Yeshua navn i israelsk synagoge
Af
Eskild Skov Særkjær
I Luk.
19:37-40 læser vi:
"Da
han (Jesus) nu nærmede sig Oliebjerget, begyndte hele discipelskaren i sin
glæde at prise Gud med høj røst for alle de undergerninger, de havde set; de sagde:
Velsignet være Kongen, han, som kommer, i Herrens navn! Fred i Himmelen, og ære
i det højeste. Men nogle farisæere, som var med i folkeskaren, sagde til ham:
Mester! Sæt dine disciple i rette! Da svarede han og sagde til dem: Jeg siger
jer: Hvis disse tier, skal stenene råbe".
Utallige
gange har stenene vidnet om sandheden; ja, de har endda råbt for at blive hørt.
Det sker især indenfor arkæologien, hvor stenene råber og vidner om, at det,
bibelkritikerne siger, er løgn. Det skal vi dog ikke se nærmere på her. I
stedet skal vi se på et andet slags vidnesbyrd. Et vidnesbyrd til jøderne om,
at stenene råber og vidner om Jesus.
I Ordet &
Israel1 var der en artikel med denne overskrift: "Mystisk
'YESHUA' i gammel synagoge vækker uenighed".
Under overskriften er der et billede af en synagoge2,
og med denne undertekst:
"Denne imponerende, 1500 år gamle synagoge gemmer en
indskrift, der måske er en verdenssensation".
Fra
3.-8. årh. blomstrede den jødiske by Susya (Susiya) i Judæa. Byen overlevede muslimernes overtagelse af
landet i 600-tallet og bestod helt frem til engang i 800-tallet. En synagoge,
der lå på det højeste sted i byen og var synlig fra alle sider, beskrives som
'stor og imponerende flot'.
Gulvet
var fx dækket af flotte mosaikker med mønstre og figurer. Foran 'det andet
podie' var der en særlig flot mosaik med to store syvarmede lysestager.
Mosaikgulvene rummer flere indskrifter, som fx 'Fred over Israel! Amen'. Men
der er især en indskrift i synagogen, som har vakt opsigt:
Ved den
nordlige ende af indgangspartiet er der en flot mosaik med et mønster af blade,
der snor sig. Over bladene er der en indskrift på aramæisk, der lyder:
"Husk
for det (den) gode Trøsteren Yeshua, Vidnet og
Trøsteren, som.. (nogle ord mangler)".
Th. ses den del af teksten hvor Yeshua navn ses og nævnes3
Hvem er
denne Yeshua? På Jesu tid var det et almindeligt
navn, men da det efterhånden blev knyttet til, og identificeret med, Jesus
Kristus, begyndte jøderne i stedet at bruge navnevarianten Yoahua
eller Yehoshua.
Dette
forhold gør, at der sandsynligvis ikke er tale om en indbygger i Susya, som har gjort noget stort i forhold til synagogen.
Men hvem er det så? De messianske jøder hævder4, at indskriften er
et bevis på, at nogle af dem, der kom i synagogen, må have troet på Messias, og
hvis indflydelse har været så stor, at menigheden på et tidspunkt har anerkendt
ham som 'Den gode Trøster, Vidnet og Trøsteren', og efterfølgende foreviget
dette navn i synagogens mosaik. Der er i øvrigt gennem kirkehistorien også mange
andre eksempler på, at jøder var kommet til tro på Jesus, selvom de stadig var
tro mod den jødiske gudstjeneste i synagogen, og måske også været de
toneangivende i forsamlingen?
Det er i
den forbindelse tankevækkende, at rabbinerne i århundrede har kaldt Messias for
Trøsteren, på linje med det, står om Simeon i Luk
2:25 i templet, hvor det nævnes, at "han ventede Israels trøst". Går
vi til ordet 'Vidne', så brugte de første jødekristne ofte dette ord om Jesus,
fordi han vidnede om Gud om den himmelske verden. I Åb.
1:5 kaldes han da også for
"det troværdige vidne, den første
fødte af de døde, og den, der hersker over jordens konger".
De
ortodokse jøder er langtfra enige, at navnet Yeshua
henviser til Jesus Kristus, men de har bare ikke et bedre bud. Man forsøger
derfor i stedet at fordreje, at der i det hele taget er tale om dette navn. Det
kan de selvfølgelig ikke gøre på aramæisk, hvor alle kan se og læse navnet Jesu
navn i mosaikken. Men, i den officielle brochure, som alle besøgende får
udleveret, og som omtaler indskriften, har man ændret navnet Yeshua til Yeshu. Yeshu er en nedsættende skælsord,
der er sammensat af initialerne af den hebraisk
sætning: "Må hans navn og minde blive udslettet".
Så meget
hader mange jøder Jesu navn. Det har altid været jøder til forargelse, og en
dårskab for hedninger, jfr. 1. Kor. 1:23. Alene det, at brochuren gengiver Yeshua med Yeshu viser jo, at dens
forfattere har opfattet indskriftens Yeshua som Jesus
af Nazaret, og hader ham - hvorfor ellers 'forbande'
dette navn i omskrivningen?
Netop
dette har fået nogle til at undre sig. Hvad er de bange for? I den medieomtale,
der har været om sagen, har fået nogle jøder til at interessere sig mere for Yeshua, Vidnet og Trøsteren. Således er også denne gamle
synagoge med til at sætte spotlyset på Jesu navn. Er han den, som flere og
flere jøder siger, de har mødt, og som har forvandlet deres liv, eller er han
en bedrager? Jeg har lige læst om Frank Morison5, som har skrevet
bogen 'Who Moved the
Stone?' (Hvem flyttede stenen), og den opnåede en fantastisk popularitet og
indflydelse. Han havde ellers bestemt sig for at skrive en bog, som en gang for
alle skulle bevise, at bibelens beretning om Jesu død og opstandelse var et
stort bedrag, men han endte med at skrive den med det modsatte standpunkt. Bevismaterialet
for bibelens vidnesbyrd var simpelthen alt for tungtvejende, og undervejs mødte
han også Jesus Kristus som den levende frelser. Med stor oprigtighed har han
derfor kaldt det første kapitel for 'Bogen, der nægtede at blive skrevet'.
Således er
der mange jøder overalt i verden, som har mødt - og møder Jesus Kristus som den
lovede Messias, deres Herre og Frelser.
1.
Ordet & Israel,
dec. 2014.
2. Dette foto er fra https://vimeo.com/10517931
3.
Samme
4.
http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/oude-messiaanse-nederzetting-gevonden-in-israel/,
jfr. Ordet & Israel, dec. 2014.
5.
Michael Green. Den
dag døden døde, s. 9.
Hvis denne side ikke er fundet via forsiden, så klik venligst her for at få adgang til flere artikler