Salme
23
En
messiansk salme, som beskriver Kristus som hyrden
Af
Eskild Særkjær
"Herren er min hyrde, mig skal intet fattes, han
lader mig ligge på grønne vange. Til hvilens vande leder han mig, han kvæger
min sjæl, han fører mig af rette veje for sit navns skyld. Skal jeg end vandre
i dødsskyggens dal, jeg frygter ej ondt; thi du er med mig, din kæp og din stav
er min trøst. I mine fjenders påsyn dækker du bord for mig, du salver mit hoved
med olie, mit bæger flyder over. Kun godhed og miskundhed følger mig alle mine
dage, og i Herrens hus skal jeg bo gennem lange tider".
I
denne nok mest kendte salme fra salmernes bog beskrives Kristus som hyrden.
Ganske vist bliver han ikke omtalt med dette navn her, men derimod som Herren,
som ifølge GT og NT er et af hans mange guddomsnavne. Vi skal se på et par
eksempler på dette. Den første tekst er fra 1. Mos. 28, hvor han åbenbarer sig
for Jakob og siger:
"Jeg
er Herren, din fader Abrahams og Isaks Gud! Det land, du hviler på, giver jeg
dig og dit afkom..; se, jeg vil være med dig og vogte dig, hvorhen du end går,
og føre dig tilbage til dette land; thi jeg vil ikke forlade dig, men opfylde
alt, hvad jeg har lovet dig", 1. Mos. 28:13, 15.
I
5. Mos. 31:8 kommer det samme til udtryk på denne måde:
"Herren selv vil gå foran dig, han vil
være med dig og ikke slippe eller forlade dig; frygt derfor ikke og være ikke
bange".
Læg
mærke til, at i disse vers beskrives han både som Herren og Gud, og med det
samme tilsagn og løfte, som han giver sine disciple i missionsbefalingen:
"Mig er givet al magt i Himmelen og på
jorden.. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende", Matt.
28:18, 20.
Disse
tekster viser tydeligt, at der er tale om den samme guddomsperson. Det nok bedst
kendte eksempel i NT er nok det, der sker i forbindelse med hans fødsel - hvor
hyrderne ude på Betlehems marker hører dette budskab fra Himmelen:
"Thi eder er i dag en frelser født i
Davids by; han er Kristus, Herren", Luk. 2:11.
Det
er denne Kristus, Herren, som bliver åbenbaret for David i denne salme. Hertil indvender
nogle, fx Jehovas Vidner: Det er alene Gud, som er Herren! Og så kan de henvise
til en masse tekster i GT, som viser og beviser dette! Og det er fuldstændig
sandt! Ca. 2000 gange i GT knyttes navnet Herren sammen med Gud, som vi så et
eksempel på fra teksten i 1. Mos. 28. Igen og igen siger han, at "jeg er "Herren,
din Gud", "Herren jeres Gud", "Herren, Israels Gud"
eller blot "Herren Gud".
Der
er således ingen tvivl om, at det er Gud (Fader), der åbenbarer sig for folket,
og tiltaler dem. Men da Faderen, Sønnen og Helligånden er ét, er det ikke
underligt, at det (ofte) er den treenige Gud, der åbenbarer sig under det samme
navn. Derfor siger Jesus et sted: "Den, som har set mig, har set
Faderen", John. 14:9. Et andet sted står der dette om ham:
"Han er hans
herligheds afglans og hans væsens udtrykte billede og bærer alt med sit mægtige
ord", Hebr. 1:3.
Det,
der her er sagt, betyder konkret, at hvis nogen siger, at de tror på Gud, men ikke
samtidig tror eller taler om Jesus, så er det ikke den Gud, vi møder i
skriften. Dette siger Jesus meget tydeligt, når han siger: "Jeg er Vejen,
Sandheden og Livet. Ingen kommer til Gud uden ved mig", John. 14:6.
Hele
skriften vidner om dette. En har engang sagt, at 'der er så mange profetiske ord
om Kristus i Davids salmer, at man kan sige, at alle tekster i disse handler om
ham". Spørgsmålet er, om det er overdrevet? I salme 16:8 siger David: 'Jeg
har altid Herren for øje, han er ved min højre, jeg rokket ikke'. Igen og igen
fortæller han med lignende ord, at Herren går ved hans side og vogter ham.
Det
er derfor, at han vidner om, at 'Herren er min hyrde!' David var selv hyrde, og
fra sin ungdom kendte han til alle de egenskaber, der forventes af en god
hyrde. Da Saul engang ville holde ham tilbage fra at tage kampen op mod den
mægtige Goliat, da Israels folk var hårdt trængt af filisterne, fordi han var
ung og manglede kamperfaring, svarede han:
"Din træl har
vogtet sin fars småkvæg, og kom der en løve eller en bjørn og slæbte et dyr
bort fra hjorden, løb jeg efter den og slog den og rev det ud af gabet på den.
Kastede den sig over mig, greb jeg den i skægget og slog den ihjel", 1.
Sam. 16:11, 17:34-35.
Og
lidt senere, da 'Herren omsider havde skaffet David ro for alle hans fjender og
dermed befæstet hans kongedømme', mindede Herren ham om, hvordan det begyndte:
"Jeg tog dig
fra din plads bag småkvæget - glem ikke det nu, (hvor) jeg har skabt dig et
navn, som de størstes på jorden", 2. Sam. 7:8.
Jo,
David forstod, at Gud havde sat ham til at være hyrde over Herrens folk. I
salme 78:70-72 får han dette vidnesbyrd:
"Han (Gud) udvalgte
David, sin tjener, og tog ham fra fårenes folde, hentede ham fra de diende dyr
til at vogte Jakob, hans folk, Israel, hans arvelod; han vogtede dem med
oprigtigt hjerte, ledede dem med kyndig hånd".
Når
David tænker tilbage på alt det, der ligger i det at være hyrde, er det ikke
underligt, at han tænker på hans Frelser og Herre som hans hyrde, som gør alt
det, en god hyrde skal gøre. Alt det, han selv har erfaret, sammenligner og
anvender han nu på Kristus i den salme, vi har foran os.
Salme
23 er helt igennem en vidunderlig salme, som omspænder hele menneskelivet i
alle dets afskygninger, og som i sidste vers sigter helt ind i evigheden. Samfundet
med Herren kan end ikke døden gøre en ende på. Det er blevet forklaret således:
'Lever du uden ham, så dør du uden ham, men lever du med ham, så dør du også
med ham, og da er døden ingen død'. Det minder meget om det, der står i Rom.
14:8, hvor Paulus skriver:
"Thi når vi
lever, lever vi for Herren, og når vi dør, dør vi for Herren. Vi hører altså
Herren til, hvad enten vi lever eller dør".
Dette
velsignede løfte er selvfølgelig sagt om dem, der tilhører denne hyrde og lader
sig lede af ham.
Læg
mærke til, at salmen er en meget personlig salme, som den enkelte kan tage til
sig som et forhold mellem 'Herren og mig'. Gennem salmen peger han i alt 15
gange på ham, der som hyrden vil gøre alt det, der nævnes. Ligeså mange gange beskriver
han sig selv som den, der modtager alt dette.
Som
vi ser, så vidner David i vers et om, at han er en af dem, der hører Herren
til. Derfor nøjes han ikke med at beskrive Herren som en hyrde, men omtaler ham
som 'min hyrde'. Det gør han, fordi han har erfaret det, ligesom det er
tilfældet med os. I andre salmer vidner han om, hvordan han har fået sin synd
tilgivet, og står derfor også ren og retfærdig ind for den hellige Gud - og det
siger sig selv, at dette fyldte hans sind med tryghed, vished og glæde. Det er
jo også vores vidnesbyrd. 'Med Herren som 'min hyrde' har jeg nemlig en hyrde,
som har omsorg for mig, og som ingen fjende kan besejre. For, som der står
skrevet:
"Han vogter
sin hjord som en hyrde, samler den med armen, bærer lammene i favn og leder de
diende får", Es. 40:11.
Når
David omtaler Herren som sin hyrde, tager han udgangspunkt i sin egen fortid,
hvor han som hyrde selv ofte havde sat sit liv på spil ved at værge og værne om
sine får - og når han havde gjort det, hvor meget mere vil hans Herre så ikke være
i stand til at vogte ham? Hør engang, hvad Herren selv siger om sit hyrdeembede:
"Som en hyrde
tager sig af sin hjord på stormvejrets dag, således tager jeg mig af min hjord
og redder den fra de steder, hvorhen de spredtes på skyernes og mulmets
dag", Ez. 34:12.
Senere
fortæller han, at han vil gå endnu længere for at frelse hjorden, idet han
siger:
"Jeg er den
gode hyrde, den gode hyrde sætter sit liv til for fårene - ingen tager det fra
mig, men jeg sætter det til af mig selv", John. 10:11, 18.
Disse
vers viser til fulde hyrdens omsorg for den enkelte. Men, kan man spørge: Er
det ikke at gå lidt for vidt, for hvad er ét får i forhold til hyrden? Det kan
måske synes lidt for os, men for vores hyrde er det så dyrebart, at han ville
dø for at redde det enkelte får. Det enkelte får ville ikke havde haft en
chance for at blive reddet og frelst, hvis hyrden ikke gik ud for at lede efter
det. I lignelsen om det mistede får i Luk. 15 fortæller Jesus, at han gør netop
dette, og da han fandt det, tog han det i sine arme og bar det hjem til
sig.
Derfor
fortsætter David og siger: Mig skal intet fattes. Disse ord er en naturlig
følgeslutning af første del af verset: Når Herren er min hyrde, så vil han
selvfølgelig også sørge for mig, så jeg aldrig kommer til mangle noget. Det er
det samme, som Paulus er inde på i Rom
8:32, hvor han siger: "Hvordan skulle han (Gud) kunne andet end skænke os
alt med ham"? Hvis du kan finde ud af dét, så har du fundet ud af mere,
end Paulus kunne forstå.
Det
første vers taler altså også om Davids totale afhængighed af Herren, men også
om, at han har fuld tillid til sin gode hyrde, der som førnævnt kan fylde alle
hans behov. Denne vished om sin egen afhængighed af Herren, såvel som Herrens
hyrdeomsorg og magt til at passe på ham - og - og på os, er nøglen til hele
salmens indhold, som på en måde er en udfoldelse af det, der allerede er sagt.
Alt drejer sig om hyrden og det enkelte får.
Det
er alt dette, og mere til, der afspejles gennem salmen, og som løfter os op og
griber os, hvis vi grunder over det, der står i den.
I
bibelen fortælles der indgående om vores hyrde, som leder os af rette veje.
Den, som kender bare lidt til får véd, at netop dette kan de ikke selv. Er der
fx en oversvømmelse, så bliver de bare stående; og hvis der ikke er en, som
kommer og hjælper dem, så drukner de. I forbindelse med frelsen kan vi heller
ikke redde os selv. Vi bliver stående, til der kommer en, som kan føre os til
'grønne enge' og 'hvilens vande'. Heldigvis er det sådan med får, at de kender
hyrdens røst, og følger ham, når de hører den. Det er dette billede, der bliver
brugt i både GT og NT på de troende. I GT lyder budskabet: 'Her er vejen, I
skal gå'. Hans hjord vil følge denne røst, men, siger Jesus i NT: 'En fremmed
vil de ikke følge, men vil (derimod) flygte, fordi de ikke kender den fremmedes
røst", John. 10:5.
Hvor
fører hyrden os hen? Til de 'grønne enge' og 'hvilens vande'! Disse ord henviser
til det sted, hvor han er, og hvor det er godt at være. Når verset desuden
taler om, at han 'kvæger min sjæl', henviser det til den fuldkomne hvile og mættelse,
som kun den sande hyrde kan give. Det er det samme, som kommer til udtryk i
Matt. 11:28, hvor Jesus siger:
"Kom hid til mig, alle I, som er trætte
og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile".
Den
himmelske hyrde ønsker ikke blot at give os hvile, men han ønsker også, at alle
mennesker får del i den. Det kommer til udtryk i NT på denne måde:
"Da han
(Jesus) så folkeskarene, ynkedes han inderligt over dem, thi de var vanrøgtede
og forkomne 'som får, der ingen hyrde har", Matt. 9:36.
Et
andet sted siger han, hvad han vil gøre ved disse vanrøgtede og forkomne får:
"På gode
græsgange vil jeg vogte dem.. jeg vil.. selv lade dem lejre sig.. Jeg vil røgte
dem, som det er ret", Es. 34:14-16.
Vi
får altså fortalt, at Hyrden ikke 'bare' vil frelse mennesker og føre dem til
'gode græsgange', hvor de kan hvile, men han vil også vogte og våge over dem,
og gøre det, der er ret. I bibelen henviser sådanne 'gode græsgange' og 'grønne
enge', såvel som 'hvilens vande' til Guds ord, hvorigennem vores hyrde vil give
os den næring for sjælen, som vi behøver. Men samtidig giver han os denne advarsel:
Der er falske hyrder, som efterligner mig, og som forsøger at lokker jer væk
fra det, der er godt. Pas på dem! I GT bliver det, de gør, beskrevet således:
"Min hjord må
græsse, hvad I har nedtrampet, og drikke, hvad I har plumret med jeres
fødder", Ez. 34:19.
De
falske hyrder kan altså kendes på, at de nedtramper og forplumrer Guds ord, og
selvom vi passer på, kan vi ifølge teksten (måske uforvarende) komme til at få
noget af det, de har ødelagt. Derfor er det vigtigt, at vi altid har vore øjne rettet
mod hyrden, og på det, han har sagt. For vi ønsker jo ikke andet end ham, og
det, han har at give os - rent og purt. Det er det, der ligger bag ordene i
salme 73, hvor salmisten siger: "Har jeg blot dig, da attrår jeg intet på
jorden", Salme 73:25.
Nej,
vi ønsker ikke at spise og drikke andet end det, vor himmelske hyrde vil give
os, for kun derved kan vor sjæl blive vederkvæget. I synonymordbogen er dette
ord identisk med ord som
"rekreerende, livgivende, forfriskende,
restituerende og oplivende".
Det
stemmer helt med, at Jesus siger, at:
'Den, som kommer
til mig, skal ikke hungre; og den, som tror på mig, skal aldrig tørste",
John. 6:35.
Alt
dette ligger der i ordene 'han kvæger min sjæl'. Men der ligger faktisk også en
dybere mening i disse ord. Efter grundteksten står der nemlig ordret, at 'han
genopretter min sjæl', som også kan oversættes til: 'Han fornyr min sjæl'. Det
betyder konkret, at den gode hyrde ikke bare leder mig og kvæger min sjæl, men
han frelser mig og bringer mig tilbage til det, der gik tabt ved syndefaldet. Dette
er evangeliet - og derfor kan David - og vi andre, bryde ud i jubel og sige:
"Salig de,
hvis overtrædelser er forladt, og hvis synder er skjult; salig den mand, som
Herren ikke tilregner skyld", Rom. 4:7-8.
Af
rette veje..! Når hyrden har fundet det får, som er gået forkert og faret vild,
så vil hyrden frelse det, og lede det af rette veje, for at det kan komme til
de grønne vange og hvilens vande, som det beskrives i forrige vers. Hvis man
har set en hyrde og hans fårehjord i fx Mellemøsten, så er det let at forstå, hvad
der menes. Én sti fører til en skrænt, en anden til et sted, hvorfra de ikke
kan komme tilbage; men den gode hyrde kender området og alle (falske) stier, og
han kender fårene.
Derfor
går han foran dem og leder dem af rette veje for sit navns skyld. Igen og igen
henviser GT til Gud, som siger: "Ikke for jeres skyld griber jeg ind, men
for mit hellige navns skyld". Vi har ikke gjort os fortjent til alt det,
Gud overøser os med til frelse og liv, men han gør det, fordi han elsker os,
for sit navns skyld. Det, der her siges, kan i forbindelse med vers tre forstås
således:
"Herren vil
føre sine får af rette veje, og sætter sit gode navn og rygte ind på at
gennemføre det, han har besluttet".
Det, der står i vers 4, synes umiddelbart at tale om noget
helt andet end 'de rette veje', vi læste om i forrige vers - for her er der jo tale
om at vandre i dødsskyggens dal. De fleste tolker disse ord til, at der er tale
om situationer, hvor døden truer, enten direkte eller pga. fjendens mange åndelige
anslag, hvor han bruger dødelige våben. Men, selv dér er der ingen grund til at
være bange. Hver gang de troende bliver bange, siger vores hyrde til os: Frygt
ikke! Hvor er det vidunderligt at vide, at selv om vi til tider oplever at må
igennem noget tungt og mørkt, så har Herren lovet at være med os, også selvom
vi ikke føler det. Dette gør, at Paulus på trods af fængsel og nød, kan skrive:
'Jeg strømmer over af glæde under al vor trængsel', 2. Kor. 7:4. Det synes vi
måske ikke, vi kan gøre lige nu, men så er det da i det mindste en stor trøst
og glæde at vide, at hyrden holder sit ord; at han har sagt, at han vil være
med dig/os alle dage - og det inkluderer selvfølgelig også på de dage, når det
hele bare synes at være sort.
Jo, han har lovet at være med os i og gennem alt dette!
Selvom jeg skal gå gennem dødens dal, som verset bliver oversat med i de nyere
bibler, så ved vi, at situationen i dødens dal ikke kan gøre os noget. Det
betyder, at selvom vi kommer til dødens port, er det også en sejr. For så skal
vi leve og gå over til Guds herlighed i det himmelske. Derfor er dette vers da
også citeret utallige gange i forbindelse med de troendes farvel til livet her
på jorden - og bidraget til at gøre den mørke dal til lys. For de ved, ligesom
David, at "jeg frygter ej ondt, thi du (min hyrde og Gud) er med
mig".
Vores
hyrde er nemlig gået forud for mig og har gennembrudt døden. Hvilken
velsignelse! Han giver os alt, hvad vi har brug for. Din stok og din stav er
min trøst, siger David. Ligesom de jordiske hyrder går også vores Hyrde med
stokken, primært for at jage ulvene væk, som er ude på at angribe fårene. Og,
ligesom alle andre hyrder har han også en stav, som han holder omtrent på
midten, for den er lang - og over hans hoved krummer den som et omvendt U, og den
kan således ikke bruges som et håndtag. Den bruger hyrden derimod for indimellem
slå eller trække lidt og blidt i det enkelte får, hvis det er ved at komme væk
fra flokken - eller, hvis det i den mørke dal bliver mismodig pga. byrderne, og
ikke kan se vejen. Så vil han være der med staven og lede hver enkelt af os
sikkert igennem.
Derfor
er det da heller ikke dødsskyggen, David hæfter sig mest ved, men derimod visheden
om, at 'du er med mig'. I en anden livssituation vidner han om det samme, når siger
han:
"Da skal fjenderne vige, den dag jeg
kalder; så meget ved jeg, at Gud er med mig", salme 56:10.
Vers
5 skal ses i lyses af det, vi lige har læst. Hyrden har ført os gennem den
mørke dal, hvor han er gået foran os, og fjernet giftplanter, jaget slanger og
de vilde dyr væk, som havde udset sig et får til middag. Og så, pludselig ser
vi foran os et dejligt himmelsk sted, hvor han dækker bord for os. For mig er
det igen et billede på alt det, Han gør for os gennem livet, hvor han giver os
livets brød og vand - og mere til, et forhold til vor frelser, som vor sjælefjende
ikke kan forhindre.
Engang så jeg i et
tv-klip en kat, som tydelig forsøgte at få fat på de fugle, som spiste ved et
foderbræt, men af en bestemt grund lykkedes det ikke. Den sad nemlig inde i
huset og så ud på fuglene, og prøvede da også på at forcere vinduet, men det
lykkedes selvfølgelig ikke.
Dette
er et billede på, hvad vores fjende forgæves forsøger at gøre. Han vil gerne
have fat på fuglene (os), men han kan bare ikke nå os, selv om han hele tiden
prøver på dette. Vor hyrde har nemlig sagt: 'Ingen skal (og ingen kan) rive dem
ud af min hånd', John. 10:28-29.
Du
salver mit hoved med olie hører også fint med i billedet af den gode hyrde. I
en beretning fra Mellemøsten står, at når fårene bliver samlet om aftenen, står
hyrden ved døren til folden, dels for at tælle dem - ikke én må mangle, og dels
for at inspicere hvert enkelt får. Den dag i dag har hyrderne olivenolie med,
og cedertjære. Han salver et knæ, der er såret på klipperne, og en anden, der
er forrevet af torne. Og er der et får, som er træt og udmattet, så bader han
dets ansigt med olivenolien. Det er denne omsorg for fårene, som David
overfører og virkeliggør på vores hyrde. Han gør netop det ved os, som en
omsorgsfuld hyrde vil gøre ved sine får. Dernæst leder han dem ind i folden,
for at de kan være beskyttet om natten, og hælder vand op til dem, og lader dem
drikke, Matt. 11:28.
Hvor
er det vidunderligt! Tænk, at vor Herre og hyrde gør alt dette for mig. Han har
jo sagt, at han vil give enhver, som sulter og tørster, livets vand og livets
brød.
Det,
David giver udtryk for i salmens sidste vers, er ikke kun smuk poesi. Gud har
lovet, at han vil altid vil være med os, og vende alt til det bedste for os. Måske
ser vi det ikke nu, men senere forstår vi, at hyrdens godhed og miskundhed har
fulgt os gennem hele livet. I Guds skole lærer vi, og alt det onde tvinges til
at samvirke til det gode for dem, der tilhører ham. Guds modstander/e raser,
men han/de kan i virkeligheden ikke stille meget op. Man kan sige, at Gud
bruger de ondes planer imod dem selv, og bruger anledningen til at vise sin
magt over dem. Derfor siger Jesus, at 'min Fader, som har givet mig dem
(fårene), er større end alle', og da vi ved, at ingen kan rive noget ud af hans
hånd, så ved vi også, hvordan det hele ender. Det er det, der kommer til udtryk
i ordene: I Herrens hus skal jeg bo gennem lange tider. I salmerne og hos
profeterne er 'Herrens hus' ofte brugt som et billede på at være det sted, hvor
Gud er og bor. Selvom Gud også bor 'i mit hjerte' ved den Hellige Ånd, så er
det vist nok oftest himlen, der tænkes på. Når der i den danske oversættelse står
'gennem lange tider'. kunne det se ud til, at denne herlighed vil ophøre en dag,
men det gør den selvfølgelig ikke. Jeg ved ikke, hvorfor man har valgt denne
svage formulering, for på grundsproget står der nemlig 'til evig tid'.
Afslutningen
på salmen taler derfor helt tydeligt ikke bare om vores nuværende liv på
jorden, men taler også om det evige liv, der rækker gennem døden og ind i evigheden
hos Gud. I salme 73 giver han os dette løfte og tilsagn til hver eneste, det
tror på ham:
"Dog bliver
jeg altid hos dig, du holder mig fast om min højre hånd; du leder mig med dit
råd og tager mig siden bort i herlighed", Salme 73:23-24.
Hvor
er det vidunderligt at vide. Gud er trofast! Han holder ord, og derfor er det
bedste, vi kan gøre, at bede Jesus tage mig i hånden og føre mig hele vejen
gennem livet, derefter gennem døden til det evige liv.
Amen!
Hvis denne
side ikke er fundet via forsiden, så klik venligst her for at få se flere artikler