Kristus og
Kristus-forbilleder i GT
Af diakon
Eskild Skov Særkjær
Jeg
vil begynde med at læse en tekst fra NT, der tager udgangspunkt i en hændelse i
den gamle pagt, og ud fra den skal vi se på andre tekster, som er hentet fra
både GT og NT:
”Bliv
heller ikke afgudsdyrkere, som nogle af dem blev, således som der står skrevet:
Folket satte sig til at spise og drikke, og derpå stod de op for at lege”, 1.
Kor. 10:7.
Her
har vi et eksempel af mange fra GT, og som førnævnt skal vi om et øjeblik se på
flere. Her skal det kun nævnes, at når der i den danske bibel (1948) står, at
vi ikke som det jødiske folk i den gamle pagt må friste Herren, så står der
faktisk på grundsproget, at vi ikke må friste Herren Jesus. I 1992-bibelen er
det oversat til at ’friste Kristus’.
Vi
skal nu se på nogle tekster fra GT, der viser, at det virkelig var Herren
Kristus, der var med folket dengang, og derefter se på nogle af de næsten
utallige forbilleder på ham i den gamle pagt. Det første eksempel står i 1.
Mos. 16. I kapitlet beskrives det, at Hagar flygter ud i ørkenen pga. Saras
plagerier, og her læser vi bl.a. følgende: Vers 7 og 11.
Som
der står, møder Hagar Herrens engel! Men, hvordan ved vi så, at det som ovenfor
nævnt faktisk var Jesus, hun mødte og talte med? Det kan vi bl.a. se ved, at
det ifølge teksten i 1. Kor. 10 tydeligt er ham, der er med Israels folk i GT,
og da det samme siges om Herrens engel, må der begge steder være tale om Jesus
i sin præeksistens. Gud Fader omtaler da også igen og igen denne engel, som fx
i denne tekst:
”Se, jeg sender en engel foran dig for at vogte dig
undervejs og føre dig til det sted, jeg har beredt.. ,ja,
min engel skal drage foran dig..”, her fra 2. Mos. 23:20, 23b.
Betyder
det, han her siger, at Faderen så ikke selv drager med dem? Der står jo, at han
vil sende sin engel i sit sted, og det betyder vel, at han derfor ikke selv vil
være med dem? Det er i alle fald det, han siger til Moses kort før deres videre
vandring mod det forjættede land. For her siger han nemlig:
”Selv vil jeg ikke drage med i din midte”. Sig
(derfor) til israelitterne: I er et halsstarrigt folk! Vandrede jeg kun et
eneste øjeblik (med) i din midte, måtte jeg tilintetgøre dig (undervejs)”, 2.
Mos. 33:3a, 5.
Gud
ville altså ikke drage med dem! Eller vil han det alligevel? Andre steder giver
han nemlig dette vidunderlige løfte til dem, som han gør til os: Jeg vil aldrig
slippe dig og aldrig forlade dig’, Hebr. 13:5. Kan
disse tilsyneladende modsatte udtalelser forenes? Ja! For når han siger, at han
vil være med dem ved sin engel, må det vel betyde, at denne engel derfor selv
må være Gud. Men, kan man spørge: Er der nogen skriftmæssige beviser for, at
det forholder sig således? Ja! Her kan vi fx bare tænke på det, Jesus selv
sagde til sine disciple kort før sin himmelfart, i den sidste del af
missionsbefalingen:
”Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende’,
Matt. 28:20.
Læg
mærke til, at Jesus med sit ’jeg’ egentlig siger, at det er ham, der som Gud er
med os alle dage. Hvis vi ikke troede, at det forholder sig således, så ville
vi slet ikke forstå, hvad der menes, at Gud i nogle tekster siger, at han ikke
vil drage med sit folk, og andre steder, at han vil det. På en måde kunne Jesus
derfor ligeså godt havde sagt: ’Se, Gud er med jer alle dage..! Det er han
nemlig, og vi da kan heller ikke forestille os, at Herren Gud ikke ville være
med dem - og os - når han netop har givet sit løfte om, at han vil være det?
Det
betyder konkret, at som Jesus altid vil være med os, så vil Faderen også være
det. Det stemmer da også med, at Jesu
navn Immanuel med godt kan oversættes med ordene: ’I ham er Gud med os'. Det
stemmer da også helt med det, apostlen Johannes skriver om i indledningen til
det evangelium, der bærer hans navn, og her siger han:
”Ingen har nogen set Gud; den enbårne, som selv er Gud, og som
er i Faderens favn, han er blevet hans tolk”, 1:18.
Gud er altså med os ved sin Søn, og det vidner han da
også selv om, når han eksempelvis siger:
”Jeg og Faderen, vi er ét” (og).. ”Den, der har set Faderen,
har set mig”, John. 11:30, 14:9.
I den tekst, jeg citerede før fra 1. Mos. 16, er der
endnu et bevis på, at denne engel er Gud. For efter at Hagar havde set og talt
med Herrens engel, siger hun:
”Så gav hun Herren, der havde talet
til hende, navnet: Du er en Gud, som ser; thi hun sagde: Har jeg virkelig her
set et glimt af ham, som ser mig”, vers 16.
Spørgsmålet er altså: Har Hagar set Gud, eller har hun
ikke? Svaret er: Jo! Hun så Gud, fordi hun så den engel, der havde vist sig for
hende. Eller sagt på en anden måde: Hun så Jesus, Guds Søn, han, som er Ordet –
og som apostlen Johannes beskriver således:
”I begyndelsen
var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud”.
Han er med andre ord Gud, eller Herren (Jahveh), som er hans navn, og derfor omtales han da også
ca. 40 gange i NT direkte som Herren Jesus – og utallige andre gange ’kun’ som
Herren. Det nok bedst kendte eksempel I NT på, at Jesus er Herren,, dvs. Gud,
står i juleevangeliet, hvor der står, at det barn, der er født i Betlehem, er
’Kristus, Herren’, Luk 2:11.
Det var altså ham, Hagar så, da Herrens engel kom til
hende og talte med hende. Med dette navn forstår vi, at som vi kan skelne
mellem Herren Jesus og Herren Gud i NT – altså mellem den 1. og 2. person i den
treenige Gud – og således kan vi også ofte skelne mellem Herren Gud og Herrens
engel i GT.
Vi skal se på endnu et eksempel fra GT på, at Herrens engel
virkelig har åbenbaret sig som Gud, fordi han er det. Det har jeg valgt at
hente fra 1. Mos. 22, og som begynder med, at Gud satte Abraham på prøve, og
handler om, hvorvidt han ville stole på ham i alle ting, eller ej. Vi læser
vers 1-3:
”Efter disse begivenheder (der er omtalt i kap. 21) satte Gud
Herren på prøve og sagde til ham: Abraham! Han svarede: Se, her er jeg! Da
sagde han: Tag din søn Isak, din eneste, ham, du elsker, og drag hen til Morija land og bring ham dér som et brændoffer på et af bjergene,
som jeg vil vise dig! Da sadlede Abraham tidligt næste morgen sit æsel, tog to
af sine drenge og sin søn Isak med sig, og efter at havde kløvet offerbrænde,
gav han sig på vandring til det sted, Gud havde sagt ham”.
Som vi ser, så drog Abraham hurtigt af sted, og dette
viser, at han havde en fast tillid på Guds løfter. At han gik i tro, ser vi
bl.a. af vers 5, hvor der står, at da de på den tredje dag nærmede sig Morija bjerg – der, som vi ved, er det bjerg, hvor templet
senere kom til at stå, og hvor Jesus igen senere blev korsfæstet, så siger
Abraham til sine tjenere, som havde fulgt dem så langt, og som nu skal til at
forlade dem: ’Vi kommer tilbage til jer’. Det næste vidnesbyrd om Abrahams tro
har vi i vers 7-8, hvor der står (her fra DO92, der gengiver grundteksten
bedst):
Gud vil selv udse sig offerlammet! Det må nødvendigvis
betyde, at han som det første så det stedfortrædende offer, som Herren måtte erstatte
Isaks død med, hvis hans ord skulle gå i opfyldelse. Og som vi ved, skete det!
For, da de var kommet frem, og Abraham skulle til at gøre det, Herren havde
befalet, så hører han igen hans røst fra himmelen, men denne gang står der ikke
Herren - altså Herren Gud som i vers 1- men derimod Herrens engel – og det
viser til fulde den fulde enstemmighed, der er mellem Faderen og Sønnen. Jeg
vil nu citere versene 12-14 i kapitlet:.
”Da råbte Herrens engel..: Ræk ikke din hånd ud mod drengen og
gør ham ikke noget; thi nu ved jeg, at du frygter Gud og end ikke sparer din
søn, den eneste for mig! Og da Abraham nu så op, fik han bag sig øje på en
vædder, hvis horn havde viklet sig ind i de tætte grene; og Abraham gik hen og
tog vædderen og ofrede den som brændoffer i sin søns sted. Derfor kaldte
Abraham dette sted: Herren udser sig, eller, som man siger nu til dags:
Bjerget, hvor Herren viser sig”.
Læg mærke til, at selvom det nu er Herren engel, der
taler til ham fra himmelen, så er Abraham dog klar over, at det er Gud, han
hørte. Det er muligt, at han ikke var klar over, at det var den 2. person i den
treenige Gud, der talte, selvom kendskabet til ham (i større eller mindre grad)
var til stede hos de troende i den gamle pagt - men det gør ingen forskel på betydningen
af teksten, for i begge tilfælde var det jo Herren (Jahve), han havde hørt tale
til sig. Det er for resten helt det samme, som når de bibelske tekster omtaler
Herren som én, selvom de samme tekster til tider tydelig veksler mellem at tale
om Gud Fader, Søn og Helligånd, og i andre tekster bare indforstået.
Abraham var derfor ikke en gudsbespotter, da han gjorde
denne Herrens engel til Gud. Og derfor var det også helt sikkert med Guds
velbehag, at han kaldte bjerget for stedet, hvor ’Herren udser sig’ eller
’viser sig’, som der står i v. 14. Abrahams tro bevidnes således flere steder i
kapitlet, såvel som mange gange i GT, som her, at han på en eller anden måde må
havde vidst, at Gud på en eller anden måde selv ville udse sig et andet offer
end Isak, for Gud havde jo sagt: ’Gennem Isak skal en slægt få navn efter dig’.
I et tilbageblik på det, der skete dengang, vidner hebræerbrevets forfatter om
Abrahams tro, og siger:
”Han regnede med, at Gud havde magt til endog til at oprejse de
døde, og derfra fik han ham også (for)billedligt tilbage”, Hebr.
11:19.
Men, der er mere at sige om Abrahams tro. Abraham
fortalte jo sin søn, at ’Gud vil udse sig offerlammet’. Men det stemmer jo ikke
helt med, at han ofrede en vædder i Isaks sted. Hvor blev lammet af? Er det
blevet borte? Eller var det bare noget, Abraham havde misforstået? Jeg mener,
at disse spørgsmål kun kan besvares med et klart nej! Jeg er nemlig overbevist
om, at Abraham (måske profetisk) forudså, at ofringen på Morija
bjerg var et billede på Jesus, som ville komme som ’det Guds lam, der bærer (og
borttager) verdens synd’. Da skete der det, som der står i NT, at
”den, som ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os,
for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham”, 2. Kor. 5:21.
Kom denne retfærdighed Abraham til gode? Han levede jo
som bekendt omkring 2000 år, før Jesus kom til jorden som et menneske for at dø
for verdens synd. Også her giver NT svaret, og vi læser:
”Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed”
(dvs. frelse), Rom. 5:3.
Men, kan man spørge: Hvordan kunne Gud regne ham, og i
øvrigt alle andre troende i den gamle pagt, for retfærdige, for dengang var
Jesus jo endnu ikke død for verdens synd? Når vi læser skriften i sin helhed,
ser det for mig ud til, at Gud allerede fra før verdens grundvold blev lagt, så
Jesu død som allerede udført – og at det er derfor, at de troende i den gamle
pagt var inkluderet i betydningen af denne frelsesgerning.
Eller sagt på en anden måde: Jesu død for verden er for Gud en evig og
uforanderlig frelsesgerning, for hos Gud er der
nemlig ingen tid som hos os– og derfor smelter fortid, nutid og fremtid sammen,
og det sker for resten også utallige steder i skriften. Så vidt jeg kan se, så
har Jesu blods frelsende kraft derfor en ligeså stor virkning i den gamle pagt,
som i den nye. Hebræerbrevets forfatter skriver:
”Derfor er han (Jesus) mellemmand for en ny pagt, for at de
kaldede må få den forjættede, evige arv, EFTER at død har fundet sted til
forløsning fra overtrædelser under den første pagt”, 9:15.
Det er altså denne frelse, mennesker i den gamle pagt kom
ind i, da de kom til tro på den - og derfor er det denne virkelighed da også
årsagen til, at de troende i den gamle pagt igen og igen lovpriser Gud for hans
nåde, godhed og frelse. Som fx David, der har skrevet salme 32, og som Paulus
bruger som et eksempel på den tro, ’fædrene’ havde under den gamle pagt, og som
derfor levede i visheden om syndernes forladelse i GT. Han skriver:
”Således priser også David det menneske saligt, som Gud
tilregner retfærdighed uden gerninger: Salige de, hvis overtrædelser er
forladt, og hvis synder er skjult; Salig den mand, som Herren ikke tilregner
synd”, Rom. 5:6-8.
Der er mange lignende eksempler, når vi læser Davids og
andre troendes lovprisning af Gud i GT, men dem tager jeg ikke med her. I
stedet skal vi nu se på et andet forbillede på Kristus i GT, og som dog minder
om det vi læste fra 1. Mos. 22. Det nok mest kendte er nok det, der er omtalt i
2. Mos. 12 om påskelammet. Som vi ved, var det jødiske folk blevet gjort til
slaver i Ægypten, og led meget under det hårde arbejde. Og da de råbte til Gud
om hjælp, sendte han Moses, ved hvilken han ville udfri folket fra dets
slaveri. Beretningen begynder med, at Herren siger til Moses:
”Sig til hele Israels menighed: Den 10. dag i denne måned skal
man tage et lam eller et kid til hver husstand i fædrenehuset”,
v. 3.
Da de havde gjort det, siger Moses derefter til dem, som
Gud har befalet ham at sige:
”Tag jer isopkoste, dyb dem i blodet
i fadet og stryg noget deraf til overliggeren (på døren) og de to dørstolper;
og ingen af jer må gå ud af sin husdør før i morgen”.
Begrundelsen for, at de skulle gøre dette, læser vi om i det
samme kapitel, og hvor der står:
”I denne nat vil jeg drage igennem Ægypten og ihjelslå alt det
førstefødte i Ægypten både blandt folk og fæ; og over alle Ægyptens guder vil
jeg holde dom. Jeg er Herren! Men for jeg skal blodet på husene, hvor I er, tjene
som tegn, og jeg vil se blodet og gå jer forbi; intet ødelæggende slag skal
ramme jer, når jeg slår Ægypten”, vers 12-13.
Læg mærke til, at Gud udtrykkelig siger, at blodet skal
tjene dem som et tegn (eller som et mærke, som der står i andre bibeloversættelser),
idet han siger: ’Når jeg ser blodet, går jeg forbi jer’. Dette er et meget fint
billede på, hvad Jesu blod betyder for os, og hvorfor det er så vigtigt at være
dækket under det. Det er på en måde det samme som det, Jesus talte om, da han lige
før sin tilfangetagelse og død spiste sammen med sine disciple, og på et
tidspunkt rakte dem en kalk og sagde:
Dette er mit blod, pagtsblodet, som
udgydes for mange til syndernes forladelse”, Matt. 26:28.
Gennem NT er det tydeligt, at det er umuligt at blive
frelst og få syndernes forladelse, uden at tro på betydningen af Jesu udgydte
blod. Det er denne virkelighed, Paulus taler om, når han skriver:
”Efter at vi nu er retfærdiggjorte ved hans blod, frelses (vi)
ved ham fra vreden”, Rom. 5:9.
Den vrede, der er tale om, er i sidste instans Guds vrede
over synd, og som ender i fortabelse for dem, der ikke har taget imod Jesu
frelse og er dækket under hans blod. Ud fra det samlede vidnesbyrd i NT om Jesu
blods betydning, og ud fra forbillederne derpå i GT, så kan vi konkludere, at
så sandt vi er dækket under hans blod, så vil vi i kraft af dette blod altid
være under hans beskyttelse.
Vi kender beretningen fra 2. Mos. 12, og vi ved, at det
ender med, at det jødiske folk blev ført ud af Ægypten af Moses, som var og er
et billede på Kristus, og dermed også på hans mægtige indgriben. Det ser vi fx
med al tydelighed, da de var kommet til Det Røde Hav, hvor han udtørrede det,
så de kunne gå tørskoet over. Det, at de gik ud af Ægypten og over vandet har,
som vi ved, også en åndelig betydning. Det vigtigste her er, at de nu har sagt
farvel til det gamle liv i Ægypten og væk fra slaveriet, og ind i den frihed,
som Gud havde tiltænkt det fra begyndelsen – et billede på, at sådan har Gud
også ført os ud fra mørkets rige over i sin elskede søns rige.
At deres vandring mod det forjættede land har noget at
sige til os om vores vandring mod vores forjættede land, er der mange
vidnesbyrd på i NT. Her skal vi ganske kort igen tilbage til 1. Kor. 10, hvor
jeg vil læse de første 6 vers:
”Jeg vil nemlig ikke, brødre, at I skal være uvidende om, at
vore fædre alle var under skyen og alle gik gennem havet og alle blev døbte til
Moses i skyen og i havet og alle spiste den samme åndelige mad, thi alle drak
af den samme åndelige drik, thi de drak af en åndelig klippe, som fulgte med,
og den klippe var Kristus. Dog, de fleste af dem fandt Gud ikke behag i; de
blev jo slået ned i ørkenen. I dette er de blevet eksempler til advarsel for
os, for at vi ikke skal begære, hvad ondt er, således som de gjorde”, jfr. vers
11.
Som nævnt fremgår det tydeligt, at alt det, der konkret
og fysisk skete dengang, også har en åndelig betydning. Først tales der i
teksten om, at ’vore fædre’, altså Israels folk, alle var under skyen og alle
gik gennem vandet – og alle blev døbt i skyen og i havet. At de gik gennem
havet, er let nok at forstå, for da de gik over, blev de så at sige døbt som et
tegn på, at de var ført ud fra syndens slaveri i Ægypten – et billedligt
vidnesbyrd på, at den kristne dåb først bør ske efter, at mennesker åndeligt
set har forladt verden. Hvad betyder så ordene om, ’at de alle blev døbt i
skyen’? Jeg tror, at det her står synonymt med ordene om, at de alle gik gennem
havet og blev døbt i havet. For da de forlod Ægypten, og blev døbt i havet,
blev de til nye mennesker, og det bevidnes af, at da de kort efter var kommet
over på den anden side, siger Gud dette til det jødiske folk:
”I skal være
mig et kongerige af præster og et helligt folk”, 2. Mos. 19:6.
Det samme siger Gud for resten også om os i den nye pagt.
Men til forskel for os, der har fået Guds lov indskrevet i vore hjerter af Guds
Ånd, så står der om Moses, at da han steg op på bjerget, altså Sinaj bjerg for at møde Gud dér, ’da indhyllede skyen
bjerget’, 2. Mos. 24:15 - og det var så her, at han fik lovens 10 bud på to
stentavler. Da Moses derefter kom ned fra bjerget, og folket hørte, hvad Gud
havde påbudt dem, sagde de:
”Vi vil gøre
alt, hvad Herren har talt, og lyde ham”, 2. Mos. 24:7.
Jeg tror, at det er dét, ordene ’døbt i skyen’ henviser
til, og er som førnævnt det samme som at være ’døbt i havet’. Så vidt jeg kan
se, så henviser disse ord dermed åndeligt set til det samme, som Peter talte
om, da han på pinsedag sagde dette til sine tilhørere, efter de havde spurgt:
Hvad skal vi gøre for at blive frelst?
”Peter sagde (da) til dem: Omvend jer og lad jer døbe hver især
i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som
gave”, Apg 2:38.
Loven, der blev givet på Sinaj
bjerg er da også, som vi har set, en tydelig henvisning til den frelse, som
befrielsen fra slaveriet i Ægypten og efterfølgende ’dåb i havet’ er et billede
på. Og som det er tilfældet med de troende i den nye pagt, så taler Gud
derefter om, at de som hans folk skal være et helligt folk, som skal adlyde ham
og ikke længere være slaver under verdens påvirkning. At loven så ikke kunne
gøre dem fri, er en anden sag, som vi ikke skal tage op her. Men dog vil jeg
citere dette løfte til dem fra Gud, der både dengang og nu taler til dem om den
frelse, han ville skænke dem, når de kommer til tro på ham:
”Jeg
giver jer et nyt hjerte, og en ny Ånd i indre; stenhjertet tager jeg ud af
jeres kød og giver jer et kødhjerte. Jeg giver min Ånd i jeres indre og virker,
at I følger mine vedtægter og tager varer på at holde mine lovbud..”, Ez. 36:26-27.
Jeg havde faktisk tænkt på at tage meget mere med om
Kristus og Krisus-forbilleder fra GT, men jeg er nødt
til at sige det samme, som hebræerbrevets forfatter gjorde det, efter at han
først havde talt om den gamle pagts troende fra Adam til Josva – og standser så
pludselig op og skriver:
”Dog, hvorfor sige mere? Tiden ville ikke slå til, hvis jeg
også skal fortælle om Gideon, Barak, Samson, Jefta,
om David og Samuel og profeterne”, Hebr. 11:32.
Vi får altså ikke noget at vide om disse mennesker her,
og dog handler det også her om deres tro. Men tiden vil altså ikke slå til, og
man kan også sige, at det ville fylde for meget, hvis hebræerbrevets forfatter
ville tage alt med. På samme måde ville tiden heller ikke slå til for mig, hvis
jeg skulle nævne alt det, der står om Kristus i GT, og om de næsten utallige
forbilleder af ham dér. Udover det, der kort er nævnt i 1. Kor. om Kristus som
den åndelige mad, som de spiste undervejs, og at de alle drak af den åndelige
klippe, som fulgte med, og som er Kristus, så ville det være dejligt, hvis der
også var tid til at dykke ned i tekster som eksempelvis: Guds ledelse i ørkenen
ved fx Skystøtten og ildsøjlen; kobberslangen, som Jesus bruger som et billede
på sig selv i NT, præsterne og ypperstepræsternes klædedragt, de mange
forskellige ofre i 3. Mos., som de skulle udføre for som et forbillede på
Kristus for at sone folkets synder.
Dertil kommer også det største forbillede på Kristus i
GT, og selvom tiden ikke ville slå til, så må det kort nævnes: Det er
selvfølgelig de mange for- og sindbilleder på Kristus, vi har i GT om
tabernaklet og senere tempel, samt dets inddeling i alle dets detaljer. Og dog
er det så vigtigt at få med, at jeg ganske kort vil berøre det vigtigste. Jeg
vil derfor her kun citere et vers fra GT, og det er det kendte vers fra 2. Mos.
25:8, hvor Gud siger dette til Moses:
”Du skal indrette boligen og alt dens tilbehør NØJE efter det forbillede,
jeg vil vise sig”, jfr. v. 40.
Det, der her er sagt, betyder konkret, at helligdommen på
jorden nøje – og i alle detaljer, skulle afspejle Jesus ud fra den himmelske.
Jeg vil som sagt ikke gå dybere ind i de mange detaljer, men vil kun medtage de
vigtigste, der er omtalt i Mosebøgerne.
Da tabernaklet stod færdigt, var forgården det første,
man kom til, når man trådte indenfor helligdommens område. Her kom man først
til kobberalteret, som er et billede på Golgata, og hvor synden og dommen over
den fjernes, før man kunne gå videre. Det næste, man kom til, var vandkummen af
kobber - hvor kobberet er et billede på Guds dom over synd, men også, at de
bliver ’døbt i havet’ som et vidnesbyrd om, at de har taget imod blodet fra
alteret, og opnået syndernes forladelse.
Efter dette kommer selve helligdommen, som var inddelt i
først ’det hellige’, og dernæst ’det allerhelligste’. I det første rum stod
skuebrødsbordet med brødene, som viser frem på Jesus som livets brød, og
lysestagen, der viser frem på Jesus som livets lys. Ind mod det allerhelligste
stod røgelsesalteret, som er et billede på, at Jesus går i forbøn for os ind
for Gud. Jeg nævnte tidligere, at ypperstepræsterne dragt var et forbillede på
Jesu jordiske gerning, og som jeg ville springe over. Jeg vil dog lige nævne de
to sten med Israels 12 navne, som ypperstepræsten skulle bære på skuldrene i
hans tjeneste for Gud – et billede på, at således vil Jesus også bære os på
sine skuldre. Desuden skulle han også bære to sten i sit brystskjold, også med
Israels 12 navne indridset, og dette er et billede på, at således vil Jesus
altid vil have dem ved sit hjerte, også når han går i forbøn for dem, jfr. 2.
Mos. 28: 9-12, 21. Det var selvfølgelig ikke kun Israel, han beder for, for her
står Israel for alle dem, der tror. Som der står i Rom. 11, så er vi jo
indpodet på Kristus, som de troende i den gamle pagt var det. I den
forbindelses kan vi fx også tænke på Jesu ypperstepræstelige bøn til sin Fader,
og hvor han bl.a. siger:
”Fader, jeg beder for dem; jeg beder ikke for verden, men for
dem, som du har givet mig, thi de er dine – alt mit er jo dit, og dit er mit –
og jeg er herliggjort i dem”, John. 17:9-10.
Inden vi forlader røgelsesalteret, som er et billede på
Jesu bøn til sin Fader, og på vores bøn til ham i Jesus navn, vil jeg lige
nævne, at betingelsen for, at Gud ville høre deres og vore bønner, var, at
gløderne, der skulle antænde røgelsen, blev hentet fra kobberalteret, der som
førnævnt repræsenterer Goltata, og hvor Jesus døde
for alle - og det er en stærk bibelsk illustration på, at, uden Jesu blod vil
Gud ikke høre hverken ham eller os, når vi beder i hans navn.
Mellem det hellige og det allerhelligste var der et
forhæng, som anskueliggjorde, at intet menneske i sig selv har adgang til Gud, hverken
i selve helligdommen, eller ind for hans trone i Himlen. Da Jesus døde, revnede
forhænget, som det er beskrevet i evangelierne, og fra øverst til nederst. Jeg
læste engang, at hvis der fx kom et jordskælv, så ville forhænget ikke revne på
den måde, men derimod nedefra og op. Forhænget i templet var for resten en
meter tyk, så det var tydeligt, at det måtte være Gud, der fik det til at revne
for at illustrere, at ved Jesu død kan alle nu få adgang ind for Guds trone.
Ja, det var et synligt vidnesbyrd på, at der nu er fri
adgang ind i det allerhelligste. Det er om dette, at Hebræerbrevets forfatter
skriver:
”Ved Jesu blod har frimodighed til at gå ind i helligdommen,
idet han har indviet os en ny og levende vej gennem forhænget, dvs. hans
jordiske legeme”, 10:19-20.
Ved Jesu død har alle troende altså fået adgang til det
allerhelligste, som er et billede på Guds bolig i Himlen, og blandt os her på
jorden. Men i de troende i den gamle pagt havde ikke den samme adgang, hvilket
vi her til sidst ganske kort også skal se på:
I det allerhelligste stod pagtens ark med stentavlerne
med de 10 bud, et billede på menneskers skyld og synd, der adskilte dem fra
Gud. Ingen måtte derfor gå derind, dog med en undtagelse: En gang om året,
nemlig på den store forsoningsdag, var det tilladt ypperstepræsten at gå derind
for ved det stedfortrædende offerblod for at opnå Guds tilgivelse, først for
sine egne synder, og dernæst for folkets.
Men der er et problem: Sådanne ofre kunne nemlig ikke
fjerne synden, men med tanke på ham, der ville komme og kunne fjerne den, blev
pagtens ark forbilledligt og symbolsk dækket af blodet fra et dyr. Et billede
på dette var ’låget’ af pagtens ark, som kaldes sonedækket,
hvilket betyder, at blodet dengang ikke i sig selv kunne fjerne synden, men kun
’dække’ over den. Indtil da, og ved at se hen til ham, der kunne og ville gøre
det, kunne ypperstepræsten og hele folket opnå Guds tilgivelse for synd. Det er
det, hebræerbrevets forfatter henviser til, når han - i modsætning til de
jordiske præster, skriver dette om Jesus:
”Han gik, ikke med blodet af bukke eller kalve, men med sit
eget blod én gang for alle ind i helligdommen og vandt en evig forløsning”,
9:12.
I det allerhelligste stod der desuden to udskårne
keruber, og med deres vinger dækkede de Guds tilstedeværelse i det. Herfra
kunne Gud så at sige billedligt se ned på pagtens ark, der var dækket af det
føromtalte blod – og keruberne, som er et billede på keruberne i himlen, kunne
bevidne, at Gud ville tilgive folket mange synder. Alt dette gjorde Gud til
forbilledlige eksempler for os, for at, som der står i Hebr.
9:23:
”Det er altså nødvendigt, at efterligningerne af det, der er i
himlene, renses på denne måde, men de himmelske ting selv må renses ved bedre
ofre end disse”.
Efter denne meget korte gennemgang af Kristus i GT, såvel
som de mange forbilleder på ham dér, og som alle viser frem på Jesu komme og
gerning, der ifølge hebræerbrevets forfatter jo alle er ’sindbilleder på den
nuværende tid’, Hebr. 9:9 – vil jeg her til sidst
ganske kort nævne, at med udgangspunkt i jødernes vandring mod det forjættede
land dengang, taler Gud også til os om den vandring mod det forjættede land,
som venter os og alle troende forude. Det er på denne baggrund, at vi, som det
førnævnte eksempel med David, kan prise Gud for den frelse, han har beredt –
os, som har den samme tro på Gud, som er beskrevet således i det såkaldte
troskapitel i hebræerbrevet, og hvorfra jeg til sidst vil læse disse få vers:
”Abraham ventede på staden med de faste grundvolde,
hvis bygmester og skaber er Gud. I tro fik selv Sara, til trods for sin alder,
kraft til at blive stammoder for en slægt; thi hun holdt ham for trofast, som
havde forjættet det. Derfor kom der også fra én mand, og det en udlevet, en
slægt så talrig som himmelens stjerner og som sandet ved havets bred, det, som
ingen kan tælle. I tro døde alle disse uden at have opnået, hvad der var
forjættet; men de så det og hilste det i det fjerne og bekendte, at de var
fremmede og udlændinge på jorden. De, som taler sådan, viser jo derved, at de
søger efter et (andet) fædreland… Og skønt alle disse fik godt lov for deres
tro, oplevede de ikke at se forjættelsen opfyldt. Thi Gud havde for vor skyld
noget bedre for øje, så de ikke skulle nå til fuldendelsen, uden at vi var
med”, 11:10-14, 39-40.
Amen!