Israel, Guds ejendoms- og demonstrationsfolk
Af Eskild Skov Særkjær
I denne gennemgang
skal vi se på Israel som Guds ejendoms- og demonstrationsfolk. Lad os begynde
med at læse et af de mange vers i bibelen, som klart og utvetydig taler om
dette. I 5. Mos. 7:6-9a tiltales de med ordene:
".. du er et folk, der er helliget
Herren din Gud; dig har Herren din Gud udvalgt til sit ejendomsfolk blandt alle
folk på jorden. Det er ikke, fordi I er større end alle de andre folk, at
Herren har fattet velbehag til jer og udvalgt jer, thi I er det mindste af alle
folk; men fordi Herren elskede jer, og fordi han ville holde den ed, han
tilsvor jeres fædre, derfor var det, at Herren med stærk hånd førte jer ud og
udløste dig fra trællehuset, af ægypterkongens hånd; så skal du vide, at Herren
din Gud er den sande Gud, den trofaste Gud..".
Der er
mange, som har svært med at acceptere de mange tekster i bibelen, der handler
om, at Israels folk skulle være specielt udvalgt af Gud. Og hvorfor er de så
det? Ifølge det, vi læste, skyldes det ikke, at de er et større (eller bedre)
folk end alle de andre, og deres udvælgelse skyldes derfor heller ikke, at de
har gjort sig fortjent til det. Men, som vi læser, så er de udvalgt af to
grunde. 1: Gud elskede (og elsker) dem, og 2: han har tilsvoret deres fædre, at
de skal være hans ejendomsfolk til evig tid, og givet dem landet Israel i eje.
Hvis vi
tager den første grund, taler bibelen så ikke om, at Gud elsker alle? Her kan
vi fx bare tænke på det kendte vers, John. 3:16. Jo, det er sandt, at Gud elsker
alle, og netop derfor vil han, at de alle må se hans kærlighed demonstreret gennem
Israels folks udvælgelse, og derved også ønske at lære ham at kende og blive
frelst. Men, ved igen at bruge Israels folk som eksempel, viser Gud også alle, at
de ikke kan frelses ved nogen selvpræstation eller lov, hverken ved moseloven
eller den lov, han har skrevet i hedningernes hjerter. Dette har Gud gjort, for
at de, når deres hjerter fordømmer dem, må søge ham og blive frelst.
Jo,
Israels folk er Guds udvalgte folk, og det kan ingen ændre på. Selvom vi er
kommet ind i den nye pagt, og de fleste jøder (endnu) ikke har modtaget Jesus
som deres frelser, så skriver Paulus alligevel dette om dem:
"De
er jo israelitter, dem tilhører barnekårene og herligheden og pagterne og
lovgivningen og tempeltjenesten og forjættelserne, dem tilhører fædrene, og fra
dem stammer ifølge sin kødelige herkomst Kristus, som er over alle ting, Gud
højlovet i evighed! Amen", Rom. 9:4-5.
Paulus
understeger altså, at alt det, der her er nævnt om jøderne, skyldes Guds
udvælgelse af dem, og vi ser, at det inkluderer alle forjættelser om Jesu
Kristi komme og den nye pagts velsignelser. Det, Gud har sagt og gjort i den
gamle pagt, bliver i hebræerbrevet sammenkædet med dets opfyldelse i den nye pagt
på denne måde:
"Efter
at Gud fordum mange gange og på mange måder havde talt til profeterne, har han
nu ved dagenes ende talt til os ved sin Søn, hvem han har indsat som arving til
alle ting, ved hvem han også har skabt verden. Han er hans herligheds afglans
og hans væsens udtrykte billede og bærer (opretholder) alt med sit mægtige ord.
Og han tog sæde ved Majestætens højre hånd i det høje, efter at han havde
fuldbragt renselse for vore synder", Hebr. 1:1-3.
Gud har
altså udvalgt Israels folk som sit redskab, for at han ved sit ord, der er talt
ved profeterne, vil vise dem, såvel som hele verden, hvem han er, hvad han vil
gøre for at frelse dem, og hvordan det vil ske. Derfor bliver de da også ofte
omtalt som Guds demonstrationsfolk overfor verden. Et eksempel på dette beskriver
Paulus på denne måde i brevet til romerne:
"Alt,
hvad der forhen er skrevet, er jo skrevet, for at vi kan lære deraf, så vi ved
udholdenhed og ved den trøst, skrifterne giver, kan bevare vort håb", Rom.
15:4.
Som vi
ser, så er alt det, der står i GT om Israels folk, ikke 'bare' en beskrivelse
af, hvordan Gud var med dem og hjalp dem i de forskellige situationer, for der
står jo, at det er 'skrevet, for at vi kan lære deraf'. Netop derfor er det, at
Gud, i sin kærlighed til dette folk, rækker den videre til os, gennem en række
eksempler fra Israels folks historie, viser os, at selvom de var Guds folk, så
kunne de alligevel forspilde frelsen. 1. Kor. 10:1-10 skriver Paulus fx dette
til os i den nye pagt:
"Dette
skete med dem, så de kan være advarende eksempler, og blev skrevet til
påmindelse for os, til hvem de sidste tider er kommet. Derfor skal den, der
mener at stå, tage sig i agt, at han ikke falder", 1. Kor. 10:11-12.
De
nævnte eksempler fra GT blev altså tilføjet bibelen, for at vi kan lære af dem.
Lære, hvordan Gud på samme tid viser sin nåde og kærlighed til synderen, og sin
vrede og dom over synden. At det forholder sig således, har Gud demonstreret gennem
hele Israels folks historie; og som vi læste, blev det skrevet ned for vores
skyld.
Gennem
hele skriften har Gud klart og tydeligt understreget sin vrede over enhver
synd, og siger derfor ligeud, at 'den sjæl, der synder, den skal dø', Ez. 18:4.
Her tales der både om den legemlige død, og om den åndelige og evige død. Siden
syndefaldet har alle mennesker uden undtagelse af natur gjort sig skyldige til
denne tredobbelte død. I salme 14:2-3 beskrives menneskehedens situation
således:
"Herren
skuer ned fra Himlen på menneskers børn for at se, om der findes en forstandig,
nogen, der søger Gud. Afvegne er alle (eller 'Alle er kommet på afveje), til
hobe fordærvede, ingen gør godt, end ikke én".
I Rom.
3:9-18 fletter Paulus denne tekst ind i sin undervisning af, at alle mennesker
er syndere og har brug for frelsen i Jesus Kristus. På samme tid er det et
modsvar til alle dem, der tror, at Gud gav loven til jøderne i den gamle pagt,
for at de kunne frelses ved den, mens det for den nye pagts troende derimod handler
om at tage imod Jesus Kristus, for at det kan ske. Denne udlægning af skriften er
selvfølgelig helt forkert, for der har aldrig været andre frelsesveje end Jesus
Kristus, jfr. Apg 4:12.
Loven
blev da også givet med den modsatte begrundelse. Den blev nemlig givet, for alle
og enhver kunne og kan se, at i forhold til Guds hellighed er der ingen, som
kan leve op til hans krav om også at være hellige. Det er forresten mange
kristne, der i ramme alvor mener, at de kan og skal overholde loven for at
blive frelst, men som vi har set, er dette umuligt. Hvem kan fx af hjertet
sige, at de har overholdt loven om altid at
"..
elske Herren din Gud af HELE dit hjerte, af HELE din sjæl og af HELE dit sind..
og.. elske din næste som DIG SELV?" (Matt. 22:37-38).
Om vi så
prøver aldrig så meget, kan vi ikke leve op til Guds krav om at være helt
igennem syndfrie og hellige. Lige ved og næsten nytter heller ikke noget, for
skriften siger:
"Den,
der holder hele loven, men blot på ét punkt snubler, er blevet skyldig i
alle", Jak. 2:10.
Loven
blev altså givet for at vise jøderne, og dermed også alle hedninger, hvor stor en
afstand, der er mellem det syndige menneske og den hellige Gud. 'Hvad skulle da
loven?' Paulus vender flere gange tilbage til dette retoriske spørgsmål, for
han kendte selv svaret, men han skrev det til nogle jødekristne, som ikke
gjorde det. I et af svarene understregede han bl.a. lovens formål og hensigt på
denne måde:
"Vi
ved, at alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under loven, for at
hver mund skal stoppes og hele verden stå strafskyldig for Gud, thi i hans øjne
vil intet menneske blive retfærdiggjort (dvs. frelst) af lovgerninger, ved
loven når man nemlig kun at erkende sin synd", Rom. 3:19-20.
Igen
understreges det, at loven ikke kan frelse nogen, men blev derimod givet, for
at alle kan se, hvor dybt hvert eneste menneske er sunket ned i synd. Men trods
dette elsker Gud dem, og derfor holder han dem ikke nede i håbløshed og mismod.
Ved den samme lov peger han derfor også frem på Jesus Kristus og viser, at der
er frelse og redning for enhver, som tror på ham. Fx står der i loven, at et
dyr må ofres, for at hver den, der ofrer det, kan gå fri. Dette offer kaldes derfor
et stedfortrædende offer, og Gud viser ved denne anskuelighedsundervisning, at på
et tidspunkt skal det erstattes af et andet offer. Denne tro på et
stedfortrædende offer findes i næsten alle religioner; og de fleste udøvere ved
dermed også instinktivt, at disse ofre ikke er nok, selvom de udøver dem aldrig
så mange gange. Det er dét, hebræerbrevets forfatter understreger med ordene:
"Det er umuligt, at blod af tyre og
bukke kan borttage synder", Hebr. 10:4.
Det er
umuligt, siger skriften. Det samme har Gud vist gennem talrige eksempler. Det
er fx derfor, at Gud viser folket, at disse ofre kun giver et midlertidigt
dække over synden, som sonedækket i det allerhelligste er et billede på. Som
navnet siger, så dækker sonedækket over synden, men fjerner den ikke. Men
hvorfor så ofre, når de ikke kan borttage synden? Ifølge Guds ord er deres
formål at bringe 'ihukommelse af synder', Hebr. 10:3. Folket skulle altså ved
at ihukomme deres synder, ofre et stedfortrædende dyr, selvom de vidste, at det
ikke kunne udslette deres synder og overtrædelser. Som vi ser, så viser Gud ved
dette igen, at disse ofre kun var stedfortrædende.
Og her
er det så, at det, som hverken loven og de stedfortrædende dyreofre kunne gøre,
det gjorde Gud, da han sendte Jesus Kristus, som i deres sted både ville og
kunne sone deres, såvel som hele verdens synd. Denne soning skulle heller ikke,
som tidligere 'kun' dække over synden, for ved den blev den taget bort for
evigt.
Og her
kommer vi til det næste billede, som Gud både har vist det jødiske folk og os
gennem loven. Der står nemlig i GT, at den indsatte ypperstepræst måtte, på sine
egne og på folkets vegne, gå ind for Guds åsyn i det allerhelligste med det
nævnte blod én gang om året, for derved at skaffe ham og folket en forbilledlig
forsoning. At synden ikke blev fjernet helt, vises også her ved, at forhænget,
som er et billede på, at de stadig var syndere, og som gjorde, at de ikke kunne
komme Gud nær, ikke revnede. Det skete først, da Jesus døde for verdens synd;
Da revnede det ovenfra og ned, som der står, dvs. af Gud selv. Det var en
illustration fra Gud om at, pga. det fuldbragte værk på Golgata kan alle nu gå
ind for han åsyn i det allerhelligste i Himmelen.
Gennem det
samme billede får vi endnu en illustration. Alle ypperstepræster, som gik ind i
det allerhelligste som folkets stedfortræder, måtte gå ud igen, fordi de,
ligesom alle andre, var syndere. Men da Jesus døde, og derpå 'en gang for alle'
gik ind i den himmelske helligdom og vandt en evig forløsning', så står der
ikke noget om, at han gik ud igen, Hebr. 9:12. Han blev nemlig dér, hvor hans Fader
er, for som der står, i den nuværende tid at træde frem for Gud, til det bedste
for os. Som anført ovenfor, revnede forhænget som et jordisk tegn på, at
adgangen nu var blevet åbnet. Pga. Jesu forsoning er der nu ikke længere noget,
der spærrer vejen til Gud for den, som tror på ham. Derfor står der videre, at
vi ved Jesu blod nu har fået en evig adgang ind for den levende og almægtige
Gud, og vi kan endda gå derind med frimodighed, Hebr. 10:19
Går vi
længere tilbage, nemlig til 400 år før, at loven kom til, ser vi den kommende
frelse endnu klarere. Her fortalte Gud, at hans udvælgelse af Israels folk
betyder, at han vil velsigne dem og verden ved Abraham, Isak og Jakob, men også,
at han gennem dette folk vil sende én forudbestemt frelser, som her bliver
omtalt som 'Abrahams afkom'. På hebraisk står dette ord 'afkom' nemlig i ental,
og selvom vi ikke kan se det på dansk, så henviser ordet til én bestemt i
slægten. I Gal. 3:16 giver Paulus denne forklaring på ordets vigtige betydning
i frelsessammenhængen:
"Nu
blev forjættelsen (om frelsen ved tro) tilsagt Abraham og hans afkom; det
hedder ikke 'dine afkom', som om det gjaldt mange, men 'dit afkom', som når der
tales om én, og det er Kristus", Gal. 3:16.
Det er
forresten det samme ord, vi har i bibelens første profeti, hvor Gud tiltaler
Satan og siger, at ud fra kvindens sæd/afkom vil han (den ene bestemte) komme,
som vil knuse hans hoved. I de hebraiske ord om det bestemte afkom ligger der
altså et løfte fra Gud om, at han vil sende denne forudbestemte frelser; og da
Abraham hører dette løfte, får han det vidnesbyrd, at han troede Gud, og det
blev regnet ham til retfærdighed, Rom. 4:9. Det var forresten ikke kun Abraham,
som fik dette løfte, og havde hans tro, men gennem GT ser vi, at denne tro og dette
løfte går som en rød tråd gennem Israels folks historie.
Vi har
nu set flere grunde til, at Gud udvalgte Israels folk til at være et eksempel,
både for de kristne og for verden. Men den nok vigtigste af alle grunde til Israels
folks udvælgelse er, at Gud gennem dette folk til stadighed viser verden, at
han er Israels Gud, samt, at Israels folk og land til stadighed er hans folk og
land. Sådan var det i den gamle pagt, og sådan er det stadig. Der er mange
eksempler i bibelen på, at de omkringliggende folkeslag gennem Guds handlinger
med Israels folk forstod, at det var et særligt folk, samt, at deres Gud er en
særlig Gud.
I Jos. 2
har vi fx beretningen om spejderne, som blev sendt ind i Kanaens land, før
israelitternes erobring af det. Og da disse spejdere blev opdaget, skjulte Rahab
dem for forfølgerne, og lidt senere forklarede hun, hvorfor hun så beredvillig
hjalp dem. I sin tale sagde hun bl.a. dette til dem:
"Jeg
ved, at Herren har givet jer landet, thi vi er grebet af rædsel for jer, og
alle landets indbyggere er skrækslagne over jer. Thi vi har hørt, hvorledes
Herren lod vandet i Det røde Hav tørre bort foran jer, da I drog ud af Ægypten,
og hvad I gjorde ved de to amoritterkonger hinsides Jordan.. Da vi hørte det,
blev vi slagne af rædsel og tabte alle modet over for jer; thi Herren jeres Gud
er Gud oppe i Himmelen og nede på jorden", Jos.2:9-11.
Rahab og
'alle landets indbyggere' havde altså hørt om alt det, Gud har gjort ved
Israels folk, og i hendes fortælling går hun 40 år tilbage, nemlig til dengang,
de vandrede ud fra Ægypten og gik tørskoet over Det Røde Hav. Jeg kan
forestille mig, at dette under er blevet genfortalt igen og igen af dem, der
havde hørt om det, og det skabte selvfølgelig røre overalt. Det skete også i
Kanaens land, som ifølge Rahab havde gjort alle i landet skrækslagne, og de
forstod, at Herren, Israels Gud, som er den sande Gud, ville give landet til
dem. Og det ville han, fordi han havde og har en særlig plan med dette folk.
Der er
mange eksempler i bibelen på det samme, som vi læste i Jos. 2, nemlig, at
folkeslagene ser på Israels folk og forstår, at de er den levende Guds folk. Gang
på gang afslutter teksten da også med ordene om, at 'folkene skal kende, at jeg
er Herren'. Det skete både i situationer, hvor det gik godt for Israels folk, og
når det endte med nederlag for dem. Fx står der om dengang, da Gud spredte
folket i de omkringliggende lande pga. deres synder mod ham, at disse landes folk
sagde dette til hverandre: 'De.. er Herrens folk, og dog måtte de ud af hans
land', Ez. 36:19-20. Og sådan har Israel også siden været Guds
demonstrationsfolk. Frederik den Store er fx citeret med sin udtalelse om, at
"eksistensen af det jødiske folk det bedste bevis for Guds eksistens'.
Frederik
den Store tænkte ikke på landet, for det var jo lagt øde. Men han tænkte på dem
som et folk, som på trods af forfølgelse ikke lod sig kue. Den bagvedliggende
forklaring er, som vi har set, at de er Guds udvalgte folk; og derfor kan deres
fjender heller ikke stille noget, når det opfyldes, som han har talt ved
profeterne. I Ez. 36:23 siger han fx, at når han i endens tid vil gribe ind
overfor Israels land og folk, da skal "folkene.. kende, at jeg er Herren..
når jeg helliger mig på jer for deres øjne", Ez. 36:23. Dette tegn er
altså et mægtigt tegn for hele verden. Om folkeslagene så bøjer sig for det, er
en anden sag.
Der er
så mange tegn på Guds 'handlen med Israel land og folk', som vi nu ser for vore
øjne, at det er umuligt at tage det hele med. Jeg vil derfor ikke direkte tale
om de mange mirakler, som vi kan se, Gud gør i landet nu, men vil 'nøjes med' her
at henvise til nogle af de mange profetier i bibelen, der taler om alt det, der
er gået i opfyldelse siden 1948, mens mange andre stadig venter forude. De
fleste af disse profetier er for den største del hentet fra Ez. 36-37. Her
siger Gud fx følgende:
1
.. i endens tid vil
jøderne komme tilbage til deres eget land Israel, Ez. 37:24, 27, 38:8.
2
.. de skal samles fra
mange/alle folkeslag, og kommer fra syd og nord, øst og vest, Ez. 37:21.
3
.. folkeslag skal
bringe jøderne tilbage til deres land, Es. 49:22, 60:8-10, 14:2.
4
.. det omhandler hele
folket, dvs. alle 12 stammer fra henholdsvis det gamle Nord- og Sydrige, Ez.
37:15-20. De skal med andre ord bo i det samme land, som Gud gav deres fædre,
Ez. 36:28, 37:25. Et bevis på, at Gud mener det bogstaveligt, er, at han tiltaler
deres hjemland som Israels bjerge og Israels land, og det omtales derfor også som
'jeres land', og 'jeres arvelod' Ez. 36:1,4,6,8,10,12, 24. Og, fordi Gud har
udvalgt dette folk og land, omtaler han derfor også dette folk som 'mit folk',
og deres land for 'mit land', Ez. 36:5, 8, 12, 28.
5
.. de byer, som i
mange slægtled har ligget i grus, skal genopbygges; og landet skal 'skyde grene
og bære frugt', 'dyrkes og tilsås', Ez. 36:8, 9,10, 30-36.
Alt
dette og meget mere opfyldes for vore øjne i vore dage, og er ifølge Guds ord
et stort bevis for alle folk om, at Israels Gud er Herren, som Israels folk er
hans ejendomsfolk. Men der er endnu mere at sige om Israel som Guds udvalgte
folk og land. Gud er nemlig ved dette folk og land i færd med at forberede Jesu
Kristi genkomst, og i den forbindelse er der stadig mange profetier, som venter
på deres opfyldelse. Allerede nu kan vi skimte en del af alt det, som Gud har
lovet om Israels fremtid, men det meste er stadig skjult for vores fysiske
øjne. Men, ud fra det profetiske ord ser vi det i tro, og derfor ved vi, at snart
vil alt det, Gud har sagt om det, der ligger forude, også blive opfyldt, og ud
fra hans ord ved vi også, hvordan det hele ender.
Lad os
nu ganske kort - her primært fra Ez. 36, se på, hvad Gud har sagt om Israels
folks herlige fremtid:
1
Alle jøder skal komme
hjem, ingen skal blive derude, Ez. 39:28, jfr. Es. 27:22, 65:9.
2
Alle de fjender, der
forsøger at fravriste Israels folk deres land, vil blive ramt af Guds vrede,
Ez. 36:5, 39:4, Zak. 2:12. Den, der går mod Israel, går nemlig mod Gud selv,
Joel 3:21-26.
3
Israels folk skal
ikke længere bære folkeslagenes hån og spot, Ez. 36:23.
4
Guds handlen med
Israels land og folk vil blive et bevis for alle folk på, at Israels Gud er
Herren, Ez. 36:23.
5
Da skal hele Israel
frelses, Ez. 36:25-27, 37:14, og landet og folket skal blive en velsignelse,
Ez. 36:29. "Da skal man (folkene) skal sige: Dette land, som var ødelagt,
er blevet som Eden have", Ez. 36:35.
6
Da skal Herren komme
tilbage til jorden, og atter sætte sine fødder på Oliebjerget, Zak. 14:4
7
.. og da skal det
ske, at "min (Guds) tjener David (Messias) skal være konge over dem, og
alle skal have en og samme hyrde", Ez. 37:24, jfr. v. 22.
8
Herren Gud vil gøre
en fredpagt med dem, og han vil bo hos dem og være hans folk, Ez. 37:26-27.
9
Templet skal
genopbygges og skal være et tegn (synligt bevis) på dette. Det er da også pga.
det, at Gud siger, da skal "folkene.. kende, at jeg er Herren, som
helliger Israel, når min helligdom bliver i deres midte evindelig, Ez. 37:28.
10
Da skal talrige
folkeslag strømme til Jerusalem, "til Jakobs Guds hus (og sige): Han skal
lære os sine veje, så vi kan gå på hans stier; thi fra Zion udgår åbenbaring,
fra Jerusalem Herrens ord" (fordi han er der), Es. 2:3,
11
Jøderne skal aldrig
mere oprykker af deres jord, Ez. 37:25, Amos 9:14-15.
Hvor
bliver det skønt, når alt det, der står i biblen om bl.a. Israel, går i
opfyldelse. Vi ved, at det vil ske - men vi ved også, at fjenden arbejder på højtryk
for at ødelægge eller forsinke det. Derfor må vi vedblivende bede for Israel,
og bede om 'Jerusalems fred', og hvad der ligger i disse ord. Som fx i Es.
62:7, hvor der står:
"Lad ham ikke i ro.. før han går
gjort Jerusalem til pris på jorden".
Der
kunne siges meget mere om Guds udvælgelse af Israels folk, og dermed også om
vores. For alt det, som Gud har talt om vedr. det jødiske folks herlige
fremtid, er, udover den bogstavelige opfyldelse, på samme tid også billeder på
deres og vores evige herlighed hos Gud. Derfor smelter deres og vores fremtid
på en måde sammen i profetiernes evighedsperspektiv.
Fx er de
konkrete profetier om Israels vandring mod det forjættede land, og folket
herlige fremtid på den nuværende jord, på samme tid billeder af vores vandring det
forjættede land, som Gud har lovet os på den nye jord i evigheden. Og som Israels
folk har fået løftet om at arve landet Israel, således har vi fået løftet om at
arve hele jorden. Og når Gud taler om det jordiske Zion, så taler han på samme
tid til både dem og os om den himmelske. Det er det, hebræerbrevets forfatter
kommer ind på, når han skriver:
"..
I er kommet til Zions bjerg og til den levende Guds stad, til det himmelske
Jerusalem og til en højttidsskare af engle i tusindtal, og en menighed af
førstefødte, som er indskrevne i Himlene..", Hebr. 12:22.
Templet
i Jerusalem er et andet billede på det samme. I forbindelse med indretningen af
tabernaklet, gav Gud denne befaling til Moses:
"..
du skal indrette mig en helligdom, for at jeg kan bo midt iblandt dem. Du skal
indrette boligen og alt dens tilbehør nøje efter det forbillede, jeg vil vise
dig", 2. Mos. 25:9.
Dette forbillede,
som Gud havde vist Moses, og som skulle være hans arbejdstegning, var altså en
afspejling af den himmelske helligdom, og derfor var det uhyre vigtigt, at alle
enkeltheder nøje blev udført, som Gud havde vist ham. Hver eneste detalje
skulle nemlig på samme tid både være en billedlig beskrivelse af alt det
herlige, som vi har i Kristus både nu og i den kommende verden, og pege på, hvordan
mennesker ved ham kan komme til Gud og blive frelst.
Vi kunne
fortsætte med at se på eksempler fra Israels folks historie og udvælgelse, som peger
frem mod den tid, og den herlighed, vi allerede har nu i Kristus, men hvis fulde
opfyldelse stadig venter på den dag, hvor han kommer igen. Gud bor jo i
Himmelen, og derfor peger hans løfte til Israels folk om, at han vil bo og være
midt iblandt dem her på jorden, da også fremad mod den herlige dag, som fx apostelen
Johannes gengiver således fra sit syn om fremtiden, hvor han hørte en høj røst
fra tronen sige:
"Se,
nu er Guds bolig hos menneskene, og han skal bo hos dem, og de skal være hans
folk, og Gud selv skal være hos dem", Åb. 21:3.
Alt
dette kommer til at ske, når Jesus Kristus (Messias) kommer og genopretter alt
det, han har sagt i sit ord, og som han har demonstreret gennem sit folks
udvælgelse. Da vil Es. 52:7 gå i opfyldelse, der omhandler denne herlige dag
begyndelse:
"Hvor
liflige er på bjergene glædesbudets fodtrin, han, som udråber fred, bringer
gode tidende, udråber frelse, som siger til Zion: Din Gud har vist, han er
konge".
AMEN