvad
skal vi gøre? Peter sagde til dem: Omvend jer og lad jer døbe hver især i Jesu
Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave.
Thi jer gælder forjættelsen, jer og jeres børn og alle dem, som er langt borte,
så mange, som Herren vor Gud vil kalde. Også med mange andre ord vidnede han
for dem og formanede dem, idet han sagde: Lad jer frelse fra denne vanartede
slægt", v. 32-33, 36-40.
Denne
tekst taler egentlig ikke om apostlenes gerninger, men først og fremmest om
Helligåndens! For, hvis Guds Ånd ikke virker med, vil alt jo være forgæves. De
var - og vi er altså samlet om ham, hvorom Jesus sagde: Jeg vil sende jer en
anden talsmand til at være hos jer til evig tid! I den apostolske
trosbekendelses tredje artikel er troen på denne anden talsmand og hans virke
på jorden formuleret på denne måde:
"Vi tror på
Helligånden, én hellig almindelig kirke, de helliges samfund, syndernes
forladelse, kødets opstandelse og et evigt liv".
Ja,
dét er det, vi tror! Vi tror, at Helligånden er en person, ét med Faderen og
Sønnen - og er den, der vidner for os om Jesu frelsesværk i skriften, og åbner
den op, så vi kan komme ind i det liv og samfund med Gud, som han har bestemt
os til.
Jeg
har tidligere citeret et afsnit af Luthers forklaring om Helligånden, og hvor
han siger:
"Jeg tror,
at jeg ikke af egen evne og kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller
komme til ham, men Helligånden har kaldet mig ved evangeliet, og oplyst mig med
sine gaver, har helliget og opholdt mig i den rette tro.
Lidt
senere i skriver han dette om Helligåndens virke i den/de troende:
"Jeg tror,
at Helligånden har kaldet mig, ligesom han kalder, samler, oplyser og helliger
hele den kristne menighed på jorden, og bevarer den hos Jesus Kristus i den
rette tro. I denne kristne menighed forlader han dagligt mig og alle troende al
synd rigeligt".
Med
disse ord understreger han Helligåndens betydning for det kristne liv. Som vi
kan se, er det ham, der gennem ordet skaber troen på Jesus, helliger os og føjer
os til den forsamling af troende, der betegnes med det græske ord 'ekklesia', der
oversat betyder menighed eller kirke. Denne gruppe af mennesker omtales i
bibelen også for 'de kaldede', fordi de er kaldet ud af denne verden, og
tilhører nu Jesus som hans ejendom. De er tillige forenede med ham, og er hans
legeme her på jorden - og det er gennem dette legeme, at han fortsætter med at gøre
sin gerning ud over jorden. Dette understreges af Jesu ord, hvor han siger: 'I
er mine vidner', og:
"Gå derfor
hen og før alle folkeslag til mine disciple.., idet I lærer dem at holde alt
det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens
ende", Matt. 28:19-20.
Resultatet
af den prædiken, vi læste fra Apg 2, er lige efter beskrevet således:
"De, som nu
tog imod hans ord, blev døbt; og på den dag blev der føjet omtrent 3000 sjæle
til. Og de holdt fast ved apostlenes lære og ved fællesskabet, ved
brødsbrydelsen og bønnerne. Og alle de, som kom til troen, holdt sig sammen og
havde alle ting fælles, de solgte tit ejendom og godt og delte det ud iblandt
alle, efter hvad enhver trængte til. Enigt og vedholdende kom de dagligt i
helligdommen; og hjemme i husene brød de brødet og holdt måltid med fryd og i
hjertets oprigtighed. De lovpriste Gud og havde yndest hos hele folket. Og
Herren føjede daglig nogle til, som lod sig frelse", 41-47.
Hvilket
herligt resultat af det første vækkelsesmøde i Jerusalem, og det er dét, der også
kan ske i dag, hvor evangeliet om Jesus når mennesker ved Guds Ånd, og således,
at det stikker dem i hjertet. Det betyder dog ikke, at alle så vil omvende sig
til Jesus. For, når der står, at nogle lod sig frelse, så betyder det desværre
også, at der var andre, der ikke gjorde det. Der er især to grunde til, at mennesker
ikke vil omvende sig og tro:
1.: de ønsker ikke at
slippe det, der hører denne verden til, og
2.: de tror, at livet
med Jesus vil fjerne glæden ved livet.
Det
er ikke rart at møde mennesker, som tror, at det at tage imod Jesus vil gøre
livet kedeligt - når virkeligheden er, at de i ham vil få en glæde, langt
større end det, de kan fatte. Det er denne glæde, David eksempelvis har
beskrevet således:
·
"Herre, du
skænked mit hjerte en glæde, større end deres, da korn og most flød over",
Salme 4:8.
·
"Thi bedre (er)
en dag i din forgård end tusinde ellers, hellere ligge ved min Guds hus'
tærskel end dvæle i gudløshedens telte", Salme 84:11.
Derfor
er det så vigtigt, at mennesker, når de hører ordet, og måske egentlig godt
ved, at det er sandt, ikke tænker: 'Dét med Gud' vil jeg tage stilling til en
anden gang! For måske bliver der ikke en anden gang! Det er det, hebræerbrevets
forfatter advarer imod, idet han med et eksempel fra GT taler om Helligånden og
siger: 'I dag, når I hører hans røst, så forhærd ikke jeres hjerter..', Hebr.
3:7-8a.
Det
kan altså lade sig gøre for mennesker at forhærde hjertet, så de til sidst
ignorerer budskabet. Modsat har vi dem, der hører evangeliet, som reagerer på
det, der bliver forkyndt og spørger: 'Hvad skal VI gøre?' Med disse ord kan det være, at nogle af de
forsamlede tænkte: Der må da være et eller andet, vi SELV skal gøre for at
blive frelst?
Sådan
er menneskers tankegang! Men Peter havde jo lige undervist dem om, at det hele
ER gjort! Som fx i vers 21, hvor han citerede fra GT og sagde, at 'enhver, som
påkalder Herrens navn, skal frelses'. Det betyder, at de tror, at Gud kan
frelse dem, som kommer til ham. Ja, alt ER gjort, da Jesus med et eneste offer
har sonet deres synd, hvorefter Gud opvakte ham fra de døde, og gjort ham både
til Herre og Kristus, som der står i kapitlet. De skulle altså intet gøre, men
kun tage imod den frelse, der blev forkyndt. At tage imod er det samme
som at omvende sig. Her kan vi fx bare tænke på det, der står i John.
1:11-12, hvor vi læser:
"Han kom til
sit eget, men hans egne tog ikke imod ham. Men alle dem, som tog imod
ham, gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn".
At
tage imod Jesus er, som vi kan se, det samme som at blive et Guds barn -
som igen det samme som den frelse, som Jesus underviser Nikodemus om to
kapitler længere fremme. Først siger han til ham, at 'ingen kan se Guds rige,
hvis han ikke bliver født på ny, og lidt senere:
"Ligesom
Moses ophøjede slangen i ørkenen, således må Menneskesønnen ophøjes, for at
enhver, som tror, skal have livet i ham", John. 3:14-15.
Som
vi ved, så havde Israels folk syndet groft, og mange var ved at dø af
slangernes gift, som er et billede på syndens dødelige virkning i et menneske. Men
for at frelse folket fra døden, befalede Gud, at Moses skulle lave en
kobberslange, for at enhver, der var blevet bidt af slangerne, kunne se på den
og redde livet. De skulle altså vende sig om og se hen på Guds frelsende nåde. Dette
bruger Jesus så igen som et billede på, hvad det vil sige at blive frelst. Den
enkelte må altså vende sig om, som er det samme som at omvende sig, og i den
tro, Gud giver dem. Lige efter har vi da også dette kendte vers:
"Thi således
elskede Gud verden, at han gav sin Søn, den enbårne, for at ENHVER, der tror på
ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv", v. 16.
Som
det fremgår af Jesu undervisning, så betyder dét at blive født på ny altså helt
det samme som at omvende sig, tage imod Jesus og tro på hans frelsesværk. Dog
er der kristne, der tror, at det at omvende sig betyder, at de må tage sig
sammen og leve ret for at blive frelst. Men det er helt forkert! For troen på
Jesus, og dermed også frelsen, gives jo pga. Guds nåde ved Helligånden. Gennem
skriften understreges det da også igen og igen, at det ikke er os, men Gud
alene, der har magt til at skænke os troen og gøre os til sine børn. Det
stemmer helt med det svar, Jesus gav, da nogle jøder kom til ham og spurgte,
hvad de skulle gøre for at blive frelst:
"Dette er Guds gerning, at I tror på
den, han har sendt", John. 6:29.
Så
enkelt er det! - og alligevel så svært, at mange enten ikke vil - eller siger,
at de ikke kan - tage imod den frelse, Gud rækker ud til dem. At omvende sig og
tro på evangeliet om Jesus, er nemlig villighed til at slippe sit eget for at
gribe ud efter den gave, som frelsen jo er. Paulus skriver:
"Thi af
nåden er I frelst ved tro; det skyldes ikke jer selv, Guds er gaven; det
skyldes IKKE gerninger, så nogen kan rose sig..", Ef. 2:8-9.
Som
vi kan se, så er nåden, troen og frelsen en gave til os fra Gud; dvs. det er
ham, der gør værket i os ved sin Hellige Ånd. Det er altså ikke på nogen måde
os, der skal anstrenge
os for at tro, eller gøre noget at skabe et godt resultat - og vi skal derfor
heller ikke kæmpe for at tro, som nogle gør det. For den hvile, Jesus taler om,
fås, som vi ved, alene ved, at mennesker helt overgiver sig og tager imod dét,
Gud har gjort, da han sendte sin Søn til soning for vore synder. Det er det,
Peter taler om, da han senere i apostlenes gerninger igen talte med jøderne om
frelsen, og siger:
"Fat derfor
et andet sind og vend om, så jeres synder må blive udslettede", Apg 3:19.
Her
har vi et nyt synonym for at omvende sig og tage imod Jesus i tro. At fatte et
andet sind betyder, at tilhørerne dengang, og alle siden hen, vender sig bort
fra alle indvendinger, de måtte have for ikke at tro - for modstanden mod at
tro opstår i sindet, i menneskers kødelige natur, der vender sig mod Gud. Som
vi ved, så vil opfordringen til at fatte et andet sind dog ikke altid føre til,
at tilhørerne straks adlyder kaldet og begynder at tro - men hvis de blot ærligt
vil lade det komme an på en prøve - så vil ordet, der er sået, sikkert også
komme til at spire.
Netop
derfor er det så vigtigt, at vi i både ord og gennem vort liv vidner for mennesker
og viser dem hen til Jesus. Et eksempel på dette kan vi læse om i John. 1:45-46,
hvor vi har følgende beretning:
"Filip
finder Natanael og siger til ham: Ham, som Moses i loven og ligeså profeterne
har skrevet om, ham har vi fundet, Jesus, Josefs søn, fra Nazaret. Natanael
sagde til ham: Kan noget godt være fra Nazaret? Filip siger til ham: Kom og
se!"
Vi
ved, hvordan beretningen ender. Da Jesus senere mødte Natanael, ser (dvs. forstår)
han, hvem Jesus er, og han ændrer sit sindelag, skifter sin vantro ud med tro og
siger: 'Rabbi! Du er Guds Søn, du er Israels konge'. Som i eksemplet kan ingen selv
ændre sit sindelag, men de kan søge og finde ham, der kan gøre det. Når
mennesker siger, at de ikke kan tro, så skyldes det, at de enten endnu ikke har
hørt evangeliet og mødt Jesus, eller at de ikke vil tro, når han rækker
muligheden for at gøre det ud til dem. Men netop fordi Guds vilje er, at alle
må blive frelst, så er det, at han siger dette til dem ved sine tjenere: 'Fat..
et andet sind og vend om, så jeres synder må blive udslettede'.
Som
vi har set, så er det 'at fatte et andet sind' det samme som at omvende sig og
tro på Jesus. At tro på Jesus er altså at tro på det, han har sagt i sit ord,
og menneskers liv afhænger af, at de og vi gør netop dette. Så da jøderne fik svaret på, hvad de skulle
gøre for at blive frelst, så var det afgørende, at de forstod, at de måtte fatte
et andet sind, dvs. omvende sig og tro, så de kunne få tilgivelse for deres
synder. Det er altså ikke dåben, der frelser noget menneske, for det er ganske
almindeligt vand, men det er derimod troen på dét, vandet symboliserer, nemlig
at tro på Jesus Kristus som den, der døde for vore synder, der gør det. At det
forholder sig således, bevidnes igen og igen i skriften. Alene i brevet til
romerne taler Paulus om dette mindst 20 gange, som fx i kap. 3:21-22, hvor han
skriver:
"Alle har jo
syndet og mangler herligheden fra Gud og bliver retfærdiggjort uforskyldt af
hans nåde ved forløsning i Kristus Jesus".
Som
følge af alt dette og andre udsagn om det samme, når han frem til denne
konklusion:
"Da vi nu er
retfærdiggjorte af tro, har vi fred med Gud ved vor Herre Jesus Kristus".
Som
vi ser, er det tydeligt, at det er troen og ikke dåben, der frelser. Luther er
inde på det samme, når han et sted siger, at 'en dåb uden tro ikke er nogen dåb'.
Det siger han, fordi dåben skal afspejle den indre forvandling, som gives den
enkelte ved Helligånden. Når vi derfor sammen med Paulus siger, at vi er døbt
til Jesu død, så betyder det, at vi tror på alt det, der står i bibelen om Jesu
lidelse og død, og at vort gamle liv er blevet korsfæstet med ham. Dette gør,
skriver Paulus, at vi 'skal regne os selv som døde for synden og levende for
Gud', Rom. 6:11. Det kan altså godt være, at vi ikke føler det sådan, men i skriften
siger Gud, at vi er det! Som nævnt er denne forvandling ikke menneskeværk, men er
alene Guds værk, idet han har givet os sin hellige Ånd til både at tro, og dernæst
at leve et helligt liv i hans kraft. Et sted beskriver Paulus det således:
"Guds nåde blev
åbenbaret til frelse for alle mennesker og opdrager os til at sige nej til
ugudelighed og verdslige begæringer og leve besindigt og retskaffent og
gudfrygtigt i den nuværende verden...", Tit. 2:11-12.
'Omvend
jer', sagde Peter, og 'lad jer døbe hver især i Jesu Kristi navn til jeres
synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave'. Dette er et løfte! Den,
der vender sig til Gud i tro, vil få Helligånden som gave. Vi har allerede set
på den tekst fra Ef. 2:8-9, hvor det fremgår, at Guds nåde, frelse og troen er
givet os som en gave - og således er Helligånden også en gave. Det er den samme
gave, og den kan beskrives som en fint slebet ædeldiamant, der, som jeg har
læst, funkler og stråler forskelligt i hvert af deres op til 46 facetter. Når
Peter derfor siger, at de skal få Helligånden som gave, så taler han altså om det
samme, som da Jesus sagde til Nikodemus, at mennesker må fødes på ny - og hans
undervisning munder som bekendt ud i det føromtalte vers i John. 3:16.
Man
kan sige, at frelsen består af to faser. Den første er, at mennesker hører
evangeliet og gennem det også kaldet fra Gud. Det stemmer da også helt med det,
der står i Rom. 10:17, hvor Paulus skriver:
"Så kommer
da troen af det, som høres, og det, som høres, kommer i kraft af Kristi
ord".
Gennem
dét ord om frelsen ved Jesus, som Peter forkyndte, hørte de altså Guds kald til
frelse, og fordi Helligånden altid er med dér, hvor ordet forkyndes, 'stak det
dem i hjertet', som der står. Det kommer altså ikke an på den enkeltes
præstation, men på Guds kraft til at overbevise mennesker. Paulus har et sted
formuleret Åndens medvirken ved ordets forkyndelse på denne måde:
"Jeg kom til
jer i svaghed og frygt og megen bæven, og min tale om mit budskab virkede ikke
ved visdoms overtalende ord, men ved Ånds og krafts bevis, for at jeres tro
ikke skulle bygge på menneskers visdom, men på Guds kraft", 1. Kor. 2:3-5.
Når
evangeliet prædikes med Ånds og krafts bevis, som der står her, så vil
mennesker reagere. Og her kommer vi som nævnt til den næste fase: Enten lukker
de ørene for ordet, eller så åbner de dem, og spørger: Hvad skal vi (jeg) gøre
for at blive frelst? Svaret på dette spørgsmål har vi allerede været inde på. De
vil få Helligånden som gave og dermed også syndernes forladelse. Dette er
troens begyndelse, og dette er troens liv. Vi har allerede set, at det er ved Guds
nåde - og bemærk: ikke Guds lov, som nogle tror, der opdrager de kristne til at
leve et retskaffent liv.
De,
der har fået syndernes forladelse og Helligånden som gave, og lever under Guds
nåde, er altså mennesker, der har taget imod Jesus, tilhører ham, er forenede
med ham - og er derfor også lig dem, der lige efter Peters pinseprædiken
omtales sådan: De, som nu tog imod hans ord, blev føjet til dem, der lod sig
frelse. Føjet til hvem? De blev føjet til dem, som i forvejen tror på Jesus og
hans frelsesværk - og dermed også til den forsamling af hellige, der er udtaget
af verden - og som Paulus et sted har beskrevet på denne måde:
"Med en Ånd
blev vi alle døbte til at være ét legeme, enten vi er jøder eller grækere,
trælle eller fri, og alle har vi inddrukket samme Ånd", 1. Kor. 12:13.
Igen
bemærker vi henvisningen til, at det er Guds Ånd, der føjer et menneske til at
blive ét i Jesu Kristi legeme. Det er dem, der i trosbekendelsen kaldes 'én
hellig almindelig kirke' og 'de helliges samfund'. I de første århundrede var
der flere falske lærdomme i omløb, og ifølge disse indeholder kristendommen en
hemmelig lære, der kræver indsigt og erkendelse at finde, og som var forbeholdt
de få. Ifølge disse handler kristendommen dermed om at få indsigt i ens egne
muligheder for at opnå frelse end af bibelens lære. Denne indsigt gik under
fællesbetegnelsen 'gnostisk kristendom', men den havde dog intet med den sande kristendom
at gøre. Fra kirkehistorien ved vi, at kirkefædrene gjorde op med denne falske bevægelse,
og at det er baggrunden for, at de i udarbejdelsen af trosbekendelsens konkluderede,
at vi som kristne tror på 'Helligånden, én hellig almindelig kirke (og) de
helliges samfund..',
Når
der om i trosbekendelsen om kirken står, at den er hellig og almindelig, så
betyder det første, at den ikke er som verden, men er af Gud adskilt fra
verden, og derfor hellig, som han er det. Og når der næstefter står, at den er
almindelig, så er det for at understrege, at den ikke består af en gruppe A og
en gruppe B kristne, og hvor de første har den førnævnte skjulte indsigt i
skriften, og som kun er åbenbaret for de indviede, og hvor de sidste må stå
udenfor frelsen. Vi har allerede været inde på betydningen af ordet kirke, og
som vi kan se, så har kirkefædrene også forstået betydningen, idet de lige
efter konkluderer, at kirken består af og er 'de helliges samfund'.
Som
førnævnt kommer ordet kirke fra det græske ord 'ekklesia', og som betyder, at
vi som troende både kan kaldes for, og er, Kristi menighed og Kristi legeme. Ligesom
vore arme og ben, næse og øjne, såvel som alt andet i os hører med til - og
virker sammen - i det samme legeme, således hører vi også med til - og virker
sammen i det samme åndelige legeme. Denne enhed betyder, som Paulus har
formuleret det, at
"Når ét lem
lider, lider alle lemmer med; når et lem bliver hædret, glæder alle lemmer sig
med", 1. Kor. 12:26.
Som
ét legeme i Kristus er vi altså ved Guds Ånd kommet ind i et nyt forhold, både
til Gud, vor Fader og vor Herre og frelser, Jesus Kristus, såvel som til alle
dem, der hører ham til. Til de sidste hører også de, der er gået forud for os, såvel
som alle de nulevende troende i alle lande. Vi er alle én kæmpeskare af troende,
fordi vi ved Guds nåde er blevet føjet til Jesu Kristi legeme. Og hans legeme
er hellig, som han er hellig, og derfor kan vi med rette kaldes for 'de
helliges samfund'.
Som
hans legeme har Gud ikke kun taget os ud af verden, for at vi skulle glæde os
over at være hans børn, og leve for ham i hellighed, men også for, at vi som
hans stedfortrædere skal bringe budskabet om hans nåde og frelse ud til alle. Når
vi gør dette, så kommer vi ifølge skriften aldrig til at gå alene - for Ånden
går med og vidner sammen med os. Den siger også, at det kun er derved, at mennesker
kan blive ramt af ordet - og hvor nogle lader sig frelse, og således, at de,
som Paulus skriver, må vende om
"til Gud fra
afguderne for at tjene den levende og sande Gud, og fra Himlene vente hans Søn,
som han opvakte fra de døde, Jesus, der frier os fra den kommende vrede",
1. Tess. 1:9-10.
Ja!
Det er pga. Jesu sejr over synden, døden og djævelen, at vi sammen med alle de
hellige ud over jorden kan sige, som der står i trosbekendelsen, at 'vi tror..
på kødets opstandelse og det evige liv'. Det sidste skal vi ikke se nærmere på
her, men jeg vil dog her til slut lige citere Jesus, der har sagt:
·
"Den time
kommer, da alle de, som er i gravene, skal høre hans røst, og de skal gå frem:
de, som har gjort det gode, for at opstå til (evigt) liv, men de, som har øvet
det onde, for at opstå til dom", John. 5:28-29.
·
"Jeg er
opstandelsen og livet; den, som tror på mig, skal leve, om han end dør. Og
enhver, som lever og tror på mig, skal i al evighed ikke dø. Tror du det?"
John 11:25-26.
Amen!